Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2870881_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 245
I brev af 24. april 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 245:
Vil ministeren oplyse provenu- og arbejdsudbudseffekter, hvis minimums-
grænsen for forældrebetaling for dagtilbud bliver hævet henholdsvis sæn-
ket med 5 procentpoint, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint
eller 25 procentpoint, herunder så vidt muligt opdelt på forskellige typer af
dagtilbud?
Svar:
Der spørges dels til provenueffekter vedr. justeringer i minimumsgrænsen
for forældrebetaling for dagtilbud og dels til arbejdsbudseffekter som
følge af samme justeringer. Børne- og Undervisningsministeriet har bedt
andre ministerier om bidrag til svaret vedr. arbejdsudbudseffekter. Svaret
herpå udestår og der afgives derfor et midlertidigt svar, hvori der redegø-
res for provenueffekterne ved ændringer i forældrebetalingsmodellen. En-
deligt svar, som også belyser arbejdsudbudseffekterne, oversendes hur-
tigst muligt.
Provenu ved justeringer i forældrenes egenbetalingsandel for dagtilbud
Jf. dagtilbudslovens § 32 og § 33 skal det kommunale tilskud til forældre
med børn i daginstitutioner udgøre mindst 75 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter, mens forældrenes egenbetaling højest må udgøre 25
pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter. Dagtilbudsloven fastsætter
ikke en minimumsgrænse for forældrebetaling.
I tabel 1 fremgår kommunernes samlede provenu, hvis grænsen for den
maksimale forældrebetaling for dagtilbud bliver hævet henholdsvis sænket
med 5 procentpoint, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint el-
ler 25 procentpoint. Beregningen er fortaget for dagpleje (0-2 årige), dag-
institutioner (0-2 årige) og daginstitutioner (3 år til skolestart). Beregnin-
gerne er baserede på kommunernes årlige indberetning om budgetterede
pladser, takster og tilskud på dagtilbudsområdet. Dertil er beregningerne
lavet ud fra en forudsætning om, at de samlede udgifter til dagtilbud og
øvrige betingelser ikke ændres som følge af justeringer i den maksimale
grænse for forældrebetaling.
Børne- og Undervisningsministeriet
22. maj 2024
Sagsnr.: 24/14951
BUU, Alm.del - 2023-24 - Foreløbigt svar på spørgsmål 245: Spm. om provenu- og arbejdsudbudseffekter, hvis minimumsgrænsen for forældrebetaling for dagtilbud bliver hævet henholdsvis sænket med 5, 10, 15, 20 eller 25 procentpoint
2870881_0002.png
Der er dertil ikke i nedenstående beregninger korrigeret for kommunernes
udgifter til søskende og fripladsstilskud (nettoforældrebetalingsandelen),
som kommunerne er forpligtigede til at give jf. dagtilbudslovens § 43.
Side 2/2
Tabel 1
Kommunernes udgifter ved justering af den maksimale grænse for forældrebetaling i dagtilbud
Grænse for foræl-
drebetaling
Mio. kr.
0 pct.
5 pct.
10 pct.
15 pct.
20 pct.
25 pct.
30 pct.
35 pct.
40 pct.
45 pct.
50 pct.
-941,8
-753,4
-565,1
-376,7
-188,4
0,00
188,4
376,7
565,1
753,4
941,8
-3.326,5
-2.661,2
-1.995,9
-1.330,6
-665,3
0,00
665,3
1.330,6
1.995,9
2.661,2
3.326,5
-3.998,2
-3.198,5
-2.398,9
-1.599,3
-799,6
0,00
799.6
1.599,3
2.398,9
3.198,5
3.998,2
Dagpleje 0-2 årige (§21,
stk. 2 og 3)
Daginstitutioner, 0-2 årige (§ Daginstitutioner 3-år til sko-
19, stk.2-4)
lestart (§ 19, stk. 2-4)
Anm.: Beregningerne tager ikke højde for de enkelte kommuners faktiske niveau for forældrebetaling. Negativt fortegn
indikerer en merudgift mens positivt fortegn indikerer en mindreudgift.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye