Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 246
I brev af 24. april 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 246:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra borgmestre, rådmænd og
lærerformænd i Kbh, Aarhus og Odense om folkeskolens økonomiske si-
tuation, jf. BUU alm. del - bilag 167?
Svar:
Der redegøres i henvendelsen fra borgmestre, rådmænd og lærerfor-
mænd i Københavns, Aarhus og Odense Kommune (BUU alm. del - bilag
167) for en række forhold, som kredsen bag henvendelsen vurderer bi-
drager til at presse folkeskolens rammer og økonomi. Det drejer sig ek-
sempelvis om en stigende andel elever med særlige behov.
Regeringen deler opfattelsen af, at stigningen i elever med særlige behov
er en stor faglig såvel som økonomisk udfordring for skoler og kommu-
ner. Det er blandt andet af den grund, at der med
Aftale om folkeskolens
kvalitetsprogram
–
frihed og fordybelse
af 19. marts 2024 er lagt vægt på
at skabe et mere praktisk og inkluderende læringsmiljø, så vi får en folke-
skole, hvor flere kan lykkes.
På en række punkter kan jeg dog ikke genkende beskrivelsen af aftalen.
Det er eksempelvis ikke korrekt, at alle initiativer finansieres inden for fol-
keskolens eksisterende økonomiske ramme. Med aftalen afsættes 740
mio. kr. årligt efter fuld indfasning til initiativer, der styrker folkeskolen.
Hertil afsættes i alt 540 mio. kr. over en årrække til flere bøger. Der afsæt-
tes også 2.600 mio. kr. over en årrække til investering i bedre faglokaler.
Der er i alle tilfælde tale om nye midler, som tilføres fra centralt hold.
Det er heller ikke sådan, at der skal overføres ressourcer fra skole til fri-
tidstilbud, hvis skoledagen afkortes. Når Aftalen om folkeskolens kvali-
tetsprogram på dette punkt træder i kraft fra skoleåret 2025/2026, vil det
være sådan, at der lokalt kan træffes beslutning om omfordeling mellem
skole og fritidstilbud, hvis det vurderes relevant. Muligheden for at af-
korte skoledagen anvendes allerede i vidt omfang, uden at det er muligt
Børne- og Undervisningsministeriet
13. maj 2024
Sagsnr.: 24/15045