Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2887979_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 295
I brev af 13. juni 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 295:
Vil ministeren oplyse, om ministeren med den kommende bekendtgørelse
om minimumsnormeringer har til hensigt at stille strengere krav til private
daginstitutioner end til kommunale institutioner? Hvis ministeren ikke vil
stille strengere krav til de private institutioner, hvordan vil ministeren så
sikre, at måling af minimumsnormeringer sker på en måde, så børn i private
og kommunale institutioner ligestilles, herunder så private daginstitutioner
ikke skal pålægges en større administrativ byrde end kommunale daginsti-
tutioner ved normeringsmåling?
Ministeren bedes i besvarelsen inddrage, hvordan der i den påtænkte må-
lemetode tages højde for, at kommunale institutioner skal leve op til nor-
meringskravet for hele kommunen som gennemsnit, mens private dagin-
stitutioner skal leve op til normeringer på institutionsniveau, samtidig med
at relevante faktorer for måling kan trækkes i kommunens centrale data-
baser, modsat private daginstitutioner, der har mindre administrationsen-
heder og forskellige systemer til opgørelse af løn- og børnedata.
Svar:
Med virkning fra den 1. januar 2024 er kommunale og selvejende daginsti-
tutioner mv. omfattet af krav om minimumsnormering opgjort som et årligt
gennemsnit i kommunen.
Folketinget vedtog i december 2023 lov nr. 1771 af 28. december 2023 om
justering af krav til minimumsnormering i privatinstitutioner. Det justerede
lovkrav indebærer bl.a., at privatinstitutioner skal sikre en normering, så der
minimum er én pædagogisk personale pr. tre børn i alderssvarende privat-
institutioner til 0-2-årige børn og én pædagogisk personale pr. seks børn i
alderssvarende privatinstitutioner til 3-årige børn indtil skolestart.
Det forventes, at det justerede krav til normering i privatinstitutioner træ-
der i kraft den 1. januar 2025, og det indebærer, at der ikke er krav om
minimumsnormeringer i privatinstitutioner i 2024.
Børne- og Undervisningsministeriet
27. juni 2024
Sagsnr.: 24/20181
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm., om den kommende bekendtgørelse om minimumsnormeringer har til hensigt at stille strengere krav til private daginstitutioner end til kommunale institutioner m.v.
Side 2/2
Det fremgår af lovens forarbejder, at metoden for opgørelse af normerin-
ger i privatinstitutioner skal tage afsæt i den gældende metode for opgø-
relse af normeringer i kommunale og selvejende daginstitutioner mv, men
at den skal tage udgangspunkt i privatinstitutioners forhold m.v., herunder
blandt andet datamæssige og administrative hensyn.
Ministeriet er i forlængelse heraf i gang med et arbejde, der skal fastsætte
en metode for opgørelse af normeringer i privatinstitutioner. Der er i ar-
bejdet lagt vægt på, at opgørelsesmetoden kan implementeres og tager
udgangspunkt i privatinstitutioners forhold. De private organisationer, som
varetager privatinstitutioners interesser og KL er blevet inddraget i mini-
steriets arbejde. Et udkast til opgørelsesmetode har nyligt været pilotaf-
prøvet i fire privatinstitutioner, som har vist, at metoden er implementer-
bar, og at den enkelte privatinstitution selv kan opgøre normeringen.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt der vil blive stillet strengere
krav til privatinstitutioner end til kommunale daginstitutioner kan jeg op-
lyse, at der lægges op til, at normeringen i privatinstitutioner skal opgøres
som et årligt gennemsnit i privatinstitutionen. Det skal ses i sammenhæng
med, at privatinstitutioner, i modsætning til kommunale og selvejende mv.
daginstitutioner, ikke indgår i kommunens forsyning.
Dagtilbudsloven giver mulighed for at etablere og drive daginstitutioner
på forskellige måder. Daginstitutioner kan f.eks. drives som kommunale og
selvejende daginstitutioner, ligesom daginstitutioner med kommunalbe-
styrelsens godkendelse kan drives af private leverandører som privatinsti-
tution. Der knytter sig forskellige karakteristika til de forskellige driftsfor-
mer. F.eks. har privatinstitutioner, i modsætning til kommunale og selv-
ejende daginstitutioner, mulighed for at hæve forældrebetalingen. Ligestil-
ling mellem f.eks. kommunale daginstitutioner og privatinstitutioner for så
vidt angår opgørelsesmetode og beregningen af denne vil efter min opfat-
telse ikke kunne ses uafhængigt af de øvrige forskelle i karakteristika, der
knytter sig til de enkelte driftsformer.
Det vil være op til den enkelte privatinstitution at beslutte, om den selv vil
beregne normeringen, eller den vil betale en ekstern leverandør for at fo-
retage normeringsopgørelsen med henblik på at mindske administrative
opgaver.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at metoden for opgørelse af normeringer i
privatinstitutioner vil blive fastsat i en bekendtgørelse med en tilhørende
vejledning, som er sendt i offentlig høring den 21. juni med frist den 19.
august 2024.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye