Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 21
I brev af 25. marts 2024 har udvalget efter ønske fra Anne Hegelund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 221:
Ifølge aftalen af 19. marts 2024 om folkeskolens kvalitetsprogram
–
frihed
og fordybelse, s. 11, nedsættes der en lovforberedende ekspertgruppe,
som skal udarbejde forslag til at justere de lovgivningsmæssige rammer for
folkeskolens specialundervisning m.v., med det formål at sikre, at flere ele-
ver kan blive i almenundervisningen. Hvor mange midler er der afsat med
aftalen til at sikre bedre inklusion? Kan ministeren garantere, at der vil følge
tilstrækkeligt med midler med til at løfte opgaven, hvis ekspertgruppens
arbejde munder ud i anbefalinger om en øget grad af inklusion af elever
således, at regeringen undgår en gentagelse af de katastrofale erfaringer
fra den skandaleramte inklusionsreform, hvor både børn, lærere og foræl-
dre oplevede, at almenundervisningen slet ikke kunne rumme de børn, som
fik frataget muligheden for specialundervisning?
Svar:
Med
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
er der samlet set afsat 740
mio. kr. årligt til nye initiativer, når aftalen er fuld implementeret.
Aftalen indeholder en række initiativer, som tilsammen skal styrke folke-
skolen, herunder også sikrer bedre inklusion.
Med oprettelsen af skolens timebank gives der øget mulighed for lokal pri-
oritering af ressourcer i folkeskolen, herunder til fx flere voksne i undervis-
ningen mv. Kommunernes gives også mulighed for at prioritere ressourcer
til kompetenceudvikling, herunder til fx specialpædagogik og klassele-
delse. Som led i skolens timebank er der afsat 500 mio. kr. årligt til en styr-
ket indsats for de mest udfordrede elever i dansk/matematik på almenom-
rådet.
Herudover er der afsat 155 mio. kr. til flere pædagogiske kompetencer tæt
på eleverne, hvor kommunerne bl.a. kan opkvalificere lærere og pædago-
ger fx via den psykologfaglige overbygningsuddannelse eller styrke den
lokale praksisnære kompetenceudvikling i samarbejde med PPR.
Børne- og Undervisningsministeriet
17. april 2024
Sagsnr.: 24/11673