Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2877946_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 273
I brev af 15. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Astrid Carøe (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 273:
Vil ministeren oplyse, hvad merudgifterne er, hvis lærere og undervisere i
grundskolen
og uanset om de har en videregående uddannelse eller ej
bliver omfattet af de gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser
frem for at betale fuld deltagerbetaling (taxameter tilskud og almindelige
deltagerbetaling)?
Om muligt må det gerne tydeliggøres, hvor mange personer, som vil blive
omfattet af den lavere deltagerbetaling, og hvad den forudsatte
meraktivitet vil være relativt til gældende regler.
Svar:
Siden 2011 har kun ufaglærte og faglærte AMU-kursister kunnet udløse
statsfinansieret taxametertilskud, hvorfor AMU-kursister med uddannelse
over faglært niveau ikke udløser nogen form for statsfinansieret tilskud.
Lærere og undervisere beskæftiget i grundskolen, som har en
videregående uddannelse, skal derfor betale fuld deltagerbetaling, der
svarer til taxametertilskuddene og den almindelige deltagerbetaling.
Lærere og undervisere, der er ufaglærte og faglærte, betaler den
almindelige deltagerbetaling.
584 af kursusdeltagelserne på AMU i 2022 kan knyttes til kursister
beskæftiget i grundskolen (omfatter 0.-10. klasse på folkeskoler,
privatskoler, friskoler samt specialskoler) registreret med undervisning som
arbejdsfunktion,
jf. tabel 1.
Børne- og Undervisningsministeriet
4. juni 2024
Sagsnr.: 24/17273
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om merudgifterne hvis lærere i grundskolen bliver omfattet af de gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser
2877946_0002.png
Tabel 1
Antal kursusdeltagelser for kursister med en videregående
grundskolen fordelt på arbejdsfunktion, 2022
Ikke
Branche
undervisningsfunktion
inkl. uoplyst
Grundskole
197
uddannelse beskæftiget i
Undervisnings-
I alt
funktion
584
781
Side 2/2
Anm.: Kursusdeltagelser defineres som det samlede antal afsluttede AMU-forløb i løbet af 2022, uanset afslutningsårsag. Hver
person tæller med for hvert afsluttet AMU-forløb inden for året. Tabellen indeholder AMU-forløb afsluttet af personer som i
løbet af 2022 har et job inden for branchen P: Undervisning i grundskolen. Personer med jobs inden for andre brancher, uden
branchekode for jobs i arbejdsmarkedsregnskabet, og personer uden job, udelades af tabellen. Undervisningsfunktion dækker
over personer med registreret arbejdsfunktion inden for undervisning, og personer med andre funktioner eller uden oplyst
funktion, kan derfor være ansat i grundskolen uden at varetage undervisning.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata. Blandt de unikke personer som har
afsluttet et AMU-forløb, og som findes i arbejdsmarkedsregnskabet, findes der information om branche for 96 pct. og
information om funktion for 85 pct.
De umiddelbare statslige merudgifter til taxametertilskud, hvis kursister
med en videregående uddannelse med job i grundskolen registreret med
undervisning som arbejdsfunktion sidestilles med ufaglærte og faglærte,
så de fremadrettet kun skal betale den almindelige deltagerbetaling og
ikke den fulde deltagerbetaling, skønnes at være 1,5 mio. kr. årligt. Dertil
vil der også være udgifter til administration og it-systemtilpasninger.
Størrelsen på udgifterne vil afhænge af den konkrete model og gruppe,
som skal undtages, og dette er derfor ikke medregnet.
De skønnede udgifter er behæftet med usikkerhed, da de er beregnet på
baggrund af en gennemsnitstakst for AMU-kurser ganget med antallet af
kursusdeltagelser fra tabel 1, som er omregnet til årselever ved hjælp af en
gennemsnitlig varighed for AMU-kurser for selvbetalende kursister. En
ændring af reglerne for deltagerbetaling kan medføre ændringer i
aktiviteten på AMU. Børne- og Undervisningsministeriet har dog ikke et
konkret grundlag for at skønne over disse effekter. Opgørelsen ovenfor
dækker derfor ikke over udgifter til eventuel meraktivitet. Hvis det for
eksempel antages, at ændringen medføre en stigning i antallet af
kursusdeltagere på 5-15 pct., vil det medføre merudgifter på yderligere
0,1-0,3 mio. kr. årligt.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye