Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2793232_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 36:
I brev af 8. november 2023 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Nick Zimmermann (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 36:
Er ministeren enig i, at situationer, som den på Rismølleskolen i Randers,
hvor elevernes adfærd eskalerer til en sådan grad, at ansatte anbefales at
blive sygemeldt, søge væk fra skolen eller sige op, er fuldstændig uaccep-
table? Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren vil gøre for at sikre
ordentlige arbejdsforhold for de ansatte på skoler, hvor der er en lignende
situation som på Rismølleskolen? Er ministeren villig til at give skolerne
og de enkelte lærere yderligere beføjelser til at sætte sig mod urostiftende
unge? Der henvises til artiklen ”"Dit skaldede svin" og "jeg henter et bat"
– elever har terroriseret skole i flere år” bragt på www.tv2.dk den 3. no-
vember 2023.
Svar:
Situationer som den beskrevne er fuldstændig uacceptable. Man skal
kunne gå på arbejde uden at være bange. Det er derfor heller ikke accep-
tabelt, at elevers adfærd eskalerer, så ansatte anbefales at sige op
dette
vidner om en usund kultur, som skal tages hånd om af ledelsen.
Regeringen kan gøre sit bedste for at skabe rammerne for at sikre ordent-
lige arbejdsforhold på skolerne, men der er i sidste ende et kommunalt
ansvar at forebygge og håndtere situationer som på Rismølleskolen. Ar-
bejdsmiljølovgivningen regulerer allerede, hvad der er acceptable forhold
på en arbejdsplads. Den skal selvfølgelig overholdes.
Mange forskellige faktorer kan ligge til grund for, at situationer som den
på Rismølleskolen opstår. Det er vigtigt at anerkende, at vi fra politisk hold
ikke kan gardere os fuldstændig mod problematiske enkeltsager. Ligeledes
sker det, at vi i skolen opdager problemer, som har sine årsager uden for
skolen
og som skolen derfor ikke kan løse alene. Det er nødvendigt med
et stærkt, lokalt samarbejde mellem relevante fagligheder og sektorer, ek-
sempelvis i SSP-samarbejdet mellem skole, socialforvaltning og politi,
4. december 2023
Sagsnr.: 23/22509
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om hvordan situationer, som den på Rismølleskolen i Randers, kan opstå, hvor ansatte udsættes for grov psykisk vold på daglig basis m.v.
samt inddragelse af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), i tilfælde
hvor der skal være en vurdering af behov for specialundervisning eller spe-
cialpædagogisk bistand.
Et godt arbejdsmiljø sikres også ved, at lærere oplever at have de nødven-
dige kompetencer til at kunne håndtere elevers udfordringer, hvad enten
de er sociale eller faglige. Det fremgår af
Forberedt på Fremtiden II: Frihed og
fordybelse
et kvalitetsprogram for folkeskolen,
som regeringen præsenterede i
oktober 2023, at regeringen ønsker at styrke lærernes kompetencer i spe-
cialpædagogik og klasseledelse. Dette kan være med til at sikre et inklude-
rende fællesskab og tydelige rammer for klassen.
Endelig vil regeringen styrke Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i
kommunerne. I Finansloven for 2024 afsættes der en pulje til flere hænder
i PPR til de ca. 10 pct. af kommunerne, der har det største behov for flere
hænder til at understøtte det pædagogiske personale i det forebyggende
arbejde og skabe øget tilstedeværelse i dagtilbud og grundskolen. Der af-
sættes 50 mio. kr. i 2024 og 80 mio. kr. årligt i 2025-2027 til formålet.
Derudover lægger regeringen op til at iværksætte drøftelser i foråret 2024
af, hvordan PPR kan styrkes, så der i højere grad arbejdes med tidlige og
forebyggende, fællesskabsrettede indsatser tættere på børnene.
Alt dette kan ikke sikre, at der ikke indimellem vil være sager som den
nævnte fra Rismølleskolen, men det må forventes, at tiltagene kan bidrage
til at skabe en folkeskole, hvor flere elever har lyst til at bidrage positivt.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2