Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2906064_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 357
I brev af 23. august 2024 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 357:
”Vil
ministeren oplyse, hvor stort frafaldet er for elever på gymnasiet, der
har mellem 5 og 6 i karaktersnit fra folkeskolens afgangsprøver og
sammenligne dette med tilsvarende frafald for elever på erhvervsskolerne,
der har mellem 5 og 6 i karaktersnit fra folkeskolens afgangsprøver, og vil
ministeren kommentere på forskellen i lyset af regeringens overvejelser
om at hæve adgangskravet til gymnasiet?”
Svar:
Af nedenstående tabel 1 fremgår afbrudsprocenten på henholdsvis de
gymnasiale uddannelser samt erhvervsuddannelserne for elever, som har
fået mellem 5 og 6 i karaktergennemsnit i folkeskolens lovbundne prøver,
samt øvrige karakterintervaller.
Frafaldet er højere på erhvervsuddannelse. Det gør sig gældende uanset
grundskolekarakter. Det bemærkes, at valg af erhvervsuddannelse er
specifikt, erhvervskompetencegivende og i udgangspunktet kræver en
ansættelse hos en arbejdsgiver. Frafaldet er derfor ikke direkte
sammenligneligt med frafald i gymnasiet, hvor uddannelsen er generel og
forberedende til videregående uddannelse.
Tabel 1:
Andel af elever som frafalder ungdomsuddannelse efter
påbegyndt uddannelse, fordelt efter karakterintervaller i de lovbundne
prøver.
Grundskolekarakter
Mgl. karakterer
Under 4,0
4,0-5,0
5,0-6,0
6,0-7,0
7,0-8,0
Stx
35%
44%
37%
25%
20%
14%
Hhx
35%
39%
26%
21%
17%
12%
Htx
41%
48%
40%
30%
26%
22%
Hf
43%
42%
32%
26%
25%
21%
EUD
63%
55%
46%
46%
41%
40%
Børne- og Undervisningsministeriet
16. september 2024
Sagsnr.: 24/27380
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om hvor stort frafaldet er for elever på gymnasiet, der har mellem 5 og 6 i karaktersnit fra folkeskolens afgangsprøver og sammenligne dette med tilsvarende frafald for elever på erhvervsskolerne
2906064_0002.png
8,0-9,0
9,0-10,0
10 og over
10%
7%
5%
9%
9%
7%
19%
15%
10%
21%
23%
21%
36%
31%
40%
Side 2/2
Note: De gymnasiale uddannelser er opgjort på undergruppeniveau og erhvervs-
uddannelserne er opgjort på hovedområde i uddannelseshierarkiet. Overgangsfrekvenserne
er foreløbige og der kan ske justeringer bagud i tid ved kommende opdateringer. Mgl
karakterer kan have mange årsager og omfatte elever med meget forskelligt fagligt
udgangspunkt.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Det er vigtigt for mig, at diskussionen om karakterkravet til de gymnasiale
uddannelser ikke står alene. Vores ambition er, at flere unge skal have en
uddannelse. Vi kommer ikke i mål med denne ambition, hvis vi blot
isoleret ser på karakterkravet til de nuværende gymnasiale uddannelser.
Regeringen ønsker at etablere en ny gymnasial uddannelse, så flere
kommer i gymnasiet. Formålet med den nye uddannelse er blandt andet
at give de unge lidt ekstra tid til at prøve kræfter med både det praktiske
og det boglige, inden de vælger retning.
Opgørelsesmetode:
Der er til besvarelsen af dette spørgsmål anvendt samme
opgørelsesmetode som i besvarelsen af BUU 353.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye