Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 245
I brev af 24. april 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 245:
Vil ministeren oplyse provenu- og arbejdsudbudseffekter, hvis minimums-
grænsen for forældrebetaling for dagtilbud bliver hævet henholdsvis sæn-
ket med 5 procentpoint, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint
eller 25 procentpoint, herunder så vidt muligt opdelt på forskellige typer af
dagtilbud?
Endeligt svar:
Der spørges dels til provenueffekter vedr. justeringer i minimumsgrænsen
for forældrebetaling for dagtilbud og dels til arbejdsbudseffekter som
følge af samme justeringer.
Provenu ved justeringer i forældrenes egenbetalingsandel for dagtilbud
Jf. dagtilbudslovens § 32 og § 33 skal det kommunale tilskud til forældre
med børn i daginstitutioner udgøre mindst 75 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter, mens forældrenes egenbetaling højest må udgøre 25
pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter. Dagtilbudsloven fastsætter
ikke en minimumsgrænse for forældrebetaling.
I tabel 1 fremgår kommunernes samlede provenu uden korrektion for kom-
munernes udgifter til søskende- og fripladstilskud, hvis grænsen for den
maksimale forældrebetaling for dagtilbud bliver hævet henholdsvis sænket
med 5 procentpoint, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint el-
ler 25 procentpoint. Beregningen er foretaget for dagpleje (0-2 årige), dag-
institutioner (0-2 årige) og daginstitutioner (3 år til skolestart). Beregnin-
gerne er baserede på kommunernes årlige indberetning om budgetterede
pladser, takster og tilskud på dagtilbudsområdet. Dertil er beregningerne
lavet ud fra en forudsætning om, at de samlede udgifter til dagtilbud og
øvrige betingelser ikke ændres som følge af justeringer i den maksimale
grænse for forældrebetaling. Dette svarer til den tabel, der indgik i det
midlertidige svar, der blev oversendt den 22. maj 2024.
Børne- og Undervisningsministeriet
14. juni 2024
Sagsnr.: 24/17847