Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2773890_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 72 (Alm. del):
I brev af 1. december 2020 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 72:
Vil ministeren oversende tal for udviklingen i udgifter pr. undervisnings-
time pr. elev siden 2009 og frem til nu og tal for udviklingen i lærerstil-
linger på skolerne siden 2009 og frem til nu, og vil ministeren samtidig
redegøre for, om der samlet set er færre ressourcer i folkeskolen, når
man ikke kun kigger på udviklingen i udgiften pr. elev, men ser på udgif-
ter pr. undervisningstime pr. elev samt udviklingen i lærerstillinger, der i
undersøgelser fra Danmarks Lærerforening viser et fald i udgifter og
antal lærerstillinger?
Svar:
Udviklingen i udgifter pr. undervisningstime pr. elev er opgjort i
tabel 1.
I
opgørelsen anvendes oplysninger om
planlagte
timer, som afspejler sko-
lernes planlægning i starten af skoleåret, idet Børne- og Undervisnings-
ministeriet ikke har data for
gennemførte
undervisningstimer i folkeskolen.
8. december 2020
Sags nr.:20/23686
Tabel 1.
Udviklingen i udgifter pr. planlagt undervisningstime pr. elev i folkeskolen, 2010-2019
2010
Udgift pr. elev (kr., 2021-pl)*
Planlagte timer**
Udgift pr. undervisningstime
pr. elev (kr., 2021-pl)
77.323
829
93
2011
74.913
826
91
2012
75.310
827
91
2013
73.748
929
79
2014
77.993
1.147
68
2015
79.660
1.269
63
2016
78.363
1.277
61
2017
78.655
1.272
62
2018
79.185
1.272
62
2019
79.418
1.256
63
Anm.: Tal er afrundet. *De kommunale udgifter omfatter folkeskoler, specialundervisning i regionale tilbud, kommunale specialskoler og interne sko-
ler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder samt efter- og videreuddannelse i folkeskolen. Elevtal omfatter elever i folkeskoler, kom-
munale ungdomsskoler, specialskoler og dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. **Data om planlagte timer afspejler skolernes planlæg-
ning i starten af skoleåret. Planlagte timer er hentet fra uddannelsesstatistik.dk og indeholder både fagtimer og understøttende undervisningsti-
mer fra bh.kl. til 10. kl., opgjort pr. skoleår (2017/2018, 2018/2019 etc.). Planlagte timer er omregnet fra skoleår til kalenderår ved at gange det
første skoleår med 7/12 og det sidste skoleår med 5/12. ***Oplysninger om planlagte timer går ikke længere tilbage end skoleåret 2009/2010.
Det er derfor ikke muligt at udregne antallet af planlagte timer for kalenderåret 2009, ej heller udgift pr. undervisningstime pr. elev i 2009.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK31, fkt. 3.22.01, 3.22.07, 3.22.08 og 3.22.09), Uddannelsesstatistik.dk
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om opgørelsesmetoden ift. udgifter i folkeskolen
2773890_0002.png
(https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1601.aspx) og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Der har samlet set været en stigning i udgifterne pr. elev på 2.095 kr.
(2021-pl) i perioden fra 2010 til 2019. Parallelt hermed har der været en
stigning i antallet af planlagte undervisningstimer på 427 timer pr. år.
Som følge heraf er udgiften pr. undervisningstime pr. elev faldet i perio-
den. Det bemærkes, at det er Børne- og Undervisningsministeriets vur-
dering, at opgørelsen af udgifter pr. undervisningstime pr. elev ikke er
retvisende som et kvalitetsmål i sig selv. Der henvises til svar på BUU
alm. del. - spm. 31 for uddybning af vurdering.
Udviklingen i antal lærerårsværk på folkeskolerne siden 2009 og frem til
nu samt udviklingen i den beregnede elev-lærer-ratio er opgjort i
tabel 2.
Tabel 2.
Udviklingen i antal lærerårsværk og beregnet elev-lærer-ratio i folkeskolen, 2009-2019
2009
Antal lærerårsværk*
Antal børnehaveklassele-
derårsværk*
Antal pædagogårsværk*
Antal elever*
Elev-lærer-ratio**
Elev-pædagogisk perso-
nale ratio**
48.341
3.123
1.830
596.254
12,3
11,2
2010
48.592
3.116
2.387
592.959
12,2
11,0
2011
46.670
2.999
2.595
587.827
12,6
11,2
2012
44.802
2.874
2.863
582.226
13,0
11,5
2013
44.236
2.816
3.263
577.297
13,1
11,5
2014
43.715
2.767
5.235
572.207
13,1
11,1
2015
43.361
2.742
8.251
568.663
13,1
10,5
2016
43.565
2.717
9.232
565.352
13,0
10,2
2017
43.420
2.740
9.913
561.459
12,9
10,0
2018
43.443
2.726
10.673
555.734
12,8
9,8
2019
42.845
2.569
10.872
548.436
12,8
9,7
Anm.: Tal er afrundet. *Antal årsværk og antal elever omfatter folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler for børn og interne skoler i dag-
behandlingstilbud og på anbringelsessteder. Antal årsværk er skolernes planlagte årsværk pr. 5. september og er beregnet som den samlede ar-
bejdstid divideret med 1.924 timer, som svarer til et standardårsværk. Både antal årsværk og antal elever er opgjort pr. skoleår (2017/2018,
2018/2019 etc.) og er omregnet til kalenderår ved at gange det første skoleår med 7/12 og det sidste skoleår med 5/12. **Ratioerne er beregnet
som det samlede antal elever divideret med det samlede antal årsværk lærere/pædagogisk personale i folkeskoler, kommunale ungdomsskoler,
specialskoler for børn og interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk (https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1600.aspx) og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Antal lærerårsværk såvel som antal elever er faldet de seneste 10 år. Sam-
let set viser
tabel 2,
at den beregnede elev-lærer-ratio er steget med 0,5 fra
2009 til 2019. Den beregnede elev-lærer-ratio har dog været svagt fal-
dende siden 2015. Det bemærkes desuden, at pædagogerne med folke-
skolereformen har fået en større rolle i folkeskolen, hvor de både vareta-
ger understøttende undervisningsopgaver og afgrænsede undervisnings-
opgaver på 1.-3. klassetrin. Derfor er det også relevant at se på udviklin-
gen i antallet af pædagoger for at få et retvisende billede af udviklingen i
personaleressourcerne i folkeskolen. Samlet er antallet af elever pr. pæ-
dagogisk personale, som både omfatter lærere og pædagoger, faldet fra
11,2 i 2009 til 9,7 i 2019, når børnehaveklasseledere og pædagoger inklu-
deres i opgørelsen. Der er således samlet set mere pædagogisk personale
pr. elev.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om opgørelsesmetoden ift. udgifter i folkeskolen
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3