Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2877285_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 275
I brev af 16. maj 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 275
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra aktionsgruppen for filosofi
om filosofi som obligatorisk fag i gymnasiet, jf. BUU alm. del
bilag 100,
og vil ministeren redegøre for, om der er nogle ulemper ved at følge
aktionsgruppen for filosofis forslag?
Svar:
Det foreslås i henvendelsen fra aktionsgruppen for filosofi, at stx-elever
fremtidigt skal vælge to af de tre fag filosofi C, oldtidskundskab C og
religion C. I dag er oldtidskundskab C og religion C en del af den
obligatoriske fagrække på stx, mens filosofi C er et valgfag. Forslaget vil
dermed give elever på stx mulighed for at fravælge religion og/eller
oldtidskundskab.
Såvel oldtidskundskab som religion går langt tilbage i den almene
studentereksamens historie og ses som vigtige elementer i forhold til at
understøtte elevernes almendannelse, deres kulturelle forståelse og deres
demokratiske dannelse. Samtidig er faget filosofi også et klassisk
humanistisk dannelsesfag med visse overlap til de to øvrige fag. En egentlig
stillingtagen til forslaget ville forudsætte en grundig vurdering af de faglige
mål og det faglige indhold i og på tværs af de tre fag.
Samtidig skal det understreges, at der altid vil være forskellige afvejninger
og vurderinger i forhold til, hvilke fag der skal være en del af den
obligatoriske fagrække, og ikke mindst, såfremt man beslutter at udvide
fagrækken med et nyt obligatorisk fag, hvilke fag der så ikke længere skal
være (fuldt ud) obligatoriske.
Det står centralt i formålet med de gymnasiale uddannelser, at de ud over
at være studieforberedende skal have et dannelsesperspektiv, hvor
eleverne lærer at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres
omverden, ligesom uddannelserne bl.a. skal forberede eleverne til
medbestemmelse,
medansvar
og
demokratisk
dannelse.
Dette
Børne- og Undervisningsministeriet
3. juni 2024
Sagsnr.: 24/17460
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm., om der er nogle ulemper ved at følge aktionsgruppen for filosofis forslag om at gøre filosofi til et obligatorisk fag i gymnasiet
understøttes på stx af bl.a. undervisning i oldtidskundskab og religion men
også af en række andre fag og aktiviteter.
Der ses forskellige konsekvenser af forslaget. Med forslaget sidestilles de
tre fag inden for det klassiske humanistiske hovedområde, og et evt. frit
valg for den enkelte elev vil resultere i, at en højere andel elever modtager
undervisning i fag, som stemmer overens med deres faglige interesser,
hvilket alt andet lige er fremmende for motivationen. Samtidig kan der
potentielt være nogle ulemper ved forslaget. Det vil have som konsekvens,
at der vil være elever, der ikke længere har enten oldtidskundskab eller
religion. Oldtidskundskab og religion læses normalt på klasseplan, mens et
elevvalg af to fag mellem tre fag lægger op til, at fagene læses på tværs af
klasser. Stx-eleverne vil derfor med dette forslag forventeligt få færre timer
sammen med deres stamklasse, hvilket potentielt kan få betydning for
nogle klassers sammenhold. Hvis elevernes valg ikke fordeler sig
hensigtsmæssigt, kan det også føre til flere undervisningshold og dermed
til et øget forbrug af lærerressourcer, hvilket måske særligt på mindre
institutioner kan være en udfordring. Samtidig vil oldtidskundskab C og
religion C rimeligvis skulle udbydes som stx-valgfag på linje med filosofi C,
hvis fagene skal sidestilles. Et sådant udbud af ekstra valgfag kan medføre
flere små valghold, hvilket kan være en udfordring især for små gymnasier.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye