Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2911523_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 386
I brev af 4. september 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 386:
Vil ministeren oplyse de statslige meromkostninger ved at nedsætte bru-
gerbetaling på dagtilbud til det halve, så egenbetalingen for forældre
nedsættes fra de nuværende 25 pct. af kommunens bruttodriftsudgifter
pr. plads til maksimalt 12,5 pct. af bruttodriftsudgifterne?
Svar:
Efter dagtilbudslovens § 32 og § 33 skal det kommunale tilskud til foræl-
dre med børn i daginstitutioner og dagpleje udgøre mindst 75 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter for ophold i daginstitutioner og dag-
pleje, mens forældrenes egenbetaling højest må udgøre 25 pct.
Af tabel 1 fremgår den umiddelbare årlige kommunale merudgift, hvis
loftet for den maksimale forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud
bliver nedsat til maksimalt 12,5 pct. af bruttodriftsudgifterne. Beregningen
er foretaget for kommunal og privat dagpleje 0-2 årige, samt kommunale,
selvejende og udliciterede daginstitutioner 0-2 år og daginstitutioner 3 år
til skolestart. Beregningerne følger metoden, som er benyttet i svar på
spm. 245 (folketingsåret 2023-24). Dertil er beregningerne lavet ud fra en
forudsætning om, at de samlede udgifter til dagtilbud og øvrige betingel-
ser ikke ændres som følge af nedsættelse af loftet for den maksimale for-
ældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud. Derfor er udgifter til f. eks.
privatinstitutioner ikke medtaget, da der vil skulle tages særskilt stilling til
implementering af evt. justeringerne i forhold til denne type tilbud.
Der er taget højde for kommunernes udgifter til søskendetilskud og fri-
pladsstilskud (nettoforældrebetalingsandelen), som kommunerne er for-
pligtigede til at give efter dagtilbudslovens § 43. Reglerne om økonomisk
fripladstilskud indebærer bl.a., at forældre med en husstandsindkomst på
under 200.301 kr. (2024-niveau) får fuld økonomisk friplads (hvorefter
dagtilbuddet bliver gratis for forældre). Tilsvarende indebærer reglerne
om søskendetilskud, at ændringer i taksten vil få fuld virkning for det
barn i familien, som er optaget i dagtilbuddet med den dyreste netto-
Børne- og Undervisningsministeriet
27. september 2024
Sagsnr.: 24/28666
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm., om statslige meromkostninger ved at nedsætte brugerbetaling på dagtilbud til det halve
2911523_0002.png
driftsudgift (der gives ikke søskendetilskud på pladsen), mens takstæn-
dringen kun vil få halv virkning for de øvrige børn i familien (der gives 50
pct. søskendetilskud på pladsen(erne).
Side 2/2
Tabel 1. Kommunernes umiddelbare årlige merudgifter ved justering af lof-
tet for den maksimale forældrebetalingsandel til 12,5 pct. i kommunal og
privat dagpleje og kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner
Dagtilbudstype
Dagpleje (0-2 år)
Daginstitution (0-2 år)
Daginstitutioner (3 år til skolestart)
I alt
Merudgifter (mio. kr.)
372,0
1.231,9
1.300,5
2.904,4
Anm.: Beregningen er foretaget trinvis. Opgørelsen beror i første trin på beregninger af de umiddel-
bare merudgifter som følger af oplysninger om kommunernes indberettede takster i 2024,
som er ekskl. korrektion for søskendetilskud og fripladstilskud. Udgifter forbundet med sø-
skendetilskud og fripladstilskud er i andet trin baseret på betalingsoplysninger vedr. børn ind-
skrevet i dagtilbud i oktober 2020, og er opgjort på en 33,3 pct. stikprøve, og omregnet til
årsniveau. Herefter er udgifter forbundet med tilskuddene fremskrevet til 2024-niveau ved
brug af oplysninger om takstudviklingen på landsplan og derefter skaleret til de umiddelbare
merudgifter fra kommunernes indberettede takster i 2024. I tredje trin er de beregnede umid-
delbare merudgifter, ekskl. korrektion for søskendetilskud og fripladstilskud, i trin et lagt sam-
men med de beregnede udgifter forbundet med tilskuddene i trin to, for at finde umiddelbare
merudgifter inkl. korrektion for søskendetilskud og fripladstilskud. Opgørelsen inkludere føl-
gende institutionstyper: Dagpleje (0-2 årige) (§21, stk. 2 og 3), daginstitutioner (0-2 årige) (§
19, stk. 2-4) og daginstitutioner (3 år til skolestart) (§ 19, stk. 2-4).
Kilde: Kommunernes budgetindberetninger 2024 og Børne- og Undervisningsministeriets egne be-
regninger, bl.a. pba. Økonomiministeriets Lovmodel
Det bemærkes, at opgørelsen i tabel 1 alene viser de umiddelbare mer-
omkostninger, som vil være forbundet med at nedsætte loftet for den
maksimale forældrebetalingsandel i kommunal og privat dagpleje og
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner fra 25 til 12,5 pct.
af bruttodriftsudgifterne. Der er ikke indregnet effekter i forhold til de of-
fentlige indtægter, herunder tilbageløb og arbejdsudbudsvirkninger. Æn-
dringerne i forældrebetalingen vil derudover have afledte fordelingsvirk-
ninger, som ikke er opgjort i denne besvarelse.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye