Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 234
I brev af 18. april har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 234:
Agter ministeren at tage initiativ til en afdækning af omfanget af propalæ-
stinensiske budskaber i den danske folkeskole, og undersøge hvordan det
påvirker det faglige og sociale miljø på landets skoler?
Svar:
Regeringen har nultolerance over for antisemitisme, racisme og andre for-
mer for ekstremisme i alle dele af samfundet. Det gælder særligt på skole-
området.
Folkeskolen skal forberede elever på deltagelse, medansvar, rettigheder og
pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolen har en vigtig opgave
med at ruste danske børn og unge til at sige fra over for alle former for
intolerance. Undervisningen i folkeskolen kan godt præsentere eleverne for
fx politiske emner eller for aktuelle konflikter, men det skal ske på en måde,
hvor formidlingen er objektiv, kritisk og pluralistisk. Det er skolens leder,
som er ansvarlig for den undervisning, der sker på skolen.
I den offentlige debat er der jævnligt en diskussion om, hvordan og hvor
ofte emner, der kan opleves som kontroversielle, håndteres i undervisnin-
gen. For at blive klogere herpå har
regeringen iværksat ”Undersøgelse
af
lærernes erfaringer med at håndtere emner, som kan opleves som kontro-
versielle, samt omfang og årsager til, at disse emner undlades fra undervis-
ningen”.
Formålet med undersøgelsen er at skabe viden og overblik over,
hvordan lærere i grundskolen og undervisere på de gymnasiale uddannel-
ser håndterer emner, der i dansk sammenhæng kan opleves som kontro-
versielle, samt hvorvidt der er emner, som lærere/undervisere undgår i un-
dervisningen og hvorfor.
Jeg ser frem til at modtage resultaterne af undersøgelsen ultimo 2024. Jeg
håber, at undersøgelsen kan være med til at kvalificere den fremadrettede
dialog med skoler og uddannelsesinstitutioner i forhold til håndtering af
emner, der kan opleves som kontroversielle.
Børne- og Undervisningsministeriet
13. maj 2024
Sagsnr.: 24/14196