Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 225
I brev af 27. marts 2024 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 225:
Siden folkeskolereformens forøgelse af minimumstimetallet i fagene dansk
og matematik har særligt elever fra uddannelsesfremmede hjem opnået
dårligere resultater i dansk og matematik. Vil ministeren overveje at efter-
komme lokale ønsker om frisættelse fra minimumstimetallet i dansk og
matematik, f.eks. blot ved at sætte skoler fri til at nedsætte minimumstime-
tallet til niveauet fra før folkeskolereformen, som det f.eks. er besluttet at
arbejde for i Københavns Borgerrepræsentation den 14. marts 2024, så
skolerne kan omsætte de dermed frigjorte ressourcer til mere skemalagt
undervisning
i
dansk
og
matematik
med
to
undervisere,
jf.
https://www.kk.dk/dagsordener-og-referater/Borger-repræsentatio-
nen/møde-14032024/referat/punkt-28?
Svar:
Folkeskoleforligskredsen har netop i marts 2024 indgået en stor ny aftale
om folkeskolen. Aftalen indebærer blandt andet en ny timetalsfordeling for
undervisningen i folkeskolens fag. Det er i den forbindelse besluttet at fast-
holde minimumstimetallene i dansk og matematik.
Det er en vigtig prioritet for regeringen, at alle børn og unge lærer at læse,
skrive og regne, og den nye aftale om folkeskolen indeholder derfor også
en række nye initiativer, som har fokus på netop det.
Med aftalen afsættes blandt andet 500 mio. kr. årligt til en styrket indsats
for de mest udfordrede elever i dansk og matematik. Målgruppen er de ca.
10 pct. fagligt mest udfordrede elever i den enkelte folkeskoles almenklas-
ser i 1.-9. klasse. Skolerne har frihed til at tilrettelægge indsatsen og vur-
dere, hvilke elever der har størst behov for et løft i dansk og/eller matema-
tik. Vurderingen kan fx ske med afsæt i Folkeskolens Nationale
Færdighedstest (fra skoleåret 2026/27).
Børne- og Undervisningsministeriet
11. april 2024
Sagsnr.: 24/11993