Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 227
I brev af 8. april 2024 har udvalget efter ønske fra Helene Liliendahl Bry-
densholt (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 227:
Vil ministeren kommentere henvendelse fra Dansk Førstehjælpsråd vedr.
førstehjælp der er ved at forsvinde i folkeskolen; jf. BUU alm. del - bilag
152?
Svar:
Elever i folkeskolen skal i dag undervises i førstehjælp i det obligatoriske
emne færdselslære. At emnet er obligatorisk betyder, at alle elever under-
vises i færdselslære i deres skoleforløb. Det følger af læreplanen (Fælles
Mål), at formålet med færdselslære bl.a.
er, at ”Eleverne skal i emnet færd-
selslære udvikle kompetencer til at færdes sikkert og ansvarsfuldt i trafik-
ken uden risiko for sig selv og andre og kunne yde førstehjælp i færdsels-
relaterede ulykkessituationer.”
Læreplanen for emnet har to bindende
kompetenceområder, der skal indgå i undervisningen i færdselslære: Trafi-
kal adfærd og ulykkeshåndtering. Det følger af kompetencemålet, der
knytter sig til kompetenceområdet
”ulykkeshåndtering”, at ”Eleven kan
hjælpe i forbindelse med tilskadekomst på skolens område”.
Som led i Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
–
frihed og fordybelse
af den 19. marts 2024 har forligskredsen besluttet, at de i dag bindende
færdigheds- og vidensområder fra den 1. januar 2025 vil være vejledende.
Formålet med færdselslære og de bindende kompetenceområder- og mål
vil dog forblive bindende.
Med aftalen har folkeskoleforligskredsen også besluttet, at folkeskolens
nuværende læreplaner (Fælles Mål) skal erstattes af mere enkle planer for
folkeskolens fag. I januar 2024 blev der nedsat en ekspertgruppe, der skal
udarbejde et beslutningsgrundlag til ministeren og folkeskoleforligskred-
sen med anbefalinger til den konkrete tilrettelæggelse af udviklingen af
nye læreplaner (Fagfornyelsen). Ekspertgruppen skal bl.a. vurdere om de
nuværende obligatoriske emner og tværgående temaer fortsat skal indgå
i fagplanerne og i givet fald hvordan.
Børne- og Undervisningsministeriet
2. maj 2024
Sagsnr.: 24/12785