Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 213
I brev af 20. marts 2024 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 213:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Undervisningsministeriet sikrer, at læ-
rebøger og undervisningsmaterialer i historie på gymnasieniveau lever op
til kravene om faglighed og objektivitet?
Svar:
Undervisningsmateriale og lærebøger udvikles som altovervejende hoved-
regel uafhængigt af Børne- og Undervisningsministeriet. Ofte vil forfattere
til bøger og materiale være gymnasielærere, der både besidder en faglig-
hed og praktisk kendskab til undervisningssituationen. I de særlige tilfælde,
hvor Børne- og Undervisningsministeriet bidrager til udviklingen af under-
visningsmateriale, sker det altid med afsæt i en forskningsmæssigt funde-
ret høj faglighed.
Det er op til den enkelte gymnasiale institution at vælge hvilke undervis-
ningsmaterialer, der skal benyttes. Den enkelte institution har imidlertid et
ansvar for at påse, at de undervisningsmæssige forhold på institutionen er
forsvarlige, herunder at undervisningen og det anvendte undervisningsma-
teriale samlet set lever op til de faglige krav i faget.
Børne- og Undervisningsministeriet
16. april 2024
Sagsnr.: 24/10451
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye