Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 228
I brev af 11. april 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udval-
get (MFU) Mikkel Bjørn (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 228:
Hvilke konkrete tiltag har ministeren og regeringen taget eller agter at
tage for at modvirke negative effekter på børns sundhed under ramada-
nen?
Svar:
Gode læringsmiljøer er helt afgørende i folkeskolen. Det er vigtigt for
etableringen af velfungerende læringsmiljøer og for elevernes udbytte af
undervisningen, at eleverne er klar til at modtage undervisningen. Det in-
debærer bl.a. at de er veludhvilede, har energi og kan koncentrere sig
igennem skoledagen.
Det er et kommunalt og lokalt ansvar at sikre, at der på skolerne er de
rette betingelser for, at eleverne kan lære og trives. Det er min forvent-
ning, at hverdagen på skolerne fungerer i ramadanmåneden såvel som i
skoleårets øvrige måneder. Jeg har tillid til, at der lokalt kan træffes rele-
vante beslutninger om vejledning eller øvrige tiltag med henblik på at
sikre de rette rammer for børns læring, trivsel og udvikling under rama-
danmåneden.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet, der oplyser følgende:
”Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er ikke bekendt med en udbredt
eller systematisk problematik vedrørende elevers deltagelse i undervisnin-
gen under ramadanen. Det skal bemærkes, at styrelsen ikke har foretaget
en systematisk afdækning af problematikken.
Styrelsen har kendskab til, at der lokalt arbejdes med forebyggelse og
håndtering af eventuelle misforståelser og konflikter i forbindelse med ra-
madanen. Styrelsen har som led i kvalitetstilsynet på folkeskoleområdet
vejledt enkelte skoler i, hvordan de kan forebygge eventuelle konflikter
og misforståelser i forbindelse med ramadanen. Det har bl.a. handlet om
at vejlede skolerne til at kommunikere tydeligt med forældre om forvent-
ninger til elevernes deltagelse i undervisningen under ramadanen.”
Børne- og Undervisningsministeriet
8. maj 2024
Sagsnr.: 24/14769