Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2881962_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 279
I brev af 22. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 279:
Vil ministeren redegøre for, hvad de økonomiske omkostninger er ved at
reducere brugerbetalingen til efterskoleophold, hvis statstilskuddet øges
med 50 pct. for de indkomstgrupper, der har en årlig husstandsindkomst
under hhv. 200.000 kr., 400.000 kr. og 600.000 kr.?
Svar:
Baseret på en række regneeksempler vil det samlet set med betydelig
usikkerhed indebære et finansieringsbehov på hhv. ca. 130, 370 og 540
mio. kr. at øge elevstøtten med 50 pct. for de indkomstgrupper, der har en
årlig husstandsindkomst under hhv. 200.000 kr., 400.000 kr. og 600.000 kr.,
jf. tabel 1.
En væsentlig del af udgifterne skyldes øgede statslige udgifter til elevstøtte
til de elever, der vælger at gå på efterskole efter de gældende regler og
satser. Derudover forventes der øgede offentlige udgifter til, at en ændring
af elevstøtten vil øge aktiviteten på efterskolerne, som er forbundet med
stor usikkerhed.
Der er i beregningerne opstillet regneeksempler forbundet med stor
usikkerhed, hvor det forudsættes, at forhøjelsen øger aktiviteten i 10. klasse
med hhv. ca. 650, 1.900 eller 2.700 i de pågældende indkomstintervaller.
Det svarer til en aktivitetsstigning på hhv. 11 pct. og 8 pct. for elever fra
husstande med en årlig indkomst under hhv. 400.000 kr. og 600.000 kr.
Den forudsatte aktivitetsændring i regneeksemplerne er baseret på
observerede sammenhænge mellem variationen i elevstøtte og andelen
indskrevet på efterskole over indkomstfordelingen på baggrund af
historiske data. Det bemærkes, at de variationer, der ses i det historiske
data, er betydeligt mindre end de ændringer der spørges til. Grundlaget
for at skønne over aktivitetsændringen er derfor begrænset, og
virkningerne af ændringerne er som følge heraf forbundet med betydelig
usikkerhed.
Børne- og Undervisningsministeriet
14. juni 2024
Sagsnr.: 24/17935
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om omkostningerne ved at reducere brugerbetalingen til efterskoleophold, hvis statstilskuddet øges med 50 pct. for de indkomstgrupper, der har en årlig husstandsindkomst under hhv. 200.000 kr., 400.000 kr. og 600.000 kr
2881962_0002.png
Side 2/2
Ændringer i elevstøtten kan endvidere forudsættes at påvirke forældrenes
arbejdsudbud,
idet
en
forhøjelse
af
elevstøtten
til
de
lavere
indkomstgrupper bl.a. indebærer en øget indkomstmålretning, hvilket
bidrager til at reducere det økonomiske incitament til beskæftigelse. En
forhøjelse af elevstøtten på 50 pct. skønnes med betydelig usikkerhed at
have en negativ afledt virkning på den strukturelle offentlige saldo
som
følge af reduceret strukturel beskæftigelse blandt forældrene
på hhv. ca.
20, 40 og 50 mio. kr. ved ændring for de indkomstgrupper, der har en årlig
husstandsindkomst under hhv. 200.000 kr., 400.000 kr. og 600.000 kr.,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Illustration af merudgifter ved tre eksempler på en forhøjelse af elevstøtten på
50 pct. for forskellige indkomstintervaller i skoleåret 2023/24, 2024-pl
Indkomstgruppe
Udgifter til eksisterende
aktivitet (mio. kr.)
Øvrige offentlige
udgifter (mio. kr.)
Arbejdsudbudseffekter
(mio. kr.)
I alt, mio. kr.
0-200.000 kr.
40
70
20
130
0-400.000 kr.
140
190
40
370
0-600.000 kr.
220
270
50
540
Anm.: Beløbene er baseret på regneeksempler og afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Beregningen er
foretaget med udgangspunkt i indeværende skoleår 2023/2024 og den dertilhørende kendte
elevaktivitet og takster. Elever i skoleåret 2023/2024 vil udløse taxametertilskud i 2024,
mens elevstøtten i nævnte skoleår ydes ud fra 2023-takster. De opgjorte omkostninger
fordeler sig således på tværs af forskellige finansår og er tiltænkt at give et billede af de varige
udgifter ved fuld indfasning af en forhøjelse af elevstøtten. Som følge heraf er udgifterne til
elevstøtte omregnet til 2024-pl. Merudgifterne til eksisterende aktivitet omfatter alene
forhøjet elevstøtte (fratrukket tilbageløb i form af moms og afgifter). Øvrige offentlige
udgifter omfatter udgifter til elevstøtte (fratrukket tilbageløb i form af moms og afgifter) og
taxametertilskud til ny aktivitet. Beregningen forudsætter desuden, at den nye aktivitet vil
være 10. klasseselever, og at en del af den ny aktivitet vil komme fra kommunal 10. klasse,
frie grundskoler og frie fagskoler, hvilket medfører reducerede omkostninger for disse
uddannelser. Videre er der medregnet øgede kommunale bidrag vedrørende efterskoler som
følge af ny aktivitet.. Det bemærkes, at en andel af merudgifterne potentielt ville skulle
DUT-forhandles.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye