Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2877936_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 266
I brev af 10. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 266:
Vil ministeren redegøre for forskellen mellem stx, hhx og htx på undervis-
ningstaxameteret og øvrige taxametre, herunder uddybe hvad baggrun-
den er for forskellen, og hvorvidt og hvordan den er kompenseret histo-
risk?
Svar:
Taxameterstyring indebærer, at der fordeles aktivitetsafhængige tilskud til
de enkelte uddannelsesinstitutioner ud fra objektive mål for aktivitet og
politisk fastsatte takster per aktivitetsenhed. Taksterne til de enkelte ud-
dannelser er fastsat på finansloven ud fra en politisk prioritering og ikke ud
fra de forskellige skolers omkostninger forbundet med de enkelte uddan-
nelser. Der kan dog afdækkes substantielle årsager til takstforskelle mellem
de forskellige gymnasiale uddannelser, ligesom forskellene gennem årene
løbende har været adresseret gennem harmoniseringer af takster.
For 2024 udgør undervisningstaxametret for stx 59.710 kr. pr. årselev, mens
taksterne for hhx og htx udgør hhv. 57.800 kr. og 66.220 kr. pr. årselev.
I 2007 blev der udarbejdet en analyse, der sammenlignede de økonomiske
vilkår mellem de gymnasiale uddannelser. Analysen viste, at specifikt takst-
forskellene mellem stx og hhx kunne henføres til en forskel i lærernes ar-
bejdstid, forskelle i omfang af udbud af mere ressourcekrævende tekniske
og naturvidenskabelige fag samt udbud af studieretninger og valg og der-
med holdstørrelse
1
. Der blev nogle år derefter ydet takstløft til hhx.
Med overenskomsterne 2013 er forskellen begrundet i lærernes forskellige
arbejdstidsaftaler ikke længere gældende, hvilket medførte en delvis har-
monisering af taksterne mellem hhx og stx i 2017. De fortsat eksisterende
forskelle er dermed primært baseret på de faglige udbud, hvor ressource-
Børne- og Undervisningsministeriet
4. juni 2024
Sagsnr.: 24/16816
1
Finansministeriet og Undervisningsministeriet (2007): Analyse af økonomien på hhx- og htx-uddannel-
serne og sammenligning af økonomiske vilkår på de gymnasiale uddannelser. Juni 2007.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm., om forskellen mellem stx, hhx og htx på undervisningstaxameteret og øvrige taxametre
krævende tekniske og naturvidenskabelige fag har medført et højere un-
dervisningstaxameter for stx end for hhx, ligesom undervisningstaksten for
htx er højere end de øvrige 3-årige gymnasiale uddannelser.
I forlængelse af undervisningstaxameteret ydes der for stx et særligt a-
fagstaxameter til en række specifikke a-fag, primært inden for de tekniske-
og naturvidenskabelige fag. Taxameteret ydes ikke for hhx og htx. Tilskud-
det er således et resultat af en tidligere politisk prioritering og blev oprettet
i forbindelse med de almene gymnasiers overgang til statsligt selveje med
taxameterstyring i 2008.
For så vidt angår forskelle på bygningstaxameteret er der tale om forskel-
lige forhold begrundet i institutionernes historiske oprindelse. Stx på de
almene gymnasier var amtslige frem til kommunalreformen i 2007, hvoref-
ter staten i en periode overtog bygninger, før de efterfølgende blev solgt
til de enkelte almene gymnasier. Dette skete efter en betalingsevnemodel,
hvor prisen for bygningerne blev fastsat efter gymnasiernes betalingsevne
ud fra forventet aktivitet, en fastsat takst, vedligeholdelsesbehov mv. Hhx
og htx finder hovedsagelig sted på institutioner for erhvervsrettet uddan-
nelse (erhvervsskoler), der allerede ejede deres bygninger på tidspunktet
for etablering af bygningstaxameterordningen. Taksterne blev dengang
fastsat ud fra arealnormer pr. elev pr. uddannelse, nyopførelsespriser, af-
skrivningsperioder og et fremmedkapitalelement.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye