Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 377
I brev af 3. september 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) stillet mig følgende
spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 377:
Vil ministeren oplyse, i hvilke kommuner der vil være størst forskel på det
beløb, der er til rådighed for elevernes uddannelser på tværs af de tre-
årige gymnasiale uddannelser ved fuld indfasning af den foreslåede
justering af taxameter- og tilskudssystemet?
Svar:
Af tabel 1 fremgår de forventede tilskudsændringer i tilskud på kommu-
neniveau, som følge af regeringens forslag til justeringer af taxameter- og
tilskudssystemet. De forventede tilskudsændringer er aggregeret til kom-
muneniveau pba. institutionernes hovedadresse.
Generelt skal det bemærkes, at de statslige bevillinger til ungdomsuddan-
nelsesinstitutionerne på Børne- og Undervisningsministeriets område
ydes som statstilskud. Institutionerne kan derfor frit disponere over til-
skuddet inden for rammerne af gældende bevillingsforudsætninger, di-
spositionsregler samt i overensstemmelse med de formål, som er fastsat
for de enkelte uddannelser og institutioner. Derfor vil det afhænge af en
ledelsesmæssig prioritering på institutionsniveau, hvilken andel af institu-
tionens økonomi, både nu og i fremtiden, der tilgår specifikke aktiviteter
eller uddannelser mv.
Grundet ovenstående, er det ikke muligt for ministeriet at vurdere, hvor
stor en andel af institutionernes tilskud der tilgår de treårige gymnasiale
uddannelser. Hertil kan det pointeres, at den toårige hf-uddannelse udby-
des på mange almene gymnasier og VUC. På disse institutioner er det
ikke muligt for ministeriet at skelne imellem, hvor stor en andel af institu-
tionens tilskud der tilfalder specifikke uddannelser.
Af samme årsag, kan ministeriet heller ikke opgøre, hvor meget af de an-
give tilskud i tabel 1 der specifikt tilgår elevernes uddannelse, og i forlæn-
gelse heraf, i hvilke kommune der er den største forskel på dette beløb.
Børne- og Undervisningsministeriet
30. september 2024
Sagsnr.: 24/28511