Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 288
I brev af 31. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund (EL) og
ikkemedlem af udvalget (MFU) Rosa Lund (EL) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Alm. del
–
spørgsmål 288:
Vurderer ministeren, at det er tilstrækkeligt klart i undervisningsmiljøloven
samt vejledende materiale, hvordan skolerne skal arbejde med at fore-
bygge og håndtere mobning relateret til etnicitet?
Svar:
Det følger af undervisningsmiljøloven, at alle børn
–
uanset baggrund
–
har
ret til et godt og trygt undervisningsmiljø. Dertil følger, at hvis skolens le-
delse konstaterer problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af
mobning eller lignende, skal ledelsen udarbejde en handleplan, hvoraf det
fremgår, med hvilke foranstaltninger problemerne effektivt bringes til op-
hør. Loven er formuleret bredt, så den netop rummer alle former for mob-
ning og chikane, hvorfor fx mobning relateret til etnicitet allerede er om-
fattet af loven.
Skoler kan søge vejledning og rådgivning hos Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø (DCUM) om undervisningsspørgsmål, herunder om fx mobning.
Ligesom skolerne på DCUM’s hjemmeside kan tilgå en række værktøjer,
vejledninger og inspirationsmaterialer til arbejdet med undervisningsmil-
jøet.
Jeg har tillid til, at skolerne i deres generelle arbejde med at forebygge og
håndtere mobning også har blik for fx mobning relateret til etnicitet.
Børne- og Undervisningsministeriet
19. juni 2024
Sagsnr.: 24/19021
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye