Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2872272_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 254
I brev af 26. april 2024 har udvalget efter ønske fra Helene Liliendahl Bry-
densholt. (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 254:
Vil ministeren redegøre for, hvilke institutioner, der fremover ikke skal
indgå i de kommunale normeringsopgørelser, jf. ministerens udtalelse på
samrådet den 18. april 2024 om, at specialinstitutioner, der ikke er etableret
med hjemmel i dagtilbudsloven, ikke skal indgå i opgørelserne, og vil mi-
nisteren kommentere BUPLs artikel ’Hver tredje topinstitution har kunstigt
gode normeringer’ af den 24. april 2024?
Svar:
Artiklen ’Hver tredje topinstitution har kunstigt gode normeringer’, bragt
den 23. april i
BUPL’s fagblad Børn&Unge vedrører opgørelsen
af norme-
ringer i 2022 på daginstitutionsniveau, som blev offentliggjort for første
gang í november 2023.
Det fremgår bl.a. af artiklen, at BUPL ønsker at ændre den eksisterende
opgørelsesmetode for minimumsnormeringer i daginstitutioner, så støtte
til børn med særlige behov lægges oven i den minimumsnormering, som
alle daginstitutioner skal efterleve. Det fremgår videre, at en række dagin-
stitutioner, der indgår i opgørelsen, har fået midler til blandt andet sociale
normeringer. Endelig fremgår det, at afskaffelsen af opgørelsen vil med-
føre, at forældre, pædagoger mv. ikke vil kunne se, om kommunerne efter-
lever lovkravet om minimumsnormeringer i daginstitutioner.
Jeg kan oplyse, at støtte til børn efter dagtilbudsloven er kendetegnet ved,
at støtten bl.a. har til formål at være en integreret del af det dagtilbud, der
har børn med behov for støtte, så støtten også er til gavn for den samlede
gruppe af børn i dagtilbuddet. Støtten kan f.eks. gives via støttepædagog,
rådgivning til institutionen eller lignende. Støtten kan også tilbydes inden
for rammerne af en særlig gruppe af børn i daginstitutionen.
Lovkravet om minimumsnormeringer i daginstitutioner, som trådte i kraft
den 1. januar 2024, indebærer, at pædagogisk personale, som udfører pæ-
dagogisk arbejde i relation til børnene, herunder støttepersonale, skal
Børne- og Undervisningsministeriet
23. maj 2024
Sagsnr.: 24/15479
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om hvilke institutioner, der fremover ikke skal indgå i de kommunale normeringsopgørelser
medregnes i den enkelte kommunes opgørelse af normeringen i daginsti-
tutioner opgjort som et årligt gennemsnit, jf. § 3 i bekendtgørelsen nr. 1809
af 28/12/2023 om normeringer i daginstitutioner.
For så vidt angår oplysningen i artiklen om, at der i opgørelsen af norme-
ringer i 2022 på institutionsniveau indgår daginstitutioner, der har fået
midler til sociale normeringer, kan jeg oplyse, at pædagogisk personale
ansat for statslige midler til sociale normeringer fra og med den 1. januar
2024, hvor reglerne om minimumsnormeringer i daginstitutioner trådte i
kraft, ikke skal indgå i den enkelte kommunes opgørelse af normeringer, jf.
§ 3, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1809 af 28/12/2023 om opgørelse af nor-
meringer i daginstitutioner. Fraregningen af personale ansat for statslige
midler til sociale normeringer vil for første gang ske i normeringsstatistik-
ken 2023, som forventeligt bliver offentliggjort i efteråret 2024, hvor data
herom foreligger.
I forhold til at se om kommunerne efterlever lovkravet om minimumsnor-
meringer i daginstitutioner, kan jeg oplyse, at Danmarks Statistik hvert år
offentliggør normeringen i kommunale og selvejende daginstitutioner mv.
i de enkelte kommuner. I efteråret 2025 offentliggøres normeringen for
2024, hvor det vil fremgå, hvorvidt de enkelte kommuner efterlever lovkra-
vet. Den administrative opgørelse af normeringer på institutionsniveau un-
derstøtter ikke et lovkrav og har derfor ikke relevans i relation til, om en
kommune efterlever lovkravet om minimumsnormering opgjort som et år-
ligt gennemsnit i kommunen.
Hertil bliver jeg bedt om at redegøre for hvilke institutioner, der fremover
ikke skal indgå i de kommunale normeringsopgørelser. Jeg kan i relation
hertil oplyse, at lovkravet om minimumsnormeringer i daginstitutioner om-
fatter alle daginstitutioner etableret med hjemmel i dagtilbudsloven.
Som nævnt på samrådet den 18. april (Alm. del, samrådsspørgsmål E, F og
G) er jeg opmærksom på, at der er nogle få daginstitutioner på listen, som
har en særlig god normering. Det fremgår således af opgørelse, at der i
2022 var fem vuggestuer med en normering under 1:1, og 13 børnehaver
med en normering under 1:3.
Kommunerne har ansvar for at sikre, at kommunens daginstitutioner er op-
rettet og drives med udgangspunkt i det rette lovgrundlag. På den bag-
grund har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) taget kontakt til
disse kommuner og bedt dem vurdere, om registreringen af de pågæl-
dende daginstitutioner i 2022 er korrekte. Nederst i svaret fremgår en over-
sigt (bilag 1) over de kommuner, som STUK har kontaktet.
Når ministeriet har fået svar fra de pågældende kommuner, vil jeg orientere
udvalget om, hvorvidt der er daginstitutioner på listen, som ikke skal indgå
i de enkelte kommuners opgørelse af normeringer i daginstitutioner op-
gjort som et årligt gennemsnit i kommunen.
Side 2/5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om hvilke institutioner, der fremover ikke skal indgå i de kommunale normeringsopgørelser
Side 3/5
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om hvilke institutioner, der fremover ikke skal indgå i de kommunale normeringsopgørelser
Bilag 1
Side 4/5
Nedenstående oplister de kommuner, som ifølge opgørelsen har en sær-
lig god normering, herunder med angivelse af navn på institution(er),
samt normeringstallet for den enkelte institution:
1)
-
2)
-
3)
-
4)
-
5)
-
6)
-
-
7)
-
8)
-
9)
-
10)
-
11)
-
12)
-
13)
Faxe:
Troelstrupgård (børnehave): (Børnehavenormering: 2,9)
Fredericia:
Frederiksodde institution (vuggestuenormering: 1,1. Børne-
havenormering: 1,9)
Frederiksberg:
Specialinstitution Magnoliahuset (vuggestuenormering:
0,6. Børnehavenormering: 1,2)
Furesø:
Børnehaven Humlehaven (vuggestuenormering: 0,9. Bør-
nehavenormering: 1,7).
Guldborgsund:
Solsikken: (vuggestuenormering: 0,7. Børnehavenormering:
1,3)
Vejle:
Solen: (vuggestuenormering: 0,6. Børnehavenormering:
1,2)
Firehøje Børnehave (vuggestuenormering: 1,5. Børnehave-
normering: 2,9)
Hedensted:
Minigruppen Hedensted (Børnehavenormering: 1,7)
Kolding:
Taps Børnehave: (Børnehavenormering: 2,7)
København:
Bellahøj Børnehave (Børnehavenormering: 3,0)
Lyngby-Taarbæk Kommune:
Bondebyens Børnehave: (Børnehavenormering: 3,0)
Solrød:
Solstrålen vuggestue (vuggestuenormering: 0,7)
Vesthimmerland:
LBO Ranum: (vuggestuenormering: 1,5. Børnehavenorme-
ring: 2,9)
Aalborg:
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om hvilke institutioner, der fremover ikke skal indgå i de kommunale normeringsopgørelser
-
-
-
Væksthuset: (Børnehavenormering: 1,4)
Marte Meo: (Børnehavenormering: 1,8)
Landsbyordningen Duetten, Gistrup og Vaarst/Fjellerad
(børnehavenormering på 3,0)
Side 5/5