Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 268
I brev af 14. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V) og
Frederik Vad (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 268:
Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil igangsætte en undersøgelse
af hvilke konsekvenser, herunder økonomiske, det vil have at gøre læse-
skriveteknologi (LST) tilgængeligt for alle borgere? Der henvises til mini-
sterens besvarelse den 8. april 2024 af BUU alm. del
–
spm. 202, hvor mini-
steren blandt andet påpeger, at bred tilgængelighed kunne medføre ”færre
udgifter til administration heraf på tværs af sektorer” og potentielt ”have
positiv indvirken på
indlæringen hos nogle borgere”.
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet (STUK). STUK oplyser følgende:
”STUK
bemærker, at der i besvarelse af BUU alm. del - spm. 202, ud over
det af spørgerne gengivne, fremgår en række øvrige konsekvenser og for-
hold, der vil skulle afklares nærmere, hvis læse-skriveteknologi (LST) skulle
gøres tilgængelig for alle borgere uden foregående test af ordblindhed.
Dette vedrører bl.a., at der ville blive tale om betydelige merudgifter til ind-
køb af LST. Som et beregningsteknisk eksempel kan det antages, at ca.
800.000 borgere vil gøre brug af tilbuddet om LST. Det vil sige, at målgrup-
pen udgør 17 pct. af borgere over 6 år, svarende til andelen af elever som
ved udgangen af 9. klasse er blevet scoret til rød eller gul kategori i Ord-
blindetesten. De årlige udgifter pr. softwarelicens antages at udgøre ca.
400 kr., svarende til aktuelle listepriser for leverandører af LST. I dette be-
regningstekniske eksempel vil de isolerede udgifter til indkøb af LST ud-
gøre i størrelsesorden 320 mio. kr. Hvis målgruppen begrænses til borgere
i alderen 7-29 år, vil antallet af borgere, der kunne forventes at gøre brug
af LST, være ca. 280.000 borgere, svarende til 17 pct. De årlige udgifter ville
i dette beregningsteknisk eksempel være ca. 112 mio. kr.
Børne- og Undervisningsministeriet
11. juni 2024
Sagsnr.: 24/17190