Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 312
I brev af 27. juni 2024 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 312:
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at nedlægge den
daværende HGuddannelse, set i lyset af at ministeren i dag efterspørger en
erhvervsrettet to-årig ungdomsuddannelse.
Svar:
HG (Handelsskolernes Grunduddannelse) er den udbredte (men uformelle)
betegnelse for grundforløbet på de merkantile erhvervsuddannelser før
erhvervsuddannelsesreformen i 2014. HG varede 76 uger (cirka to år) og
skulle dække kompetencebehov for alle uddannelserne i den daværende
merkantile indgang, dvs. HG skulle rumme kompetencer til et bredt
spektrum af jobfunktioner inden for bl.a. kontor, detailhandel og handel.
Forløbet var kendetegnet ved et højt frafald. HG gav ikke nogle formelle
kompetencer og var ikke at betragte som en afsluttet ungdomsuddannelse.
HG blev afskaffet med erhvervsuddannelsesreformen pga. udfordringerne
med højt frafald, og fordi forløbet
–
trods en varighed på ca. to år
–
ikke
formåede at give eleverne de kompetencer, som virksomhederne
efterspurgte. Derudover ønskede man med reformen at lave en mere
ensartet og overskuelig grundforløbsstruktur, så grundforløbene på
tekniske og merkantile uddannelser fik en ens varighed på samlet et år,
ligesom formålet var at lave mere målrettede merkantile grundforløb i
forhold til at matche virksomhedernes kompetencebehov. Samtidig
indførte man merkantil eux for at imødekomme virksomhedernes behov
for elever med en mere teoretisk profil.
Regeringens ønske om at etablere en ny ungdomsuddannelse har ikke
sammenhæng til den tidligere HG og bunder ikke i et ønske om at
genoprette
HG.
HG
var
et
grundforløb
til
et
mindre
antal
erhvervsuddannelser og ikke en ungdomsuddannelse. En eventuel ny
ungdomsuddannelse skal være en selvstændig ungdomsuddannelse og
være
kompetencegivende
til
alle
erhvervsuddannelser
samt
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Der er ikke
Børne- og Undervisningsministeriet
30. august 2024
Sagsnr.: 24/21817