Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 259
I brev af 3. maj 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 259:
Vil ministeren beregne effekten på arbejdsudbud, provenu og BNP ved at
implementere et nyt optagelsessystem til de gymnasiale uddannelser, hvor
man kun kan blive optaget, hvis man har mindst 7,0 i gennemsnit af sine
afsluttende standpunktskarakterer?
Svar:
Et skærpet adgangskrav til de gymnasiale uddannelser (stx, hhx, htx og hf)
på 7,0 i gennemsnit af afsluttende standpunktskarakterer i grundskolen vil
mekanisk betyde, at hhv. 22. pct. af de nuværende elever i 1.g på stx, 32
pct. på hhx, 22. pct. på htx og 71 pct. på hf ikke ville have haft retskrav på
at påbegynde den gymnasiale uddannelse, de går på i dag. Samlet set vil
det betyde, at ca. 17.300 elever, svarende til omkring hver tredje, alt andet
lige ikke ville have haft retskrav på at påbegynde de gymnasiale
uddannelser efter grundskolen. Dette er beregnet mekanisk, hvor der ikke
er indregnet en effekt af en evt. optagelsesprøve eller effekter af, at nogle
elever potentielt vil kunne forbedre deres karakterer i 10. klasse eller yde
en ekstra indsats i 9. klasse.
Tabel 1
–
Elever på de gymnasiale uddannelser der mekanisk hhv. opfylder og
ikke
opfylder
et
adgangskrav
på
mindst
7,0
i
gennemsnit
af
standpunktskarakterer
Uddannelse
Antal
der
opfylder skærpet
adgangskrav på
7,0 (andel)
21.000 (78 pct.)
7.400 (68 pct.)
2.900 (78 pct.)
2.900 (29 pct.)
Antal der ikke Samlet
antal
opfylder skærpet elever (andel)
adgangskrav på
7,0 (andel)
5.900 (22 pct.)
3.500 (32 pct.)
800 (22 pct.)
7.100 (71 pct.)
26.900 (100 pct.)
10.900 (100 pct.)
3.700 (100 pct.)
10.000 (100 pct.)
Børne- og Undervisningsministeriet
29. maj 2024
Sagsnr.: 24/16235
Stx
Hhx
Htx
Hf
Anm.: Antal elever er afrundet til nærmeste 100. Andelene i parenteser er opgjort på de faktiske elevtal og
afrundet til nærmeste decimal. Andelene er beregnet som andele af elevbestanden på
opgørelsestidspunktet. Beregningerne i tabellen er foretaget ved at kigge på elevbestanden i 1.g på de