Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2860678_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 231
I brev d. 16. april 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF)
stillet følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 231:
Vil ministeren med udgangspunkt i artiklen ”Danmark kan få 1000 flere
faglærte om året” bragt i Avisen Danmark d. 15. april 2024 kommentere
på, om det er optimalt, at lærepladsvirksomheder ikke kan få oplyst lærlin-
ges konkrete diagnoser grundet GDPR-reglerne, som dermed spænder
ben for, at virksomhederne kan hjælpe lærlingene bedre igennem hverda-
gen, og hvad agter ministeren at gøre for, at elever, som er godkendte til
SPS-støtte, også får den tilstrækkelige støtte i deres praktikperioder?
Svar:
Det er skolens ansvar at sikre, at eleven/lærlingen, der er bevilget SPS, får
den støtte den pågældende har brug for under alle dele af uddannelsen,
også når eleven/lærlingen er i oplæring. Det er således en del af skolens
opgave at informere oplæringsvirksomheden om, at en elev/lærling har
fået bevilget SPS. Dette skal ske i de tilfælde, hvor elev og skole er enige
om, at det er nødvendigt for at planlægge forløbet på oplæringsvirksom-
heden.
Oplysninger om diagnoser er helbredsoplysninger, der karakteriseres som
følsomme personoplysninger. Der stilles særlige krav til videregivelse af
følsomme personoplysninger. En skole kan kun videregive følsomme per-
sonoplysninger, når der er et konkret behov for det, og når videregivelsen
vurderes objektivt og sagligt nødvendig for, at oplæringsvirksomheden
kan varetage opgaver, der relaterer sig til elevens/lærlingens oplæringsfor-
løb.
Det er ikke givet, at eleven/lærlingen ønsker at videregive oplysninger om
diagnose eller SPS-behov til lærepladsen. Det viser en undersøgelse fra
Danmarks Evalueringsinstitut fra 2023. Der er således et vigtige hensyn,
3. maj 2024
Sagsnr.: 24/13881
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om det er optimalt, at lærepladsvirksomheder ikke kan få oplyst lærlinges konkrete diagnoser grundet GDPR-reglerne
at skolerne ikke per automatik oplyser oplæringsvirksomheder om ele-
vers/lærlinges diagnoser. En videregivelse af disse oplysninger skal træffes
på baggrund af en dialog mellem eleven/lærlingen og skolen.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har løbende haft og vil
fortsat have fokus på at informere og vejlede skolerne i arbejdet med SPS
i oplæringsperioden og på at udbrede kendskabet til støttemulighederne.
STUK har oplyst, at styrelsen er i dialog med interessenter og parter på
området
herunder skoleforeningerne
om forvaltning af GDPR-reg-
lerne. STUK afsøger i dialogen blandt andet, hvordan skolernes processer
omkring udveksling af oplysninger med oplæringsvirksomheder kan styr-
kes.
Et flertal i Folketinget indgik den 10. maj 2021 en politisk aftale om en
samlet indsats for elever og studerende med handicap på ungdomsuddan-
nelserne og de videregående uddannelser. En del af aftalen omhandler ini-
tiativer på erhvervsuddannelsesområdet, og som led heri vil Sammenslut-
ningen af Unge med Handicap (SUMH) i 2024 offentliggøre en række red-
skaber til erhvervsskoler og oplæringsvirksomheder, der har til hensigt at
styrke SPS i oplæring. Materialet er udviklet i tæt samarbejde med en række
erhvervsskoler.
Regeringen og aftalepartierne har den 26. januar 2024 med
Forberedt på
fremtiden III Flere faglærte til vores sundhedsvæsen og ældrepleje - Det næste skridt
mod stærkere erhvervsuddannelser
aftalt at udvikle et digitalt uddannelsesover-
blik på Lærepladsen.dk for alle erhvervsuddannelser. Det skal understøtte
bedre samarbejde mellem skoler og oplæringsvirksomheder om ele-
vens/lærlingens uddannelsesforløb. Det er hensigten med det digitale ud-
dannelsesoverblik, at der integreres oplysninger om eleven/lærlingen i et
eksisterende overblik på Lærepladsen.dk, herunder fx skolevejledninger,
afsluttende erklæringer om oplæring, grundforløbsbevis og information
om eventuelle opmærksomhedspunkter.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2