Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 215
I brev af 20. marts 2024 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 215:
Vil ministeren tilkendegive sin holdning til påstanden om, at undervisnings-
forløb i gymnasiet ofte fremstiller Vesten som hovedskurken i historiske
konflikter og begivenheder, som det eksempelvis er blevet påpeget i for-
bindelse med korstogene og slaveriet, og vil ministeren uanset påstandens
sandhed tilkendegive, om han er enig i, at Vesten alt for ofte fremstår som
hovedskurken i historiske konflikter og begivenheder?
Svar:
Jeg har ikke grundlag for at sige, at Vesten for ofte fremstilles som hoved-
skurk i historiske konflikter og begivenheder. Men jeg mener, det er vigtigt,
at vi som samfund forholder os til alle væsentlige dele af vores historie.
Historieundervisningen i gymnasiet spiller i den forbindelse en vigtig rolle.
Alle historiske konflikter og begivenheder kan anskues fra flere vinkler. Det
er afgørende at eleverne gennem historieundervisningen både opnår hi-
storisk viden og lærer at forholde sig kritisk til forskelligt kildemateriale,
herunder historiske fremstillinger.
Der henvises i øvrigt til svar på BUU alm. del. spm. 211.
Børne- og Undervisningsministeriet
16. april 2024
Sagsnr.: 24/10451
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye