Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 290
I brev af 31. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund (EL) og
ikkemedlem af udvalget (MFU) Rosa Lund (EL) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Alm. del
–
spørgsmål 290:
Vurderer ministeren, at forskelsbehandling og chikane, som behandles i
ligebehandlingslovgivningen, er omfattet
af ”mobning el. lign.” i
undervisningsmiljøloven, kapitel 1a?
Svar:
Undervisningsmiljølovens kapitel 1 a indeholder bestemmelser om pligt til
tiltag mod problemer med det psykiske undervisningsmiljø. Reglerne i ka-
pitlet gælder for grundskoler og ungdomsuddannelser.
Det følger af kapitel 1 a, at den myndighed, bestyrelse eller person, der har
ansvaret for uddannelsesstedet, skulle fastsætte en antimobbestrategi,
herunder en strategi mod digital mobning.
Antimobbestrategien skal give fælles retningslinjer for arbejdet med mob-
ning ved at beskrive, hvordan uddannelsesstedets ledelse vil forebygge og
håndtere mobning. I strategien vil fx kunne indgå formålet med strategien
og uddannelsesstedets forståelse af centrale begreber som mobning og
digital mobning, herunder afgrænsning i forhold til konflikter. Derudover
kan det være relevant at angive, hvordan mobning forebygges, herunder
hvordan fx elever og forældremyndighedsindehavere inddrages, og hvor-
dan uddannelsesstedets ledelse løbende kan være opmærksomt på at op-
dage mobning. Der kan endvidere indgå oplysninger om indgriben og
genoprettelse i tilfælde af mobning, herunder hvem på uddannelsesstedet,
som er ansvarlig for at viderebringe bekymringer eller klager, og om hvor-
dan elever m.fl. inddrages i processen.
Af forarbejderne til bestemmelsen (L 311 af 4. april 2017, specielle bemærk-
ninger til nr. 2) fremgår bl.a. følgende om den nærmere definition af mob-
ning:
”Mobning
handler ifølge nyere forskning, bl.a. eXbus (Exploring Bullying in
School) fra 2012, om en bestemt adfærd, som udspringer af en utryg kultur
blandt større eller mindre grupper. Mobning forudsætter i den sammenhæng
Børne- og Undervisningsministeriet
19. juni 2024
Sagsnr.: 24/19021