Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2859922_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 227
I brev af 8. april 2024 har udvalget efter ønske fra Helene Liliendahl Bry-
densholt (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 227:
Vil ministeren kommentere henvendelse fra Dansk Førstehjælpsråd vedr.
førstehjælp der er ved at forsvinde i folkeskolen; jf. BUU alm. del - bilag
152?
Svar:
Elever i folkeskolen skal i dag undervises i førstehjælp i det obligatoriske
emne færdselslære. At emnet er obligatorisk betyder, at alle elever under-
vises i færdselslære i deres skoleforløb. Det følger af læreplanen (Fælles
Mål), at formålet med færdselslære bl.a.
er, at ”Eleverne skal i emnet færd-
selslære udvikle kompetencer til at færdes sikkert og ansvarsfuldt i trafik-
ken uden risiko for sig selv og andre og kunne yde førstehjælp i færdsels-
relaterede ulykkessituationer.”
Læreplanen for emnet har to bindende
kompetenceområder, der skal indgå i undervisningen i færdselslære: Trafi-
kal adfærd og ulykkeshåndtering. Det følger af kompetencemålet, der
knytter sig til kompetenceområdet
”ulykkeshåndtering”, at ”Eleven kan
hjælpe i forbindelse med tilskadekomst på skolens område”.
Som led i Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
frihed og fordybelse
af den 19. marts 2024 har forligskredsen besluttet, at de i dag bindende
færdigheds- og vidensområder fra den 1. januar 2025 vil være vejledende.
Formålet med færdselslære og de bindende kompetenceområder- og mål
vil dog forblive bindende.
Med aftalen har folkeskoleforligskredsen også besluttet, at folkeskolens
nuværende læreplaner (Fælles Mål) skal erstattes af mere enkle planer for
folkeskolens fag. I januar 2024 blev der nedsat en ekspertgruppe, der skal
udarbejde et beslutningsgrundlag til ministeren og folkeskoleforligskred-
sen med anbefalinger til den konkrete tilrettelæggelse af udviklingen af
nye læreplaner (Fagfornyelsen). Ekspertgruppen skal bl.a. vurdere om de
nuværende obligatoriske emner og tværgående temaer fortsat skal indgå
i fagplanerne og i givet fald hvordan.
Børne- og Undervisningsministeriet
2. maj 2024
Sagsnr.: 24/12785
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministerens kommentar til Dansk Førstehjælpsråds henvendelse vedr. førstehjælp der er ved at forsvinde i folkeskolen
Der nedsættes fagudvalg for folkeskolens fag, som skal udarbejde de kom-
mende læreplaner.
Beslutningen om, hvorvidt førstehjælp fortsat skal indgå i undervisningen i
folkeskolen afventer det videre arbejde med udviklingen af nye læreplaner,
som forventes at træde i kraft fra skoleåret 2027/2028. Det obligatoriske
emne færdselslære, og dermed undervisningen i førstehjælp, vil således
ikke være yderligere berørt, end de lempede bindinger fra 1. januar 2025,
før 2027/2028.
Jeg har bedt Uddannelses- og Forskningsministeriet om at besvare den del
af spørgsmålet, der omhandler læreruddannelsen. Uddannelses- og forsk-
ningsministeriet oplyser følgende:
"I den tidligere læreruddannelse indgik kurset færdselslære (inklusiv før-
stehjælp) som et frivilligt kursus. Førstehjælp var således et element i kurset
færdselslære. Kurset lå uden for uddannelsens ECTS-ramme og var dermed
ikke en obligatorisk del af uddannelsen. Ifølge evalueringen af læreruddan-
nelsen fra 2018 deltog 11 pct. af de lærerstuderende i kurset.
I den nye læreruddannelse er de frivillige kurser blevet afskaffet, herunder
færdselslære (inklusiv førstehjælp). Nogle af de tidligere, frivillige kurser er
blevet omdannet til valgfag inden for uddannelsens ECTS-ramme. Den tid-
ligere udviklingsgruppe for læreruddannelsen
bestående af uddannel-
sens primære interessenter
vurderede, at færdselslære (inklusiv første-
hjælp) ikke skulle indgå som et af de nye valgfag. I stedet foreslog udvik-
lingsgruppen, at færdselslære (inklusiv førstehjælp) kunne udbydes som
efteruddannelse for færdiguddannede lærere.
Aftalepartierne bag reformen af læreruddannelsen valgte at følge udvik-
lingsgruppens forslag om ikke at gøre færdselslære (inklusiv førstehjælp)
til et af de nye valgfag i den nye læreruddannelse.
Til baggrund kan det i øvrigt oplyses, at det fremgår af bekendtgørelsen
for den nye læreruddannelse, at professionshøjskolerne kan
"tilbyde de stu-
derende kurser i undervisning af voksne og i andre emner og aktiviteter, der
peger mod lærerens arbejdsområder",
(§ 6 i BEK nr. 374 af 29/03/2023)."
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye