Side
2
af
2.
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Mode-
raterne) og Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Libe-
ral Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om at
afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har den 21. april 2023
indgået aftale med Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folke-
parti, Alternativet og Nye Borgerlige om at afskaffe uddannelsesparathedsvurde-
ringen.
Aftalepartierne er enige om, at uddannelsesparathedsvurderingen er blevet en bu-
reaukratisk og ressourcekrævende proces, som hverken gavner eleverne eller bi-
drager tilstrækkeligt til at afklare deres uddannelsesvalg.
Aftalepartierne er derfor enige om at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen.
Eleverne skal ikke længere vurderes på deres sociale, personlige samt praksisfag-
lige forudsætninger. I stedet vil det alene være de gældende karakterkrav, der vide-
reføres som en del af optagelseskravene på de gymnasiale uddannelser og er-
hvervsuddannelserne.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at uddannelsesparathedsvurderingen i 8., 9.
og 10. klasse skal erstattes af en lokalt tilrettelagt vejledningsindsats, som skal give
eleverne forudsætninger for at vælge, påbegynde og gennemføre en ungdomsud-
dannelse i forlængelse af 9. og 10. klasse.
Aftalepartierne lægger desuden vægt på, at vejledningen skal understøtte elevernes
motivation til at gøre en ekstra indsats og forbedre egne præstationer, under hen-
syntagen til elevernes trivsel. Aftalepartierne er enige om, at vejledningsindsatsen
skal være bred og også have fokus på erhvervsuddannelserne.
I forlængelse heraf skærpes kravene til den kommunale
sammenhængende plan for vej-
ledning, jf. bilag.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at den sammenhæn-
gende plan udarbejdes, men det er lærerne, vejlederne og skolelederne, der har an-
svar for at anvende planen i det daglige arbejde med at tilrettelægge skoledagen,
herunder kollektive vejledningsaktiviteter og særligt målrettede indsatser til de ele-
ver, der har behov for det. Indsatserne tager udgangspunkt i elevens faglige moti-
vation, forudsætninger og ønsker for fremtiden. Det er ligeledes kommunalbesty-
relsens ansvar at følge op på, at eleverne får forudsætninger for at vælge, påbe-
gynde og gennemføre uddannelse eller beskæftigelse i forlængelse af 9. og 10.
klasse.
21. April 2023