Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2906213_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 332
I brev af 21. august 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Sofie Lippert (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 332:
Vil ministeren som opfølgning på udvalgsspørgsmålene BUU alm. del
spørgsmål 272 og BUU alm. del spørgsmål 273 oplyse, hvad merudgif-
terne er, hvis AMU-kursister med videregående uddannelse generelt om-
fattes af de gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser frem for
at betale fuld deltagerbetaling (taxametertilskud og almindelig deltager-
betaling)?
Det vil sige, så det udløser statsfinansieret tilskud som før 2011. Om mu-
ligt må det gerne tydeliggøres, hvor mange personer, inden for hver ud-
dannelsestype og personalekategori, som vil blive omfattet af den lave
deltagerbetaling, og hvad den forudsatte meraktivitet vil være relativt til
gældende regler.
Svar:
Af tabel 1 fremgår, hvor mange kursusdeltagelser på AMU, der vil blive
omfattet af den almindelige deltagerbetaling, hvis alle kursister med en
videregående uddannelse sidestilles med ufaglærte og faglærte, så de
fremadrettet kun skal betale den almindelige deltagerbetaling og ikke
den fulde deltagerbetaling, som før regelændringen i 2011. Kursusdelta-
gelserne af personer med videregående uddannelse fordeles på typen af
videregående uddannelse samt arbejdsfunktion.
Det bemærkes at i besvarelserne af BUU alm. del spørgsmål 272 og BUU
alm. del spørgsmål 273 var opgørelserne fordelt på, hvorvidt kursisten
havde job med undervisning som arbejdsfunktion, og til besvarelse af
dette spørgsmål er arbejdsfunktion i stedet opgjort på højeste niveau for
at omfatte alle deltagere med videregående uddannelse. En anden forskel
er, at der i denne besvarelse er taget udgangspunkt i den seneste regi-
strerede arbejdsfunktion i kvartalet for påbegyndt AMU-forløb. Det bety-
der, at personer som har arbejdet forskellige jobfunktioner i løbet af året
kun indgår i den senest registrerede jobfunktion.
Børne- og Undervisningsministeriet
16. september 2024
Sagsnr.: 24/27105
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 332: MFU spm., om hvad merudgifterne er, hvis AMU-kursister med videregående uddannelse generelt omfattes af de gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser frem for at betale fuld deltagerbetaling (taxametertilskud og almindelig deltagerbetaling)
2906213_0002.png
Kursusdeltagelser af personer som modtager en række offentlige overfør-
selsindkomster på starttidspunktet for AMU-forløbet er frasorteret, jf. an-
mærkning til tabel 1. Det skyldes, at deltagerbetalingen til disse forløb
som udgangspunkt afholdes af kommunen, hvorfor en ændring i reglerne
ikke vil føre til ændringer i de statslige merudgifter.
Tabel 1
Side 2/4
Antal kursusdeltagelser for kursister med en videregående uddannelse, som ikke modtager bestemte offent-
lige overførselsindkomster, fordelt på uddannelsestype og arbejdsfunktion, 2022
Mellemlang vi- Lang videregå-
Kort videregående
deregående
ende uddan-
Arbejdsfunktion
I alt
uddannelse
uddannelse
nelse inkl.
inkl. bachelor
Ph.d. mv.
Militært arbejde
Ledelsesarbejde
Arbejde, der forudsætter viden på højeste ni-
veau inden for pågældende område
Arbejde, der forudsætter viden på mellemni-
veau
Almindeligt kontor- og kundeservicearbejde
Service- og salgsarbejde
Arbejde inden for landbrug, skovbrug og fiskeri
ekskl. medhjælp
Håndværkspræget arbejde
Operatør- og monteringsarbejde samt trans-
portarbejde
Andet manuelt arbejde
Uoplyst
I alt
1.760
6.361
18.232
1.782
4.717
19.758
768
1.793
6.608
4.310
12.871
44.598
1.570
1.646
885
1.621
183
484
2.638
3.751
1.016
2.314
437
1.150
2.800
141
476
708
27
2.642
5.822
605
1.617
1.626
628
3.871
86
811
614
88
800
4.148
16
386
1.139
190
1.997
5.901
Anm.: En kursusdeltagelse defineres som et afsluttet AMU-forløb i løbet af 2022, uanset afslutningsårsag. Den samme person kan have afsluttet flere
AMU-forløb inden for året. Tabellen indeholder AMU-forløb afsluttet i 2022 af personer som har gennemført en videregående uddannelse inden 2022, og
som ikke modtager én af følgende offentlige overførselsindkomster på startdatoen for det pågældende AMU-forløb: Dagpenge, feriedagpenge, fleksjob,
integrationsydelse, jobafklaring, kontanthjælp, ledighedsydelse, ressourceforløb, revalidering, rotationsvikar, sygedagpenge, uddannelseshjælp. Arbejds-
funktion opgøres som seneste registrerede arbejdsfunktion i kvartalet for påbegyndt AMU-forløb. Uoplyst arbejdsfunktion omfatter AMU-forløb afsluttet
af personer i beskæftigelse uden en registreret arbejdsfunktion. Dette skyldes blandt andet, at dette ikke indberettes for private virksomheder og organi-
sationer med 9 eller færre fuldtidsbeskæftigede, jf. Danmarks Statistik: Statistikdokumentation for Lønstruktur 2022.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata.
Af tabel 2 fremgår skøn for umiddelbare statslige merudgifter til taxame-
tertilskud, hvis kursister med en videregående uddannelse sidestilles med
ufaglærte og faglærte, så de fremadrettet kun skal betale den almindelige
deltagerbetaling og ikke den fulde deltagerbetaling, som før regelæn-
dringen i 2011. De statslige merudgifter er opdelt på kursusdeltagernes
uddannelsestype og arbejdsfunktion.
Der er brugt samme beregningsmodel, som ved besvarelsen af BUU alm.
del spørgsmål 272 og BUU alm. del spørgsmål 273. De statslige merudgif-
terne er derfor blevet beregnet på baggrund af en gennemsnitstakst for
AMU-kurser ganget med antallet af kursusdeltagelser fra tabel 1, som er
omregnet til årselever ved hjælp af en gennemsnitlig varighed for AMU-
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 332: MFU spm., om hvad merudgifterne er, hvis AMU-kursister med videregående uddannelse generelt omfattes af de gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser frem for at betale fuld deltagerbetaling (taxametertilskud og almindelig deltagerbetaling)
2906213_0003.png
kurser for selvbetalende kursister. Det bemærkes, at de skønnede stats-
lige merudgifter er behæftet med usikkerhed.
Der kan være betragtelige statslige merudgifter til administration og it-
systemtilpasninger, hvis kursister med en videregående uddannelse side-
stilles med ufaglærte og faglærte grundet AMU-systemets kompleksitet.
Størrelsen på udgifterne vil afhænge af den konkrete model, og hvorvidt
der er tale om en generel ændring af deltagerbetalingsreglerne gæl-
dende for alle kursister og AMU-forløb eller en regelændring for en eller
flere udvalgte kursistgrupper og/eller AMU-forløb. Dette er ikke medreg-
net i tabel 2.
Tabel 2
Side 3/4
Skøn for umiddelbare årlige statslige merudgifter ved at fjerne den fulde deltagerbetaling for kursister
med en videregående uddannelse, fordelt på uddannelsestype og arbejdsfunktion (mio. kr.)
Mellemlang
Lang videre-
Kort videregå-
videregående
gående ud-
Arbejdsfunktion
ende uddan-
I alt
uddannelse
dannelse inkl.
nelse
inkl. bachelor
Ph.d. mv.
Militært arbejde
Ledelsesarbejde
Arbejde, der forudsætter viden på højeste niveau in-
den for pågældende område
Arbejde, der forudsætter viden på mellemniveau
Almindeligt kontor- og kundeservicearbejde
Service- og salgsarbejde
Arbejde inden for landbrug, skovbrug og fiskeri ekskl.
medhjælp
Håndværkspræget arbejde
Operatør- og monteringsarbejde samt transportar-
bejde
Andet manuelt arbejde
Uoplyst
I alt
0,2
2,1
1,6
4,2
2,6
6,0
1,1
4,1
4,3
4,6
16,5
47,3
0,2
2,1
10,8
4,2
3,0
7,3
0,4
2,3
4,2
4,6
12,2
51,2
0,0
1,0
3,0
1,6
1,2
1,8
0,1
0,5
1,3
2,0
4,7
17,1
0,5
5,2
15,3
10,0
6,9
15,1
1,6
6,8
9,7
11,2
33,4
115,7
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata og Finansloven for 2024
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke et konkret grundlag for at
skønne over aktivitetseffekterne ved en ændring af reglerne for deltager-
betalingen på arbejdsmarkedsuddannelserne. Opgørelsen i tabel 2 dæk-
ker derfor ikke over udgifter til en eventuel meraktivitet. Hvis det for ek-
sempel antages, at en ændring, hvor alle kursister med en videregående
uddannelse sidestilles med ufaglærte og faglærte, medfører en stigning i
antallet af kursusdeltagelser på 5-15 pct., vil det medføre merudgifter på
yderligere ca. 6-17 mio. kr.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 332: MFU spm., om hvad merudgifterne er, hvis AMU-kursister med videregående uddannelse generelt omfattes af de gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser frem for at betale fuld deltagerbetaling (taxametertilskud og almindelig deltagerbetaling)
Med venlig hilsen
Side 4/4
Mattias Tesfaye