Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2911551_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 392
I brev af 4. september 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 392:
Vil ministeren oplyse de statslige meromkostninger ved at nedsætte
brugerbetalingen på SFO til det halve af det nuværende niveau, så
udgifterne til SFO bliver 50 pct. billigere for forældre til børn i SFO?
Svar:
Det er lagt til grund for besvarelsen, at der fra centralt hold fastsættes en
maksimal beløbsgrænse for forældrebetaling i SFO. I 2023 udgjorde den
gennemsnitlige bruttoforældrebetaling ca. 18.600 kr. årligt pr. barn på
landsplan, hvor der ikke korrigeret for evt. takstnedsættelser i form af sø-
skende- og fripladsstilskud. Det er forudsat, at beløbsgrænsen for foræl-
drebetaling fastsættes til 9.300 årligt pr. barn, hvilket svarer til halvdelen af
det nuværende niveau på landsplan.
Med udgangspunkt i kommunernes regnskabsoplysninger er der udarbej-
det et skøn for udgifterne forbundet med den fastsatte beløbsgrænse for
forældrebetaling. Dertil vil der være reducerede kommunale udgifter til sø-
skende- og fripladstilskud som følge af reduktion i forældrebetalingen. For
uddybende beskrivelse af reglerne om søskende- og fripladstilskud henvi-
ses til svar på
BUU alm. del spm. 385 (folketingsåret 2023/24).
Med bereg-
ningen er det derfor antaget, at de kommunale udgifter til søskende- og
fripladstilskud følger forældrebetalingen proportionalt. Under disse forud-
sætninger kan merudgifterne regneteknisk opgøres til 1,2 mia. kr. årligt ef-
ter fuld indfasning,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at der kan være en række afledte adfærdseffekter, der kan
medføre yderligere udgifter for kommunerne, hvis det besluttes at regulere
forældrebetalingen for SFO. Det er eksempelvis muligt at flere børn ind-
skrives i tilbuddene som følge af en lavere forældrebetaling. Ministeriet har
imidlertid ikke et grundlag for at vurdere omfanget af adfærdseffekterne,
som derfor ikke er indarbejdet i udgiftskønnet.
Børne- og Undervisningsministeriet
27. september 2024
Sagsnr.: 24/28666
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm., om statslige meromkostninger ved at nedsætte brugerbetalingen på SFO til det halve af det nuværende niveau
2911551_0002.png
Tabel 1. Regneeksempel for beløbsgrænse i SFO
Skønnede kommunale merudgifter ved maksimal årlig
beløbsgrænse for forældrebetaling på 9.300 pr. barn
Skønnede kommunale mindreudgifter forbundet med
takstnedsættelser
Samlet skønnet udgiftsvirkning (mia. kr.)
Anm.: Tal er opgjort i 2024-pl og afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
*Skønnet baserer sig på kommunernes regnskabsoplysninger for SFO. Tal er fra 2023 og hentet
fra Danmarks Statistisk (REGK100, fkt. 3.22.05).
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Side 2/2
2,0
-0,8
1,2
Det bemærkes, at regneeksemplet alene viser de umiddelbare merom-
kostninger, som vil være forbundet med at nedsætte forældrebetalingen i
SFO. Der er ikke indregnet effekter i forhold til de offentlige indtægter,
herunder tilbageløb og arbejdsudbudsvirkninger, som vil være forbundet
med en sådan ændring. Ændringen i forældrebetalingen vil derudover
have afledte fordelingsvirkninger. Disse er ikke opgjort i denne besva-
relse.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye