Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på BUU alm. del
–
spørgsmål 352
I brev af 23. august 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Mikkel Bjørn (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
BUU alm. del
–
spørgsmål 352:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken
konkret betydning Europa-Parlamen-
tets vedtagne tekst af 17. januar 2024 om europæisk historisk bevidsthed
får for det danske skolesystem, herunder undervisningsmaterialer, lære-
planer, undervisningsindhold osv.?”
Svar:
Uddannelsesområdet er en national kompetence,
jf. art. 165 i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Det betyder, at det er
de enkelte medlemsstater, som har ansvaret for opbygningen af deres
uddannelsessystemer og undervisningen. Europa-Parlamentets vedtagne
tekst om europæisk historisk bevidsthed har således ingen formel betyd-
ning for det danske uddannelsessystem, men kan inspirere nationale be-
slutninger om fx historiefagets indhold.
Som følge af Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram fra marts 2024, er
der igangsat et arbejde med at forny folkeskolens læreplaner (med titlen
folkeskolens fagplaner).
Folkeskolens fagplaner vil beskrive, hvad eleverne
skal lære i folkeskolens fag og emner med fokus på kernestof. Til hvert
fag nedsættes et fagudvalg, som skal udarbejde de nye fagplaner. Eu-
ropa-Parlamentets tekst om europæisk historisk bevidsthed kan indgå
som baggrund for arbejdet i fagudvalget, der skal udarbejde den nye fag-
plan for historiefaget. Det vil være op til fagudvalget at vurdere, om Eu-
ropa-Parlamentets tekst skal inspirere deres oplæg til en nye fagplan i hi-
storie. Folkeskoleforligskredsen præsenteres for alle fagplaner, inden de
træder i kraft.
Med venlig hilsen
Børne- og Undervisningsministeriet
16. september 2024
Sagsnr.: 24/27379
Mattias Tesfaye