Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2841590_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 189
I brev af den 1. marts 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 189:
Er det ministerens vurdering, at skoleledelser og lærere i tilstrækkeligt om-
fang anvender de nuværende værktøjer til at håndtere antisemitiske hæn-
delser og udfordringer i skolerne? Hvis svaret er nej, hvori består udfor-
dringerne, og hvad mener ministeren i så fald, at årsagerne er til, at værk-
tøjerne ikke anvendes i tilstrækkelig grad af skolerne
er det f.eks. fordi, at
skoleledelse/lærere er for tilbageholdende eller eventuelt bange for at
bringe værktøjerne i anvendelse?
Svar:
Grundskoler og ungdomsuddannelserne skal efter lovgivningernes for-
målsparagraffer forberede eleverne til at tage aktivt del i et samfund med
frihed og folkestyre. Som følge af konflikten i Gaza er det blevet endnu
tydeligere, hvor vigtigt det er, at vi ruster vores børn og unge til at være
medborgere i et demokratisk samfund.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke et samlet overblik over, hvilke
værktøjer de enkelte skoler anvender i forhold til at forebygge, identificere
og håndtere ekstremisme, herunder antisemitisme.
For at understøtte skolernes arbejde, har Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK) d. 30. november 2023 udsendt orienteringsbreve om STUKs
vejledningsindsats til grundskoler og voksen- og ungdomsuddannelsesin-
stitutioner om håndtering af konflikten i Gaza i og uden for undervisningen.
I orienteringsbrevet fremgår blandt andet:
Henvisning til materialepakke, som samler eksisterende relevante
undervisningsmaterialer, som kan inspirere til, hvordan sko-
lerne/institutioner kan undervise i og gå i dialog med eleverne om
antisemitisme, emner, der kan opfattes kontroversielle, kritisk
tænkning, forebyggelse af ekstremisme og generelt tale med ele-
verne om betydningen af konflikten i Gaza.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. marts 2024
Sagsnr.: 24/07597
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om skoleledelser og lærere i tilstrækkeligt omfang anvender de nuværende værktøjer til at håndtere antisemitiske hændelser og udfordringer i skolerne m.v.
Invitation til ledere og pædagogisk personale om webinarer, hvor,
STUKs læringskonsulenter giver inspiration til, hvordan undervi-
sere kan forebygge og identificere forskellige former for diskrimi-
nation og hadefulde ytringer, herunder også antisemitisme.
Side 2/2
Fokus på at arbejde med at sikre et trygt og tolerant undervis-
ningsmiljø gennem dialog med eleverne samt på sanktionsmulig-
heder over for elever, som udfordrer et trygt undervisningsmiljø.
Den tidligere regering iværksatte en handleplan mod antisemitisme i ja-
nuar 2022, bl.a. med et initiativ om obligatorisk undervisning i holocaust i
folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser.
Antisemitisme og andre former for intolerance er fuldstændig uaccepta-
belt. Alle elever skal kunne føle sig trygge både i klasseværelset og skole-
gården i den danske folkeskole. Begivenhederne i Gaza og Israel må ikke
rykke ind i den danske folkeskole. Men der er indikationer på, at det sker.
Hvis der er elever, som ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, er der
en række sanktionsmuligheder.
I folkeskolen kan skolens leder, hvis betingelserne herfor er opfyldt, iværk-
sætte en række foranstaltninger over for en elev. Foranstaltningerne dæk-
ker fx:
Eftersidning i op til 1 time
Overførsel til anden undervisning på skolen i enkelte timer
Omgående udelukkelse for resten af skoledagen
Overflytning til en parallelklasse på samme afdeling ved samme
skole
Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden
skole i kommunen
Det er reguleret nærmere i ordensbekendtgørelsen, hvad der skal til for at
kunne bruge de forskellige foranstaltninger over for en elev.
For FGU og ungdomsuddannelserne er det ligeledes afgørende, at der er
et trygt og godt læringsmiljø for alle. Institutionerne skal fastsætte ordens-
regler, der udgør de daglige rammer, som elever, kursister og personale
skal holde sig inden for. Hvis en elev eller en kursist ikke overholder insti-
tutionens ordensregler eller almindelige normer for god opførsel, skal in-
stitutionen i dialog med eleven afklare årsagen hertil. Hvis det er nødven-
digt skal institutionens leder iværksætte sanktioner over for eleven. Så-
fremt der er tale om episoder med hadforbrydelser og vold, håndteres
disse efter straffeloven.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye