Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2880073_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 268
I brev af 14. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V) og
Frederik Vad (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 268:
Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil igangsætte en undersøgelse
af hvilke konsekvenser, herunder økonomiske, det vil have at gøre læse-
skriveteknologi (LST) tilgængeligt for alle borgere? Der henvises til mini-
sterens besvarelse den 8. april 2024 af BUU alm. del
spm. 202, hvor mini-
steren blandt andet påpeger, at bred tilgængelighed kunne medføre ”færre
udgifter til administration heraf på tværs af sektorer” og potentielt ”have
positiv indvirken på
indlæringen hos nogle borgere”.
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet (STUK). STUK oplyser følgende:
”STUK
bemærker, at der i besvarelse af BUU alm. del - spm. 202, ud over
det af spørgerne gengivne, fremgår en række øvrige konsekvenser og for-
hold, der vil skulle afklares nærmere, hvis læse-skriveteknologi (LST) skulle
gøres tilgængelig for alle borgere uden foregående test af ordblindhed.
Dette vedrører bl.a., at der ville blive tale om betydelige merudgifter til ind-
køb af LST. Som et beregningsteknisk eksempel kan det antages, at ca.
800.000 borgere vil gøre brug af tilbuddet om LST. Det vil sige, at målgrup-
pen udgør 17 pct. af borgere over 6 år, svarende til andelen af elever som
ved udgangen af 9. klasse er blevet scoret til rød eller gul kategori i Ord-
blindetesten. De årlige udgifter pr. softwarelicens antages at udgøre ca.
400 kr., svarende til aktuelle listepriser for leverandører af LST. I dette be-
regningstekniske eksempel vil de isolerede udgifter til indkøb af LST ud-
gøre i størrelsesorden 320 mio. kr. Hvis målgruppen begrænses til borgere
i alderen 7-29 år, vil antallet af borgere, der kunne forventes at gøre brug
af LST, være ca. 280.000 borgere, svarende til 17 pct. De årlige udgifter ville
i dette beregningsteknisk eksempel være ca. 112 mio. kr.
Børne- og Undervisningsministeriet
11. juni 2024
Sagsnr.: 24/17190
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om hvilke konsekvenser, det vil have at gøre læse-skriveteknologi (LST) tilgængeligt for alle borgere m.v.
Ovenstående er beregningstekniske eksempler, som ikke tager højde for
aktuelle og fremadrettede udgifter til administration, instruktion og sup-
port, markedssituationen og den faktiske efterspørgsel m.v.
Samtidigt kan det overvejes, om en sådan ordning, hvor LST gøres tilgæn-
gelig for alle borgere uden foregående test af ordblindhed, vil blive opfat-
tet som et brud med de nuværende faglige anbefalinger, som bygger på,
at ordblindehjælpemidler tildeles personer, som er diagnosticerede med
ordblindhed. Dertil kommer, at børn og unge uden ordblindhed risikerer
ikke at få udviklet og trænet deres læse- og skrivefærdigheder.
STUK bemærker endvidere, som anført i svaret på BUU alm. del
spm. 202,
at der allerede findes teknologi, som tilbyder læse-skrivestøttende funkti-
oner online til brug for alle. Endelig vil eventuel indførelse af LST til den
brede befolkning skulle sammentænkes med de nuværende regler for an-
vendelse af LST til eksamener, der bl.a. på det gymnasiale område forud-
sætter ordblindhed hos eleven.”
Jeg finder samlet set, at konsekvenserne ved at gøre LST tilgængelig for
alle borgere via offentlig finansiering ikke på nuværende tidspunkt giver
anledning til at gå videre med en sådan ordning eller med yderligere un-
dersøgelse af de økonomiske konsekvenser m.v. heraf.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye