Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 270
I brev af 14. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V) og
Frederik Vad (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 270:
Vil ministeren redegøre for mulighederne for at søge dispensation til at få
foretaget en opfølgende ordblindetest, hvis elevens resultat af testen er i
den ’gule zone’, men der fortsat er begrundet formodning
om ordblindhed
fra lærer og/eller forældres side?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet (STUK). STUK oplyser følgende:
”STUK
oplyser, at indeværende svar alene omhandler test med Børne- og
Undervisningsministeriets ordblindetest,
”Ordblindetesten”.
Ordblindetesten er en forskningsafprøvet og standardiseret test. Testen er
udviklet som et redskab til identifikation af ordblindhed blandt personer,
som viser tydelige tegn på ordblindhed.
Ordblindetesten er udviklet til at blive anvendt en enkelt gang, og det er
STUK’s vejledning ikke at teste flere gange. En gentest er derfor ikke i over-
ensstemmelse med vejledningen.
På 3. klassetrin kan der være større usikkerhed om evt. ordblindhed end på
senere trin. Derfor bør skolen sætte særligt tilrettelagte læsetilbud i værk
for elever med usikker fonologisk kodning, så man ikke risikerer, at deres
vanskeligheder bliver vedvarende. Hvis eleven på et senere klassetrin fort-
sat viser tegn på ordblindhed på trods af indsatsen, kan det være en god
grund til at teste igen.
At blive testet svarende til gul gruppe eller grøn gruppe på Ordblindete-
sten er lig med, at man ifølge Ordblindetesten ikke er ordblind. Det er ikke
nødvendigvis lig med, at man har flydende læse-, stave- og skrivefærdig-
heder. Elever, som scorer i gul og grøn gruppe, kan godt have vanskelighe-
der med skriftsproget af andre årsager end funktionsnedsættelsen ord-
blindhed.
Børne- og Undervisningsministeriet
11. juni 2024
Sagsnr.: 24/17190