Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 385
I brev af 4. september 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 385:
Vil ministeren oplyse de statslige meromkostninger ved at afskaffe bru-
gerbetaling på dagtilbud for forældre, så dagtilbud bliver gratis at be-
nytte for familierne?
Svar:
Af tabel 1 fremgår den umiddelbare årlige kommunale merudgift, såfremt
forældrebetaling for dagtilbud afskaffes. Beregningen er foretaget for
kommunal og privat dagpleje 0-2 årige, samt kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner 0-2 år og daginstitutioner 3 år til skolestart.
Beregningerne følger metoden, som er benyttet i svar på spm. 245 (folke-
tingsåret 2023-24). Dertil er beregningerne lavet ud fra en forudsætning
om, at de samlede udgifter til dagtilbud og øvrige betingelser ikke ville
blive ændret som følge af, at forældrebetaling i dagtilbud afskaffes. Der-
for er udgifter til eks. privatinstitutioner ikke er medtaget, da der vil skulle
tages særskilt stilling til evt. justeringerne i forhold til denne type tilbud.
Der er korrigeret for kommunernes eksisterende udgifter til søskendetil-
skud og fripladsstilskud (nettoforældrebetalingsandelen), som kommu-
nerne er forpligtigede til at give jf. dagtilbudslovens § 43. Reglerne om
økonomisk fripladstilskud efter dagtilbudsloven indebærer bl.a., at foræl-
dre med en husstandsindkomst på under 200.301 kr. (2024-niveau) får
fuld økonomisk friplads. Reglerne om søskendetilskud indebærer, at af-
skaffelsen af forældrebetaling vil få fuld virkning for det barn i familien,
som er optaget i det tilbud med den dyreste nettodriftsudgift (der gives
ikke søskendetilskud på pladsen), mens afskaffelsen af forældrebetaling
kun vil få halv virkning for de øvrige børn i familien (der gives 50 pct. sø-
skendetilskud på pladsen(erne).
Børne- og Undervisningsministeriet
27. september 2024
Sagsnr.: 24/17847