Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2880074_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 202
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 202
I brev af 12. marts 2024 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V)
og Frederik Vad (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 202:
Vil ministeren redegøre for, hvad konsekvenserne vil være, hvis det bliver
gjort tilgængeligt for alle borgere at hente hjælpeprogrammer for
ordblindhed ned på sin private PC uden omkostninger og uden foregående
test for ordblindhed?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet (STUK), som svarer følgende:
Det antages, at der i spørgsmålet henvises til læse-skriveteknologi (LST),
som er betegnelsen for teknologi, som understøtter læsning og skrivning
ved bl.a. oplæsning, ordforslag og omsættelse af tale til tekst.
LST bevilges i dag både af staten som specialpædagogisk støtte (SPS) og
af kommunerne som støtte til fx folkeskoleelever samt voksne i privatlivet,
i beskæftigelse eller i forbindelse med deltagelse i beskæftigelsesrettede
tilbud. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har ikke kendskab til, hvordan
kommunernes bevillingsproces foregår eller de samlede kommunale ud-
gifter til LST. Kommunerne får ikke dækket deres udgifter til LST af den
statslige specialpædagogisk støtteordning (SPS-ordning).
Staten kan bevilge LST via SPS-ordningen til elever, studerende og kursister
i fri- og privatskoler, efterskoler, frie fagskoler, FGU, ungdomsuddannelser,
videregående uddannelser og voksen- og efteruddannelse.
Det bemærkes, at der ikke er udarbejdet en konkret økonomisk vurdering
af konsekvenserne af at tilgængeliggøre LST for alle. Et samlet udgiftsskøn
vil kræve faglig udboring i Børne- og Undervisningsministeriet, Social- og
Boligministeriet samt Beskæftigelsesministeriet og med inddragelse af KL.
Børne- og Undervisningsministeriet
8. april 2024
Sagsnr.: 24/09809
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om hvilke konsekvenser, det vil have at gøre læse-skriveteknologi (LST) tilgængeligt for alle borgere m.v.
Det må forventes, at der under alle omstændigheder vil blive tale om be-
tydelige merudgifter til indkøb af LST. Omvendt må der også forventes
færre udgifter til administration heraf på tværs af sektorer.
Det bemærkes, at der allerede findes teknologi, som kan tilbyde LST-lig-
nende funktioner tilgængeligt online til brug for alle danskere. Der er fx
tale om funktion som fx oplæsning, ordforslag og tale til tekst, som er in-
tegreret i almindelig anvendte programmer, som fx Word. For den del af
befolkningen, som ikke er diagnosticeret med ordblindhed er der således
andre offentlige tilgængelige programmer, som kan hjælp med forskellige
basisfunktioner.
I forlængelse af ovenstående kan man overveje, hvorvidt indførslen af en
national licens vil blive opfattet som et brud med de nuværende faglige
anbefalinger, som bygger på ordblindehjælpemidler tildeles ved diagno-
sticering af ordblindhed samt en konkret vurdering af, hvad der er fagligt
mest hensigtsmæssigt for den enkeltes borgers læring.
Derudover kan det være en konsekvens, at børn og unge uden ordblindhed
risikerer ikke at få udviklet og trænet deres læse- og skrivefærdigheder.
Der er dermed en risiko for, at børn og unge vil blive ringere til at læse og
skrive, end det ellers ville have været tilfældet. På den anden side kan det
dog ikke udelukkes, at det vil have en positiv indvirkning på læringen hos
nogle borgere.
Indførelsen af LST til den brede befolkning ville desuden skulle sammen-
tænkes med de nuværende regler for LST til eksamener. Efter de gældende
regler har ordblinde tilladelse til i forbindelse med alle prøver på bl.a. det
gymnasiale uddannelsesområde til at anvende it-hjælpemidler til at få læst
tekst op og til ordforslag.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Mattias Tesfaye