Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2928353_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 344
I brev af 22. august 2024 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 344:
Vil ministeren oplyse provenu- og arbejdsudbudseffekter, hvis maksi-
mumsgrænsen for forældrebetalingen til SFO’er sænkes med 5 procent-
point, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint, 25 procentpo-
int og 30 procentpoint? Spørgsmålet er stillet i forlængelse af BUU alm.
del - spørgsmål 245.
Svar:
Efter folkeskolelovens § 50, stk. 2 opkræver kommunalbestyrelsen betaling
af forældre til børn i SFO. Folkeskoleloven fastsætter ikke en maksimum-
grænse for forældrenes egenbetaling. Dog gælder det, at taksten for for-
ældrebetalingen ikke må overstige 100 pct. af driftsudgifterne for SFO’en.
Eventuelle nedsættelser af taksten i form af friplads- og søskendetilskud
udregnes for de relevante forældre efterfølgende.
I tabel 1 fremgår kommunernes samlede udgifter uden korrektion for kom-
munernes reducerede udgifter til søskende- og fripladstilskud, hvis maksi-
mumsgrænsen for forældrebetaling for SFO sænkes med 5 procentpoint,
10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint, 25 procentpoint og 30
procentpoint. Beregningerne er baseret på kommunernes regnskaber. Det
forudsættes, at kommuner med en lavere forældrebetalingsandel end
maksimumsgrænsen ikke vil reducere deres forældrebetalingsandel yder-
ligere, således at disse kommuner vil kunne fastholde deres nuværende
niveau for forældrebetaling. Hertil er beregningerne lavet ud fra en forud-
sætning om, at de samlede udgifter til SFO og øvrige betingelser ikke æn-
dres som følge af justeringerne i maksimumsgrænsen for forældrebetaling.
Børne- og Undervisningsministeriet
31. oktober 2024
Sagsnr.: 24/29823
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm., om provenu- og arbejdsudbudseffekter, hvis maksimumsgrænsen for forældrebetalingen til SFO’er sænkes med 5 procentpoint, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint, 25 procentpoint og 30 procentpoint
2928353_0002.png
Tabel 1: Kommunernes udgifter ekskl. korrektion for søskenderabat og fripladstilskud ved
fastsættelse af en maksimumsgrænse for forældrebetaling i SFO
Fastsættelse af grænse for forældrebetaling*
95 pct. (sænkelse på 5 pct.point)
90 pct. (sænkelse på 10 pct.point)
85 pct. (sænkelse på 15 pct.point)
80 pct. (sænkelse på 20 pct.point)
75 pct. (sænkelse på 25 pct.point)
70 pct. (sænkelse på 30 pct.point)
Kommunale merudgifter (mio. kr., 2024-pl)
Side 2/4
5
24
62
110
171
269
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 1 mio. kr.
Opgørelsen er baseret på kommunernes bruttodriftsudgifter til SFO’er efter folkeskolelo-
ven for 2023.
*Grænsen for forældrebetaling fastsættes ud fra de samlede budgetterede bruttodriftsudgifter for ophold i
skolefrititidsordninger (bruttoforældrebetalingsandelen). Skønnene baserer sig på, at kommuner med en højere
bruttoforældrebetalingsandel end landsgennemsnittet sænker deres forældrebetaling til SFO.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK100, fkt. 3.22.05) og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Af tabel 2 fremgår den umiddelbare kommunale merudgift, når der lige-
ledes tages højde for kommuneres udgifter til søskenderabat og friplads-
tilbud (nettoforældrebetalingsandelen), som kommunerne er forpligtet til
at give. Den økonomiske friplads indebærer bl.a., at forældre med en
samlet indkomst under 200.301 kr. (2024-niveau) har fuld økonomisk fri-
plads og således ikke påvirkes af ændringer i taksen. Tilsvarende indebæ-
rer søskenderabatten, at ændringer i taksten har fuld virkning for det barn
i familien med det dyreste pasningstilbud, mens takstændringen kun har
halv virkning for de øvrige børn i familien.
Tabel 2: Kommunernes udgifter inkl. korrektion for søskenderabat og fripladstilskud ved
merudgifter af en maksimumsgrænse for forældrebetaling i SFO
Fastsættelse af grænse for forældrebetaling*
95 pct. (sænkelse på 5 pct.point)
90 pct. (sænkelse på 10 pct.point)
85 pct. (sænkelse på 15 pct.point)
80 pct. (sænkelse på 20 pct.point)
75 pct. (sænkelse på 25 pct.point)
70 pct. (sænkelse på 30 pct.point)
Årlige merudgifter (mio. kr., 2024-pl)
3
15
37
66
102
161
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 1 mio. kr. Tal er fra 2021 og omregnet til 2024 kr. Opgørelsen dækker alene bruttodriftomkostninger
til SFO’er oprettet efter folkeskoleloven. Skøn for udgifter er foretaget på en 33,3 pct. stikprøve
og kaliberet efter antal indskrevne børn
i 2023 og driftsomkostninger i 2023, omregnet til 2024 niveau.
*Grænsen for forældrebetaling fastsættes ud fra de samlede budgetterede bruttodriftsudgifter for ophold i skolefrititidsordninger
(bruttoforældrebetalingsandelen). Skønnene baserer sig på, at kommuner med en højere bruttoforældrebetalingsandel end
landsgennemsnittet sænker deres forældrebetaling til SFO.
Kilde: Børne og Undervisningsministeriets egne beregninger pba. lovmodeldata.
Nedsættes den maksimale forældrebetalingsandel med 5 pct.- point til 95
pct. skønnes det at være forbundet med en umiddelbar offentlig merud-
gift på ca. 3 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd svarer dette til ca. 2 mio.
kr.,
jf. tabel 3.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm., om provenu- og arbejdsudbudseffekter, hvis maksimumsgrænsen for forældrebetalingen til SFO’er sænkes med 5 procentpoint, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint, 25 procentpoint og 30 procentpoint
2928353_0003.png
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser af at nedsætte den maksimale forældrebetalingsandel til SFO
Umiddelbar
merudgift
Merudgift efter
tilbageløb
Mio. kr. (2024-niveau)
95 pct. (sænkelse på 5
pct.point)
90 pct. (sænkelse på 10
pct.point)
85 pct. (sænkelse på 15
pct.point)
80 pct. (sænkelse på 20
pct.point)
75 pct. (sænkelse på 25
pct.point)
70 pct. (sænkelse på 30
pct.point)
3
15
37
66
102
161
2
11
29
51
78
124
2
12
29
52
80
127
Merudgift efter
tilbageløb og
adfærd
Arbejdsudbud i
alt
Fuldtidspersoner
0
0
-5
-5
-5
-10
Side 3/4
Anm.: Baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i SFO oprettet efter folkeskoleloven i oktober 2021 opregnet til årsniveau
og herefter fremskrevet til 2024-niveau. Grænsen for forældrebetaling fastsættes ud fra de samlede budgetterede bruttodriftsudgifter
for ophold i skolefrititidsordninger (bruttoforældrebetalingsandelen). Skønnene baserer sig på, at kommuner med en højere
bruttoforældrebetalingsandel end landsgennemsnittet sænker deres forældrebetaling til SFO. De anførte merudgifter er afrundet til
nærmeste mio. kr., mens arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 5 personer. Afrundingen i tabellen indebærer, at elemen-
terne ikke nødvendigvis summer til de anførte totaler. Skøn for udgifter er foretaget på en 33,3 pct. stikprøve og kaliberet efter antal
indskrevne børn i 2023 og driftsomkostninger i 2023, omregnet til 2024 niveau. Den opgjorte arbejdsudbudsvirkningen er beregnin-
gerne foretaget på basis af en stikprøve på 3,3 pct.
Kilde: Børne og Undervisningsministeriets egne beregninger pba. lovmodeldata.
Lavere forældrebetalingsandel til SFO indebærer, at det samme forbrug
kan oppebæres med en lavere arbejdsindsats. En reduktion i forældrebe-
talingsandelen vil således være forbundet med en reduktion i arbejdsud-
buddet via indkomsteffekten. Indkomstmålretningen af den økonomiske
friplads vil derudover bidrage til en arbejdsudbudsvirkning via ændret
økonomisk incitament til at deltage på arbejdsmarkedet (en deltagelses-
effekt) samt via ændret økonomisk incitament for de beskæftigede til at
yde en ekstra indsats på arbejdsmarkedet, idet gevinsten af en ekstra ar-
bejdsindsats opgjort efter skat og modregning i økonomisk friplads vil
øges, hvis taksten reduceres.
Der er således tale om modsatrettede effekter på arbejdsudbuddet af en
nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel til SFO, oprettet ef-
ter folkeskoleloven, men samlet set vurderes det at en nedsættelse med
30 pct.-point til 70 pct. vil være forbundet med en negativ arbejdsud-
budsvirkning svarende til 10 fuldtidspersoner. De opgjorte arbejdsud-
budsvirkninger er forbundet med betydelig usikkerhed.
Det bemærkes, at der i opgørelserne er set bort fra ændringer i benyttel-
sen af SFO, samt ændringer i institutionslandskabet, idet der ikke forelig-
ger et tilstrækkeligt grundlag for at skønne over det. Den anførte ad-
færdsvirkning afspejler således alene virkningen af ændret arbejdsudbud.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm., om provenu- og arbejdsudbudseffekter, hvis maksimumsgrænsen for forældrebetalingen til SFO’er sænkes med 5 procentpoint, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint, 25 procentpoint og 30 procentpoint
Med venlig hilsen
Side 4/4
Mattias Tesfaye