Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2861248_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 229
I brev af 11. april 2024 har udvalget efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 229:
Ministeren bedes redegøre for udviklingen i udgifter pr. planlagt undervis-
ningstime pr. elev i folkeskolen i perioden 2010–2024, således at det op-
gøres på udgifter pr. elev i kr., antal planlagte timer samt udgifter pr. un-
dervisningstime pr. elev for de enkelte år i perioden.
Svar:
Udviklingen i udgifter pr. undervisningstime pr. elev er opgjort i tabel 1.
Udgiften til en undervisningstime pr. elev kan opgøres ud fra de samlede
kommunale udgifter til folkeskolen delt med antallet af elever i folkeskolen
og delt med det antal undervisningstimer, som eleverne ifølge lovgivning
som minimum forudsættes at få i de pågældende år.
Det bemærkes, at opgørelsen kun omfatter perioden 2010-2022, eftersom
tal for 2023 og 2024 endnu ikke er tilgængelige. Opgørelsen baserer sig
herudover ikke på skolernes planlagte undervisningstimer, eftersom opgø-
relsesmetoden vurderes at give et misvisende sammenligningsgrundlag
over tid. Der henvises til svar på BUU alm. del
spm. 19 for en uddybende
vurdering.
Tabel 1.
Udviklingen i udgifter pr. undervisningstime pr. elev i folkeskolen, 2010-2022
2010
Udgift pr. elev
(kr., 2024-pl)*
Timetal pr. klassetrin,
jf. mindstekravet i lov-
givningen**
Udgift pr. undervisnings-
time pr. elev
(kr., 2024-pl)
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Børne- og Undervisningsministeriet
3. maj 2024
Sagsnr.: 24/13266
2020
2021
2022
86.253 83.553 83.976 82.221 86.948 88.818 87.390 87.698 88.256 88.554 89.119 91.745 92.734
810
810
810
810
906
1.040
1.040
1.040
1.040
1.029
1.014
1.014
1.014
106
103
104
102
96
85
84
84
85
86
88
91
91
Anm.: Tal er afrundet. *De gennemsnitlige udgifter pr. elev er beregnet som de samlede udgifter til folkeskolen fordelt på det samlede
elevantal. De samlede udgifter omfatter folkeskoler, specialundervisning i regionale tilbud, kommunale specialskoler og interne
skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder samt efter- og videreuddannelse i folkeskolen. Det samlede elevtal omfatter
elever i folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler for børn, interne skoler på dagbehandlingstilbud og anbringelsesste-
der samt på erhvervsrettede 10. klasseforløb. **Timetal pr. klassetrin er de gennemsnitlige timetal pr. klassetrin fra bh. til 10. kl.
Timetallene dækker over fagundervisning samt understøttende undervisning (ekskl. pausetid). Timetallene er udarbejdet med ud-
gangspunkt i reglerne for undervisningstimetal i folkeskolen i perioden 2010-2022.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i udgifter pr. planlagt undervisningstime pr. elev i folkeskolen i perioden 2010–2024 m.v.
Tabel 1 viser, at der samlet set har været en stigning i udgifterne pr. elev
på 6.481 kr. (2024-pl) i perioden fra 2010 til 2022. Parallelt hermed har der
været en stigning i antallet af undervisningstimer på 204 timer pr. år. Som
følge heraf er udgifterne pr. undervisningstime pr. elev faldet i perioden.
Det bemærkes, at der en række problematikker og usikkerheder forbundet
med opgørelsen af udgiften pr. undervisningstime pr. elev.
For det første er den konkrete tilrettelæggelse af undervisningen i folke-
skolen et lokalt anliggende i den enkelte kommune. Opgørelsen af antal
undervisningstimer er udarbejdet på baggrund af mindstetimekravene,
som ikke indfanger lokale afvigelser, som enten kan følge af lokal opprio-
ritering af timetal eller anvendelse af mulighederne for afkortning af un-
dervisningstiden.
Siden marts 2020 har det været muligt at konvertere al den understøttende
undervisning på alle klassetrin til bl.a. flere voksne i fagundervisningen. Se-
neste kortlægning viser, at 89 pct. af skolerne i 2022 gjorde brug af mulig-
heden for at afkorte skoleugens længde i forskelligt omfang. Såfremt un-
dervisningstiden lokalt er blevet afkortet fuldt ud, vil det gennemsnitlige
timetal pr. klassetrin være 856 timer (ekskl. pausetid) i stedet for 1.014 ti-
mer som anført i tabel 1. Udgiften pr. undervisningstime pr. elev i 2022 kan
på den baggrund beregningsteknisk fastsættes til mellem 91 kr. som anført
i tabel 1 og 108 kr. (2024-pl), alt efter i hvilket omfang kommunerne lokalt
afkorter undervisningstiden.
For det andet er det grundet opbygningen af den kommunale kontoplan
ikke muligt at opgøre udgifterne opdelt efter almindelige folkeskoler, spe-
cialskoler, dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder samt heltidsunder-
visning i ungdomsskoler. Det betyder, at udgifterne dækker over såvel ele-
ver i den almene undervisning i folkeskolen som elever, der modtager se-
gregeret specialundervisning mv., og opgørelsen kan derfor dække over
forskydninger mellem de nævnte undervisningstilbud.
For det tredje dækker udgifterne til folkeskolen, som de er opgjort i det
kommunale regnskab, også over faste udgifter såsom it og administration
på skolerne, inventar, rengøring, lokaler, udgifter til udenomsarealer mv.
Disse udgifter er i overvejende grad uafhængige af såvel antal elever som
antal undervisningstimer.
For det fjerde viser opgørelsen i tabel 1 ikke den reelle udgift forbundet
med hver enkelt undervisningstime, som hver enkelt elev modtager, fordi
undervisningen i udgangspunktet afholdes for hele klasser frem for enkelte
elever. Det betyder, at en forhøjelse af antallet af elever i en enkelt klasse
ikke i sig selv er udgiftsdrivende, så længe klassen holder sig under klasse-
loftet og ikke skal deles op i flere klasser.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye