Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2906330_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 272
I brev af 15. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Astrid Carøe (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 272:
Vil ministeren oplyse, hvad merudgifterne er, hvis lærere og undervisere
beskæftiget ved erhvervsrettede ungdoms- og voksenuddannelser, frie
fagskoler, forberedende grunduddannelser/EGU og TAMU
og uanset
om de har videregående uddannelse eller ej
bliver omfattet af de
gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser, frem for at betale
fuld deltagerbetaling (taxameter tilskud og almindelige deltagerbetaling)?
Om muligt må det gerne tydeliggøres, hvor mange personer, indenfor
hver uddannelsestype og personalekategori, som vil blive omfattet af den
lave deltagerbetaling, og hvad den forudsatte meraktivitet vil være
relativt til gældende regler.
Svar:
Siden 2011 har kun ufaglærte og faglærte AMU-kursister kunnet udløse
statsfinansieret taxametertilskud, mens AMU-kursister med videregående
uddannelse ikke udløser nogen form for statsfinansieret tilskud.
Lærere og undervisere beskæftiget ved erhvervsrettede ungdoms- og
voksenuddannelser, frie fagskoler, forberedende grunduddannelser/EGU
og TAMU, som har en videregående uddannelse, skal derfor betale fuld
deltagerbetaling, der svarer til taxametertilskuddene og den almindelige
deltagerbetaling. Lærere og undervisere, der er ufaglærte og faglærte,
betaler den almindelige deltagerbetaling.
Ministeriet har ikke mulighed for at opgøre hvilke og hvor mange AMU-
kursister, der er beskæftiget ved de nævnte uddannelsesinstitutioner. Det
er dog muligt at opgøre, hvilken branche de enkelte kursister er
beskæftigede i. Idet brancheinddelingen i registrene ikke svarer til
afgrænsningen af uddannelser i spørgsmålet, opstilles der nedenfor
alternative afgrænsninger baseret på brancheoplysninger.
Det er fx muligt at opgøre antallet af kursusdeltagelser på AMU, der
knytter sig til personer beskæftiget ved følgende to brancher:
Børne- og Undervisningsministeriet
16. september 2024
Sagsnr.: 24/27105
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om merudgifter hvis lærere på ungdoms- og voksenuddannelser omfattes af gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser
2906330_0002.png
Tekniske skoler og erhvervsskoler:
Omfatter undervisning på
adgangsgivende og praktiske uddannelser, blandt andet på
tekniske skoler, fagskoler, handelsskoler (fx HHX), AMU-centre,
landbrugsskoler, social- og sundhedsuddannelser mv.
Side 2/3
Ungdoms- og efterskoler:
Omfatter undervisning på ungdoms- og
efterskoler, herunder efterskoler, ungdomskostskoler samt skoler
der starter ved 7. skoleår eller senere.
Af tabel 1 fremgår hvor mange kursusdeltagelser på AMU, der vil blive
omfattet af den almindelige deltagerbetaling, hvis kursister med en
videregående uddannelse med job i de to udvalgte brancher sidestilles
med ufaglærte og faglærte. Kursusdeltagelserne beskæftigede i disse
brancher fordeles på, hvorvidt de er registreret med undervisning som
arbejdsfunktion. Kursusdeltagelser af personer som modtager en række
offentlige overførselsindkomster på starttidspunktet for AMU-forløbet er
frasorteret. Det skyldes, at deltagerbetalingen til disse forløb som
udgangspunkt afholdes af kommunen, hvorfor en ændring i reglerne ikke
vil føre til ændringer i de statslige merudgifter.
Tabel 1
Antal kursusdeltagelser for kursister med en videregående uddannelse, som ikke modtager
bestemte offentlige overførselsindkomster, fordelt på branche og arbejdsfunktion, 2022
Ikke
Undervisnings-
Branche
undervisningsfunktion
I alt
funktion
inkl. uoplyst
185
486
671
Tekniske skoler og erhvervsskoler
Ungdoms- og efterskoler
61
193
254
Anm.: Kursusdeltagelser defineres som det samlede antal afsluttede AMU-forløb i løbet af 2022, uanset afslutningsårsag. Hver
person tæller med for hvert afsluttet AMU-forløb inden for året. Tabellen indeholder AMU-forløb afsluttet i 2022 af personer
som har gennemført en videregående uddannelse inden 2022, og som ikke modtager én af følgende offentlige
overførselsindkomster på startdatoen for det pågældende AMU-forløb: Dagpenge, feriedagpenge, fleksjob,
integrationsydelse, jobafklaring, kontanthjælp, ledighedsydelse, ressourceforløb, revalidering, rotationsvikar, sygedagpenge,
uddannelseshjælp. Tabellen indeholder AMU-forløb afsluttet af personer som i løbet af 2022 har et job inden for branchen P:
Undervisning
tekniske skoler og erhvervsskoler
og på
ungdoms- eller efterskoler.
En person kan indgå under flere brancher,
hvis de inden for året har haft job i flere forskellige undervisningsbrancher. Personer med jobs inden for andre brancher, uden
branchekode for jobs i arbejdsmarkedsregnskabet, og personer uden job i 2022, udelades af tabellen. Undervisningsfunktion
dækker over personer med registreret arbejdsfunktion inden for undervisning, og personer med andre funktioner eller uden
oplyst funktion, kan derfor være ansat i de pågældende brancher uden at varetage undervisning. Uoplyst arbejdsfunktion
omfatter AMU-forløb afsluttet af personer i beskæftigelse uden en registreret arbejdsfunktion. Dette skyldes blandt andet, at
dette ikke indberettes for private virksomheder og organisationer med 9 eller færre fuldtidsbeskæftigede, jf. Danmarks
Statistik: Statistikdokumentation for Lønstruktur 2022.Blandt de unikke personer som har afsluttet et AMU-forløb, og som
findes i arbejdsmarkedsregnskabet, findes der information om branche for 96 pct. og information om funktion for 85 pct.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata.
Der indhentes informationer om alle jobs, og ét AMU-forløb kan således
indgå under flere brancher, hvis deltageren i løbet af året har været ansat
i forskellige undervisningsbrancher, fx hvis en AMU-deltager har skiftet
job fra en teknisk skole eller erhvervsskole til en ungdoms- eller
efterskole. Summen af AMU-forløb for de forskellige brancher vil derfor
være større end det faktiske antal af forløb gennemført af beskæftigede i
de pågældende brancher.
Af tabel 2 fremgår et skøn for de umiddelbare statslige merudgifter til
taxametertilskud, hvis kursister med en videregående uddannelse med
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om merudgifter hvis lærere på ungdoms- og voksenuddannelser omfattes af gældende lofter for deltagerbetaling på AMU-kurser
2906330_0003.png
job i de udvalgte brancher på uddannelsesområdet sidestilles med
ufaglærte og faglærte, så de fremadrettet kun skal betale den almindelige
deltagerbetaling og ikke den fulde deltagerbetaling. Ud over de statslige
merudgifter til taxametertilskud vil der også være udgifter til
administration og it-systemtilpasninger, der kan være betragtelige henset
til AMU-systemets kompleksitet. Størrelsen på udgifterne vil afhænge af
den konkrete model og gruppe, som skal undtages, og dette er derfor
ikke medregnet i tabel 2.
Tabel 2
Skøn for umiddelbare årlige statslige merudgifter ved at fjerne den fulde
deltagerbetaling for kursister med en videregående uddannelse med undervisningsjob
i udvalgte brancher
Mio. kr.
Tekniske skoler og erhvervsskoler
1,3
Ungdoms- og efterskoler
0,5
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata og Finansloven for 2024
Side 3/3
De skønnede udgifter er behæftet med usikkerhed, da de er beregnet på
baggrund af en gennemsnitstakst for AMU-kurser ganget med antallet af
kursusdeltagelser fra tabel 1, som er omregnet til årselever ved hjælp af
en gennemsnitlig varighed for AMU-kurser for selvbetalende kursister. En
ændring af reglerne for deltagerbetaling kan medføre ændringer i
aktiviteten på AMU. Børne- og Undervisningsministeriet har dog ikke et
konkret grundlag for at skønne over disse effekter. Opgørelsen i tabel 2
dækker derfor ikke over udgifter til en eventuel meraktivitet. Hvis det for
eksempel antages, at ændringen medfører en stigning i antallet af
kursusdeltagelser på 5-15 pct., vil det medføre merudgifter på yderligere
0,1-0,3 mio. kr. årligt
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye