Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2770540_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 3
I brev af 4. oktober 2023 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 3:
Vil ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets
lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet
lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om
overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revision/evaluerin-
gen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ?
Svar:
Med udvalgets henvisning til »revisionsbestemmelse« har Børne- og Un-
dervisningsministeriet lagt til grund, at udvalget ønsker oplyst, hvilke love
på ministeriets område der indeholder en bestemmelse om, at der i et nær-
mere angivet folketingsår skal fremsættes forslag om revision af loven. Der
henvises til pkt. 2.7.8 og pkt. 8.8 i vejledning nr. 9539 af. 26. juni 2018 om
lovkvalitet.
Med udvalgets henvisning til »lovovervågning« har Børne- og Under-
visningsministeriet lagt til grund, at udvalget ønsker oplyst, hvilke love på
ministeriets område der indeholder tilkendegivelser i f.eks. et lovforslags
bemærkninger om, at Børne- og Undervisningsministeriet vil udarbejde en
rapport om erfaringerne med den pågældende lovgivning. Der henvises til
pkt. 8.9 i vejledning nr. 9539 af. 26. juni 2018 om lovkvalitet.
Med udvalgets henvisning til »hvor der på anden vis er besluttet/givet til-
sagn om overvågning/evaluering« har Børne- og Undervisningsministeriet
lagt til grund, at udvalget ønsker oplyst, hvor der i øvrigt måtte være givet
tilsagn af ovenstående karakter, som ikke er indeholdt i bestemmelser i
lovgivning eller i et lovforslags bemærkninger men f.eks. i svar på spørgs-
mål fra Folketinget eller i politiske aftaler.
Endelig har Børne- og Undervisningsministeriet lagt til grund, at der er
tale om overvågning eller evaluering, som endnu ikke er afsluttet.
26. oktober 2023
Sagsnr.: 23/16905
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
Jeg kan på den baggrund oplyse følgende:
1.
Følgende fremgår af lovforslag nr. L 30 om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre mulighed for udsat skolestart), jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg
A, L 30 som fremsat, side 3 og 4:
»Der er afsat 2 mio. kr. i 2027 til en evaluering af reglerne. For også mere løbende at
kunne vurdere betydningen af reglerne for udviklingen af skoleudsættelser, vil Børne- og
Undervisningsministeriet herudover i perioden frem til og med 2027 følge udviklingen
for så vidt angår skoleudsættelser, bl.a. ved hjælp af eksisterende data. Aftalekredsen
vil blive orienteret om udviklingen på årlig basis, ligesom aftalekredsen forud for igang-
sættelse af evalueringen vil blive inddraget i forbindelse med afgrænsningen af evaluerin-
gens fokusområder. Partierne gør status på baggrund af evalueringen.«
2.
Under udvalgets behandling af lovforslag nr. L 101 fra folketingsåret
2022-23 (2. samling) om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser
(Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk
seksualundervisning) tilkendegav jeg, at jeg var indstillet på at drøfte en
evaluering af, hvordan seksualundervisningen er blevet implementeret på
de gymnasiale uddannelser om et par år med gymnasieforligskredsen. Der
henvises til svar på L 101
spørgsmål 2.
3.
Under udvalgets behandling af lovforslag nr. L 100 fra folketingsåret
2022-23 (2. samling) om ændring af lov om folkeskolen (Permanentgørelse
af forsøg med internationale udskolingslinjer) tilkendegav jeg, at Børne-
og Undervisningsministeriet vil sørge for, at der iværksættes en evaluering
af loven med det formål at vurdere, i hvilket omfang muligheden for at
undervise på engelsk i videre omfang bidrager til at fremme elevernes fag-
lige kompetencer, herunder fremmedsprogskompetencer, lyst til at lære,
trivsel, alsidige udvikling og uddannelsesparathed. Evalueringen skal end-
videre have fokus på, om loven har haft negativ betydning for elevernes
færdigheder, herunder i de naturvidenskabelige fag. Jeg tilkendegav endvi-
dere, at iværksættelse vil ske i løbet af folketingsåret 2027-28. Resultatet
heraf forventes derfor at kunne sendes til udvalget i løbet af foråret 2028.
Der henvises tilsvar på L 100
spørgsmål 3.
4.
Følgende fremgår af aftale af 21. april 2023 mellem regeringen og Soci-
alistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konser-
vative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet og Nye Borgerlige om at afskaffe uddannelsesparathedsvurde-
ringen, hvortil der henvises:
»Afskaffelsen af uddannelsesparathedsvurderingen skal evalueres, herunder skal om-
fanget af individuel vejledning samt betydningen af den ændrede vejledningsindsats fra
et elev- og forældreperspektiv belyses. Evalueringen gennemføres i 2028, så de nye be-
stemmelser har haft mulighed for at virke i tre skoleår.«
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
Det fremgår af regeringens lovprogram, at lovforslag forventes fremsat i
november I.
5.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 174 om æn-
dring af lov om folkeskolen, lov om kommunal indsats for unge under 25
år, lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet og
lov om kommunale internationale grundskoler (Fremtidigt evaluerings- og
bedømmelsessystem i folkeskolen m.v.), jf. Folketingstidende 2021-22, til-
læg A, L 174 som fremsat, side 14:
»Børne- og Undervisningsministeriet vil foretage en evaluering af meddelelsesbogen, når
den har haft virkning i tre år med henblik på at finde ud af, om meddelelsesbogen har
virket efter hensigten.«
6.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 92 om ændring
af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket til-
syn med dagtilbud m.v.), jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 92 som
fremsat, side 6:
»De foreslåede regler om nye minimumskrav til kommunernes tilsyn med dagtilbud vil
blive evalueret efter fire år.«
7.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 38 om ændring
af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisions-
bestemmelse), jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 38 som fremsat,
side 4:
»Børne- og Undervisningsministeriet vil fortsat følge lovens virkninger. Som følge af, at
loven stadig er relativt ny, og erfaringerne med anvendelsen af loven er begrænsede, for-
udsættes det, at ministeriet om tre-fem år vil foretage en evaluering af loven tilsvarende
den, der er foretaget i 2018 og 2021, med henblik på at finde ud af, om lovens indhold
og udformning er hensigtsmæssig, eller om der er ønsker fra kommunerne om ændringer.
Her vil man bl.a. kunne se på, hvordan det er gået med Lolland Kommunes udfordrin-
ger med elevsammensætningen, og om der kunne være grundlag for at ændre i lovens
bestemmelser om elevgrundlaget til kommunale internationale grundskoler, som en del
andre kommuner også efterspørger.«
8.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 199 om vel-
færdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf. Folketingsti-
dende 2020-21, tillæg A, L 199 som fremsat, side 5:
»Det bemærkes, at der vil blive gennemført en evaluering af erfaringerne fra bl.a. de fire
kommuner, der indgås velfærdsaftaler med på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet,
herunder en evaluering af hvilke konsekvenser den omfattende frisættelse har haft for
kvaliteten af indsatserne inden for området. Videre skal evalueringen tilvejebringe viden,
som skal tjene som inspiration til forbedringer på dagtilbudsområdet og folkeskoleom-
rådet på tværs af hele landet.«
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
Det fremgår af regeringens lovprogram, at lovforslag forventes fremsat i
december I, hvorefter forsøgsperioden foreslås forlænget frem til den 31.
juli 2025. Forlængelsen vil give mulighed for at afvente resultaterne fra
slutevalueringen af velfærdsaftaleforsøget, inden forsøget ophører. Slut-
evalueringen forventes at foreligge ultimo 2024.
9.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 51 om ændring
af lov om folkeskolen (Mulighederne for andet udtræk af prøvefag og
etablering af fælles ledelse i forbindelse med skolesammenlægning m.v.),
jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 51 som fremsat, side 5:
»Det er endvidere forventningen, at anvendelsen af ordningen vil blive monitoreret særligt
tæt i de første år, og at der vil blive gennemført en evaluering af ordningen, når der er
gået tre år.«
Bemærkningerne knytter sig til den ordning, hvor muligheden for et andet
prøveudtræk alene gives til det særdeles begrænsede antal elever, der har
så væsentlige funktionsnedsættelser eller sygdom, at de helt åbenlyst ikke
kan deltage i idrætsundervisningen, fordi de fysisk er immobiliserede.
10.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 59 om æn-
dring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddan-
nelse, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, lov om de
gymnasiale uddannelser, lov om erhvervsuddannelser og lov om kommu-
nal indsats for unge under 25 år (Ny udbudsmulighed på gymnasier, nyt
henvisningstaxameter, afskaffelse af muligheden for at udskifte oldtids-
kundskab med andre fag på uddannelsen til almen studentereksamen på
private gymnasier, optag på adgangskurser og grundforløb plus og sam-
mensætning af Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannel-
ser), jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 59 som fremsat, side 4:
»Børne- og Undervisningsministeriet finder det hensigtsmæssigt, at der udarbejdes en
evaluering om erfaringerne med den nye lovgivning om udbud af grundforløb i erhvervs-
uddannelserne på gymnasier og voksenuddannelsescentre.
Børne- og Undervisningsministeriet vil derfor udarbejde en evaluering til Folketinget.
En sådan evaluering vil forventeligt indeholde oplysninger om antallet af ansøgninger,
antallet af udbudsgodkendelser, den geografiske fordeling af udbudsgodkendelserne og
de godkendte udbuds elevgrundlag samt erfaringerne med ordningen siden ordningens
ikrafttræden mv., herunder skal det bl.a. vurderes om forslaget har bidraget til at øge
søgningen til erhvervsuddannelserne (inden for områder, hvor der er behov for erhvervs-
uddannet arbejdskraft) i de pågældende geografiske områder, og at dette ikke er sket
på bekostning af erhvervsskolerens elevgrundlag.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
Børne- og Undervisningsministeriet vil til brug for evalueringen indhente oplysninger fra
leder- og bestyrelsesforeningerne på området, som vil kunne bidrage med de almindelige
erfaringer med hensyn til den nye lovgivning. Børne- og Undervisningsministeriet vil
endvidere indhente bidrag fra øvrige interesseorganisationer, der har berøring med ordi-
ngen. Erfaringerne fra de berørte organisationer kan danne baggrund for overvejelser
om et eventuelt behov for at præcisere eller ændre reglerne.
Det tilstræbes, at evalueringen kan blive oversendt til Folketinget tre år efter lovforsla-
gets ikrafttræden.«
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet iværksætter evalueringen i oktober
2023, hvor sidste runde med behandling af ansøgninger til puljen om
bedre uddannelsesdækning er afsluttet. Puljen udmøntes i perioden 2020-
2023. Blandt andet gymnasier har kunnet ansøge om økonomisk støtte til
at oprette udbud af erhvervsuddannelsers grundforløb.
11.
I udvalgets betænkning af 19. februar 2019 over lovforslag nr. L 60 fra
folketingsåret 2018-19 (1. samling) om ændring af lov om folkeskolen, lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenud-
dannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og for-
skellige andre love (Obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder,
konsekvent indgriben over for dårligt præsterende folkeskoler og ung-
domsuddannelsesinstitutioner, styrket forældreansvar gennem mulighed
for standsning af børnecheck m.v.) blev der stillet ændringsforslag om de-
ling af lovforslaget i henholdsvis lovforslag nr. L 60 A om ændring af lov
om folkeskolen, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Konsekvent indgriben over for dårligt præsterende folkesko-
ler og ungdomsuddannelsesinstitutioner) og lovforslag nr. L 60 B om æn-
dring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Obligatoriske
sprogprøver i udsatte boligområder og styrket forældreansvar gennem mu-
lighed for standsning af børnecheck m.v.).
Ved ændringsforslag blev der i lovforslag nr. L 60 B indsat en bestemmelse
(ny § 6), hvorefter ministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22. Følgende fremgår af bemærkningerne til ændrings-
forslaget, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg B, betænkning
over L 60, side 6:
»Det foreslås, at der indsættes en revisionsbestemmelse, med henblik på at loven tages
op til revision i folketingsåret 2021-22. Forud for revisionen vil der blive gennemført
en evaluering af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne
virker efter hensigten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de
dansksproglige færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.«
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
Ved lov nr. 2153 af 27. november 2021 blev revisionen udskudt til folke-
tingsåret 2022-23. Herefter er revisionen ved lov nr. 325 af 28. marts 2023
blevet udskudt til folketingsåret 2023-24.
Det fremgår af regeringens lovprogram, at lovforslag forventes fremsat i
februar II.
12.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 218 om æn-
dring af lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om efterskoler
og frie fagskoler og lov om private institutioner for gymnasiale uddannel-
ser (Øgede frihedsgrader, rammer for donationer og styrket tilsyn med de
frie skoler m.v.), jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 218
som fremsat, side 12:
»Undervisningsministeriet foretager en evaluering af den foreslåede ordning om etable-
ring af afdelinger, når ordningen har virket i fem år (dvs. i 2024), herunder om ord-
ningens betydning for elevtallet på de frie grundskoler.«
13.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 202 om æn-
dring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsud-
dannelser, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Praktikpladsaf-
hængigt bidrag til AUB m.v.), jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L
202 som fremsat, side 42:
»Eud-aftalekredsen (Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Fol-
keparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti) er enige om, at gennemføre et treårigt rammeforsøg, hvor der kan deltage op til
seks efterskoler med samlet op til 200 elever i 10. klasseforløb, der kombinerer 10.
klasse med 1. del af erhvervsuddannelsernes grundforløb. Forsøget startes så vidt muligt
op pr. 1. august 2017 og gennemføres i så fald i skoleårene 2017/18, 2018/19 og
2019/20 med en evaluering inden den 1. oktober 2019 med henblik på, at eud-afta-
lekredsen i efteråret 2019 kan drøfte, hvorvidt der skal etableres permanent ordning,
hvor en efterskole og en institution for erhvervsrettet uddannelse kan indgå en overens-
komst om tilbud af et 10. klasseforløb, der kombinerer 10. klasse med 1. del af er-
hvervsuddannelsernes grundforløb. Evalueringen vil derfor blandt andet indeholde en
undersøgelse af søgemønsteret henholdsvis til og fra kombinationsordningen, da det er
grundlaget for at kunne vurdere de økonomiske konsekvenser ved gøre ordningen per-
manent for både efterskolerne og erhvervsuddannelserne. I forbindelse med overvejelser
om evt. at gøre ordningen permanent efter forsøgsperioden skal der endvidere tages fornyet
stilling til, hvordan potentielle merudgifter ved en permanent ordning skal finansieres.«
Ingen skoler ansøgte om at gøre brug af ordningen, og ordningen er derfor
ikke blevet evalueret.
14.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 58 om de
gymnasiale uddannelser, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 58 som
fremsat, side 21:
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
»Herudover er det aftalt med partierne bag aftalen om styrkede gymnasiale uddannelser,
at der skal ske en særskilt evaluering af de nye adgangsforudsætninger og udvikling i
søgemønstret til ungdomsuddannelserne. Virkningen af de ændrede bestemmelser om
adgangsforudsætninger til de gymnasiale uddannelser skal evalueres fire år efter, at æn-
dringerne er indført, det vil sige på baggrund af erfaringerne til optag til skoleåret
2023/24. Evalueringen skal se på udviklingen i de forhold, som indførelsen af krav
til elevernes faglige forudsætninger har til hensigt at påvirke, nemlig elevernes frafald,
elevernes faglige resultater, herunder maksimal udfordring af alle elever uanset social
baggrund, og endelig elevernes videreuddannelsesfrekvens.«
Den pågældende evaluering er endnu ikke igangsat.
Det fremgår endvidere af lovforslagets side 46:
»Som led i implementering af den politiske aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
foreslås det, at den toårige uddannelse til hf-eksamen under bestemte betingelser skal
kunne udbydes med udgangspunkt i Rudolf Steiners pædagogiske tanker. Institutio-
nerne vil, forudsat de bliver godkendt til det af Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling, være undtaget fra kravet om afholdelse af prøver og dokumentation for
uddannelsen gennem eksamensbevis. Institutionerne vil derimod skulle dokumentere ud-
dannelsen gennem et afsluttende vidnesbyrd, der i sproglig form redegør for de kompe-
tencer, eleverne har opnået i de enkelte fag og uddannelsen som helhed.
Med den særlige ordning, som foreslås, vil institutionerne kunne opnå statstilskud til
driften af uddannelsen og adgang til, at elever over 18 år kan modtage SU. Ordningen
vil ikke give studenter fra den toårige uddannelse til hf-eksamen på Rudolf Steiner-
institutionerne (11. og 12. år) mulighed for optagelse på videregående uddannelse gen-
nem kvote 1. Personer med et vidnesbyrd for uddannelsen på en sådan institution, vil
derfor fortsat skulle søge om optagelse via kvote 2 og gennem at indgive dispensations-
ansøgning i det enkelte tilfælde.
Den særlige ordning skal evalueres, når den har været gældende i fem år.«
Arbejdet med en evaluering af Steinerordningen er påbegyndt i Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet.
15.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 32 om æn-
dring af lov om efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler og
forskellige andre love (Fornyelse af frie fagskolers undervisningstilbud
m.v.), jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, L 32 som frem-
sat, side 6:
»Det fremgår af Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser indgået mellem
regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti af 24. fe-
bruar 2014, at aftalepartierne er enige om, at erfaringerne med fælles campusmiljøer
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
mellem erhvervsskoler og gymnasier samt evt. 10. klasse skal evalueres og videreformid-
les til de relevante uddannelses- og udbudssteder. Målet er, at fordelene ved campusdan-
nelser skal udnyttes og styrkes, da de umiddelbare erfaringer med campusdannelser tyder
på, at campus kan være med til at styrke fagligheden, studiemiljøet og fastholdelsen af
frafaldstruede elever i en ungdomsuddannelse. Der henvises til aftalens pkt. 2.4. Et
forsøg, der åbner mulighed for fleksible samarbejdsformer mellem frie fagskoler og er-
hvervsskoler ses som et godt bidrag til at styrke især svage unges overgang til erhvervs-
uddannelse og til at fastholde eleverne i uddannelsen. I forlængelse af arbejdet med at
styrke nye samarbejdsformer på ungdomsuddannelsesområdet, særligt i form af campus-
miljøer, foreslås etableret en forsøgsordning om bygningssamarbejde mellem frie fagskoler
og mindst én institution for erhvervsrettet uddannelse. Campusforsøget kan løbe over 10
år, hvorefter den frie fagskole forudsættes at opfylde kravene i lovens § 6, stk. 1, nr. 4
og 6, om henholdsvis krav om egnede lærer- og forstanderboliger, henholdsvis krav om
ejerskab til skolens bygninger og faste ejendom. Ansøgning om forsøg skal være modtaget
af Undervisningsministeriet senest den 31. december 2019.
Det kan indgå i et sådant forsøg, at en fri fagskole som led i samarbejdskonstruktionen
kan leje lokaler hos en institution for erhvervsrettet uddannelse, eller selv udleje lokaler
til en institution for erhvervsrettet uddannelse. Erfaringerne fra sådanne forsøg vil blive
inddraget i det fortsatte arbejde med at sikre attraktive ungdomsuddannelsesmiljøer. Da
forsøgsordningens formål er at give unge bedre vilkår for at komme videre i uddannel-
sessystemet, særligt erhvervsuddannelserne, vil fokus for godkendelse af forsøg være de
involverede skolers beskrivelse af målsætninger for forsøget, de særlige indsatser for at
nå målet og opfølgningen herpå.
Som led i forsøget kan en erhvervsskole i campus stå som vært for et administrativt
fællesskab efter reglerne i § 33 a i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
hvori en eller flere frie fagskoler i det samme campus deltager.
Ved forsøgsperiodens afslutning vil ministeriet på baggrund af erfaringerne med forsøgs-
ordningen vurdere behovet for eventuelle ændringer i lovgivningen.«
16.
Følgende fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 181 om æn-
dring af lov om folkeskolen (Indførelse af fælles prøve i fysik/kemi, bio-
logi og geografi, ændring af bedømmelsesordning ved folkeskolens skrift-
lige prøver m.v.), jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, L
181 som fremsat, side 5:
»Med henblik på at undersøge, om den fælles prøve i de tre naturfag styrker interessen
og motivationen hos eleverne i forhold til naturfagene, igangsættes et femårigt evaluerings-
og følgeforskningsprogram i perioden 2015-2020, der blandt andet vil omfatte en eva-
luering i 2020 af den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.«
Den daværende børne- og undervisningsminister orienterede ved brev af
21. april 2022 udvalget om, at den afsluttende evaluering blev udskudt til
2023, sådan at den foreligger i november 2023. Der henvises til BUU alm.
del
bilag 156 fra folketingsåret 2021-22.
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
9