Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2899878_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 309
I brev af 27. juni 2024 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 309:
Vil ministeren redegøre for, hvad VUC-kursister foretager sig efter endt
uddannelse opgjort på hhv. HF og HF-enkeltfag?
Svar:
Nedenstående tabel 1 tager udgangspunkt i hf-studenter fra 2021 fra VUC.
For disse studenter belyses uddannelsesstatus og socioøkonomisk status
året efter studentereksamen, i september 2022.
Af tabel 1 fremgår det, at hhv. 44 pct. af VUC-studenterne fra 2-årigt hf og
69 pct. af VUC-studenterne fra hf-enkeltfag er i gang med en uddannelse
september året efter, at de opnåede en studentereksamen. Ligeledes
fremgår det, at 45 pct. af VUC-studenterne fra 2-årigt hf og 19 pct. af VUC-
studenterne fra hf-enkeltfag er lønmodtagere samme år.
Tabel 1. Uddannelsesstatus og socioøkonomisk status år 2022 for hf-
studenter fra VUC år 2021.
Uddannelsesstatus
pr. 30 september
2022
Ikke under
uddannelse
Uoplyst/andet
Lønmodtager
Førtidspensionist
Kontanthjælpsmodtager
Selvstændig, ingen ansatte
Total, ikke under
uddannelse
Under uddannelse
Erhvervsfaglige
uddannelser
Korte videregående
uddannelser
114
132
6%
7%
119
228
6%
11%
151
867
0
44
5
1.067
8%
45%
0%
2%
0%
56%
127
401
11
96
17
652
6%
19%
1%
5%
1%
31%
Socioøkonomisk status
2-årig hf
Hf-enkeltfag
Børne- og Undervisningsministeriet
30. august 2024
Sagsnr.: 24/21817
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm., om hvad VUC-kursister foretager sig efter endt uddannelse opgjort på hhv. HF og HF-enkeltfag
2899878_0002.png
Uddannelsesstatus
pr. 30 september
2022
Mellemlange
videregående
uddannelser
Øvrig
Total, under
uddannelse
Total
Socioøkonomisk status
2-årig hf
Hf-enkeltfag
Side 2/2
569
30%
1.071
51%
31
846
1.913
2%
44%
100%
46
1.464
2.116
2%
69%
100%
Anm. Opdelingen ift. socioøkonomisk status følger Danmarks Statistik socioøkonomiske kode
(SOCIO13).
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye