Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2906060_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 359
I brev af 23. august 2024 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 359:
”Vil ministeren kommentere på afsnittet ”Gymnasieelever ville også have
haft højt frafald på erhvervsuddannelserne” på s. 12 i AE’s undersøgelse,
som viser, at elever med lave karakterer fra folkeskolen har højere frafald,
hvis de går på en erhvervsuddannelse, end hvis de går på gymnasiet? Der
henvises til:
https://www.ae.dk/node/3562/pdf-export”
Svar:
Det er korrekt, at frafaldet på erhvervsuddannelserne er højere end på de
gymnasiale uddannelser. Det gør sig gældende uanset
grundskolekarakter. Det bemærkes, at valg af erhvervsuddannelse er
specifikt, erhvervskompetencegivende og i udgangspunktet kræver en
ansættelse hos en arbejdsgiver. Frafaldet er derfor ikke direkte
sammenligneligt med frafald i gymnasiet, hvor uddannelsen er generel og
forberedende til videre uddannelse.
Tabel 1:
Andel af elever som frafalder ungdomsuddannelse efter
påbegyndt uddannelse, udvalgte karakterintervaller ved de lovbundne
prøver.
Grundskolekarakter
Mgl. karakterer
Under 4,0
4,0-5,0
5,0-6,0
6,0-7,0
7,0-8,0
8,0-9,0
9,0-10,0
10 og over
Stx
35%
44%
37%
25%
20%
14%
10%
7%
5%
Hhx
35%
39%
26%
21%
17%
12%
9%
9%
7%
Htx
41%
48%
40%
30%
26%
22%
19%
15%
10%
Hf
43%
42%
32%
26%
25%
21%
21%
23%
21%
EUD
63%
55%
46%
46%
41%
40%
36%
31%
40%
Børne- og Undervisningsministeriet
16. september 2024
Sagsnr.: 24/27380
Note: De gymnasiale uddannelser er opgjort på undergruppeniveau og
erhvervsuddannelserne er opgjort på hovedområde i uddannelseshierarkiet Note:
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm., om ministeren vil kommentere på afsnittet Gymnasieelever ville også have haft højt frafald på erhvervsuddannelserne på s. 12 i AE’s undersøgelse
Overgangsfrekvenserne er foreløbige og der kan ske justeringer bagud i tid ved kommende
opdateringer. Mgl karakterer kan have mange årsager og omfatte elever med meget
forskelligt fagligt udgangspunkt.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Side 2/2
Det er vigtigt for mig, at diskussionen om karakterkravet til de gymnasiale
uddannelser ikke står alene. Vores ambition er, at flere unge skal have en
uddannelse. Vi kommer ikke i mål med denne ambition, hvis vi blot
isoleret ser på karakterkravet til de nuværende gymnasiale uddannelser.
Regeringen ønsker at etablere en ny gymnasial uddannelse, så flere
kommer i gymnasiet. Formålet med den ny uddannelse er blandt andet at
give de unge lidt ekstra tid til at prøve kræfter med både det praktiske og
det boglige, inden de vælger retning.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye