Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 275
I brev af 16. maj 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 275
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra aktionsgruppen for filosofi
om filosofi som obligatorisk fag i gymnasiet, jf. BUU alm. del
–
bilag 100,
og vil ministeren redegøre for, om der er nogle ulemper ved at følge
aktionsgruppen for filosofis forslag?
Svar:
Det foreslås i henvendelsen fra aktionsgruppen for filosofi, at stx-elever
fremtidigt skal vælge to af de tre fag filosofi C, oldtidskundskab C og
religion C. I dag er oldtidskundskab C og religion C en del af den
obligatoriske fagrække på stx, mens filosofi C er et valgfag. Forslaget vil
dermed give elever på stx mulighed for at fravælge religion og/eller
oldtidskundskab.
Såvel oldtidskundskab som religion går langt tilbage i den almene
studentereksamens historie og ses som vigtige elementer i forhold til at
understøtte elevernes almendannelse, deres kulturelle forståelse og deres
demokratiske dannelse. Samtidig er faget filosofi også et klassisk
humanistisk dannelsesfag med visse overlap til de to øvrige fag. En egentlig
stillingtagen til forslaget ville forudsætte en grundig vurdering af de faglige
mål og det faglige indhold i og på tværs af de tre fag.
Samtidig skal det understreges, at der altid vil være forskellige afvejninger
og vurderinger i forhold til, hvilke fag der skal være en del af den
obligatoriske fagrække, og ikke mindst, såfremt man beslutter at udvide
fagrækken med et nyt obligatorisk fag, hvilke fag der så ikke længere skal
være (fuldt ud) obligatoriske.
Det står centralt i formålet med de gymnasiale uddannelser, at de ud over
at være studieforberedende skal have et dannelsesperspektiv, hvor
eleverne lærer at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres
omverden, ligesom uddannelserne bl.a. skal forberede eleverne til
medbestemmelse,
medansvar
og
demokratisk
dannelse.
Dette
Børne- og Undervisningsministeriet
3. juni 2024
Sagsnr.: 24/17460