Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 189
I brev af den 1. marts 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 189:
Er det ministerens vurdering, at skoleledelser og lærere i tilstrækkeligt om-
fang anvender de nuværende værktøjer til at håndtere antisemitiske hæn-
delser og udfordringer i skolerne? Hvis svaret er nej, hvori består udfor-
dringerne, og hvad mener ministeren i så fald, at årsagerne er til, at værk-
tøjerne ikke anvendes i tilstrækkelig grad af skolerne
–
er det f.eks. fordi, at
skoleledelse/lærere er for tilbageholdende eller eventuelt bange for at
bringe værktøjerne i anvendelse?
Svar:
Grundskoler og ungdomsuddannelserne skal efter lovgivningernes for-
målsparagraffer forberede eleverne til at tage aktivt del i et samfund med
frihed og folkestyre. Som følge af konflikten i Gaza er det blevet endnu
tydeligere, hvor vigtigt det er, at vi ruster vores børn og unge til at være
medborgere i et demokratisk samfund.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke et samlet overblik over, hvilke
værktøjer de enkelte skoler anvender i forhold til at forebygge, identificere
og håndtere ekstremisme, herunder antisemitisme.
For at understøtte skolernes arbejde, har Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK) d. 30. november 2023 udsendt orienteringsbreve om STUKs
vejledningsindsats til grundskoler og voksen- og ungdomsuddannelsesin-
stitutioner om håndtering af konflikten i Gaza i og uden for undervisningen.
I orienteringsbrevet fremgår blandt andet:
•
Henvisning til materialepakke, som samler eksisterende relevante
undervisningsmaterialer, som kan inspirere til, hvordan sko-
lerne/institutioner kan undervise i og gå i dialog med eleverne om
antisemitisme, emner, der kan opfattes kontroversielle, kritisk
tænkning, forebyggelse af ekstremisme og generelt tale med ele-
verne om betydningen af konflikten i Gaza.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. marts 2024
Sagsnr.: 24/07597