Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2869873_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 242
I brev af 23. april 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 242:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor skoler med modtageklasser får mod-
tageelevernes afgangskarakterer i 9. klasse medregnet i resultatet for år-
gangen, og hindrer denne praksis en reel sammenligning af folkeskolerne
ud fra deres evne til at løfte eleverne på baggrund af deres socioøkonomi-
ske baggrund?
Svar:
I de tilfælde, hvor en elev ved optagelse i skolen kan for lidt dansk til at
kunne deltage i den almindelige undervisning i klassen, skal der gives ba-
sisundervisning i dansk som andetsprog, for eksempel i en modtagelses-
klasse. Det er op til den enkelte kommune, hvordan de organiserer under-
visningen for elever, der skal have basisundervisning i dansk som andet-
sprog, herunder om dette sker i modtagelsesklasser, på særlige hold eller
som enkeltmandsundervisning mv.
Skolens leder kan beslutte, at sent ankomne elever fritages for prøve. Der
henvises til svar på alm. del spørgsmål 243 for beskrivelse af de gældende
regler for prøvefritagelse for sent ankomne elever.
Børne- og Undervisningsministeriet har kun begrænsede muligheder for at
frasortere modtagelsesklasser i skolernes samlede afgangskarakterer. Det
skyldes, at ministeriet ikke aktuelt har oplysninger på elevniveau om mod-
tagelsesklasser i en tilstrækkelig kvalitet. Derfor indgår afgangskarakterer
fra modtagelsesklasser som udgangspunkt, når der beregnes et gennem-
snit af afgangskarakterer på den enkelte skole.
Dette gør sig også gældende, når skolerne sammenlignes på baggrund af
afgangskarakterer korrigeret for elevernes socioøkonomiske baggrunds-
forhold
(skolernes ”løfteevne”) via ministeriets socioøkonomiske referen-
cemodel, som findes på uddannelsesstatistik.dk. I den sammenhæng skal
det dog bemærkes, at modellen for beregning af
”løfteevne”
fx tager højde
for andelen af indvandrere blandt skolens elever ved at inkludere oplysnin-
ger om herkomst.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. maj 2024
Sagsnr.: 24/14779
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om hvorfor skoler med modtageklasser får modtageelevernes afgangskarakterer i 9. klasse medregnet i resultatet for årgangen m.v.
Side 2/2
Når der tages højde for elevernes herkomst, vil oplysninger om, hvorvidt
eleverne går i modtagelsesklasse, blot beskrive skolernes konkrete organi-
sering af basisundervisningen i dansk som andetsprog. Det er derfor vur-
deringen, at oplysninger om, hvorvidt eleverne undervises i en modtagel-
sesklasse, ikke umiddelbart ville være relevante at inkludere i den socio-
økonomiske referencemodel, selv hvis de forelå.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye