Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
BUU alm. del samrådsspørgsmål D
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
7 min.
29. februar 2024 kl. 10.15-11.15 i lokale S-092
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning
Undersøgelsens resultater
Rekrutteringsudfordringer
Investeringer i dagtilbudsområdet
Uddannelsesstillinger og opkvalificering af det pædagogiske
personale
1. Indledning
Lotte Rod har kaldt mig i samråd om uddannelsesniveauet
blandt pædagogisk personale i daginstitutioner. I
samrådsspørgsmålet henvises der til en artikel om resultater fra
BUPL’s medlemsundersøgelse fra november 2023. Jeg vil
derfor indledningsvist sætte et par ord på denne undersøgelse.
BUPLs undersøgelse viser, at der på en fjerdedel af stuerne i
landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog, og der
bliver spurgt til min holdning til det.
Der bliver også spurgt, om regeringen vil indføre lovkrav om
pædagogandel. Og om regeringen vil sikre uddannelsesstillinger
i alle landets daginstitutioner, så pædagogmedhjælpere kan
uddanne sig til pædagoger, mens de arbejder i institutionen.
Side
2
af
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0003.png
Jeg vil sige tak for spørgsmålene og for muligheden for at
drøfte undersøgelsens resultater.
For uddannede pædagoger er et vigtigt element, når vi taler om
kvalitet i dagtilbud. Det har kvalitetsundersøgelsen på 0-2 års
området, som vi offentliggjorde i juni 2023 også tidligere
indikeret.
2. Undersøgelsens resultater
I undersøgelsen svarer 24 pct. af de adspurgte pædagoger, at de
er den eneste faste pædagog med en pædagoguddannelse på
deres stue.
72 pct. af de adspurgte pædagoger svarer, at der er flere faste
pædagoger på stuen, mens 4 pct. svarer, at der kun er
pædagoger fast på stuen.
Der er ifølge undersøgelsen betydelig forskel på tværs af
kommunerne. I nogle kommuner er andelen af pædagoger uden
faste pædagogkolleger på stuen på over 40 pct., mens den i
andre kommuner er under 10 pct.
Undersøgelsen siger ikke noget om, hvorvidt der er sket en
udvikling over tid.
Side
3
af
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0004.png
Og det er vigtigt at sige, at pædagogerne kun svarer på antallet
af faste pædagogkollegaer. Så der kan være flere pædagoger
tilknyttet stuerne i form af fx vikarer og pædagogiske ledere.
3. Rekrutteringsudfordringer og investeringer i
dagtilbudsområdet
Det er ift. lovgivning først og fremmest kommunernes ansvar
at sikre, at det pædagogiske personale har de kompetencer, der
er nødvendige for at efterleve de krav, som Folketinget har
fastsat i dagtilbudsloven. Der er dog ikke noget lovkrav om
pædagogandel i dagtilbudsloven.
I dag har kommunerne flere steder lokalt meget store
udfordringer med rekruttering af pædagoger i dagtilbud.
Det er bl.a. derfor et lovkrav om pædagogandel i dagtilbud
heller ikke være hensigtsmæssigt.
Her skal man også tænke på, at pædagogerne varetager andre
vigtige funktioner i velfærdssamfundet, fx i fritidstilbuddene,
folkeskolen eller specialtilbud. Det gør ikke rekrutteringen
nemmere.
Side
4
af
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0005.png
Men der er brug for pædagogerne og deres faglighed for at
styrke kvaliteten i dagtilbud. Det er jeg helt enig i.
4. Investeringer i dagtilbudsområdet
I regeringen er vi derfor optaget af, at flere får lyst til at
uddanne sig til og arbejde som pædagog. Det gælder både
mænd og kvinder. Jeg vil godt understrege, at jeg mener faktisk,
der er brug for flere mænd på det her område.
Der er mange faktorer, der er vigtige for at understøtte at
pædagogfaget bliver mere attraktivt.
I regeringen ser vi både på et greb, der handler om løn, et greb
der handler om uddannelse, og et greb der handler om at få
opkvalificeret mere pædagogisk personale, der allerede er ansat i
dagtilbuddene. Alle tre greb er vigtige.
Regeringen har ift. løn indgået en historisk aftale med
arbejdsmarkedets parter, som prioriterer et lønløft til en lang
række offentligt ansatte. Der er afsat ca. 1,6 mia. kr. i 2026 og
frem til at forbedre rekrutterings- og fastholdelsessituationen på
børneområdet og til socialpædagoger. Ifølge pædagogernes
fagforening, BUPL, vil det kunne give en pædagog omkring
Side
5
af
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0006.png
1.800 kr. mere i lønningsposen, udover hvad der derudover
aftales i overenskomsterne.
Som del af en samlet reform af de professions- og
erhvervsrettede uddannelser vil regeringen også se på, hvordan
pædagoguddannelsen kan styrkes. Det hører til under min
kollega uddannelses- og forskningsministeren, som jeg ved er
under forberedelse.
Sammen med partierne bag aftalen om en reform af
universitetsuddannelserne har vi afsat et betragteligt beløb
stigende til 300 mio. kr. fra 2030 og frem til de
professionsrettede uddannelser på velfærdsområdet, herunder
til en ny pædagoguddannelse.
Endelig muliggør vi med opkvalificeringspuljen, at flere
pædagogisk ansatte i dagtilbud – både ufaglærte og de
pædagogisk uddannede – kan få yderligere efter- og
videreuddannelse.
Der er afsat ca. 200 mio. kr. årligt fra 2024-2030 til
opkvalificeringspuljen.
Opkvalificeringspuljen kan bl.a. anvendes til, at flere erfarne
pædagogmedhjælpere kan få mulighed for at uddanne sig til
Side
6
af
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0007.png
pædagogisk assistent eller pædagog, mens de fortsat arbejder i
dagtilbuddene.
Midlerne kan derudover anvendes til, at flere uddannede
pædagoger kan blive specialiseret i relevante pædagogiske
temaer. Altså oven på deres almindelige pædagoguddannelse.
Det, forventer jeg, kan være med til fastholde flere i faget.
Jeg vil også fremhæve, at vi med loven om
minimumsnormeringer sikrer en massiv investering i
dagtilbudsområdet.
Fra 2024 og frem tilføres området ca. 1,6 mia. kr. årligt til mere
pædagogisk personale i daginstitutionerne.
De seneste tal viser da også, at kommunerne er godt i gang med
at ansætte mere personale.
Det samlede antal fuldtidsomregnet pædagogisk personale i
daginstitutioner et steget med ca. 6.500 i perioden fra 2019 til
2022. Det svarer til en stigning i pædagogisk personale på 13
pct. fra 2019 til 2022, mens antallet af fuldtidsomregnet børn i
samme periode er steget med ca. 3 pct. (i kommunale og
selvejende daginstitutioner).
Side
7
af
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0008.png
Det er rigtig vigtigt, for uddannelse gør det ikke alene. Det er
også nødvendigt med flere kolleger at sparre med og deles om
opgaverne med.
Flere hænder har været første skridt. Og andet skridt er nu
naturligt flere uddannede hænder.
5. Uddannelsesstillinger og opkvalificering af pædagogisk
personale
Jeg bliver også spurgt til, om regeringen vil sikre
uddannelsesstillinger i alle landets daginstitutioner, så
medhjælpere kan uddanne sig til pædagoger, mens de arbejder i
institutionen.
I samrådsspørgsmålet er det formuleret som
”Uddannelsesstillinger” og her forstår jeg uddannelsesstillinger
som stillinger, hvor pædagogisk personale uden en
pædagoguddannelse får mulighed for at læse til meritpædagog,
mens de fortsat er ansat i et dagtilbud – og får løn for den tid,
medarbejderen er på uddannelse.
Som jeg forstår det, er der ikke på nuværende tidspunkt
hjemmel i overenskomsterne på det pædagogiske område til at
Side
8
af
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0009.png
oprette uddannelsesstillinger. Dette vil skulle aftales mellem
arbejdsmarkeds parter.
Men jeg er rigtig stor tilhænger af meritpædagoguddannelsen og
meritpædagoguddannelsen som sporskifte, fordi de giver
mulighed for, at pædagogmedhjælperne kan uddanne sig,
samtidig med at de arbejder i et dagtilbud og får erfaring med
praksis.
Opkvalificeringspuljen, som jeg tidligere har nævnt, kan netop
anvendes til at give de ansatte medhjælpere løn, mens de
uddanner sig til meritpædagog, da der nu er indgået en god
aftale mellem KL og pædagogmedhjælpernes fagforening, FOA
herom. Det vil jeg godt give lige præcis de to organisationer ros
for. For det er et ansvar, som det er godt, at de har påtaget sig.
Kvalitet i dagtilbuddene handler om mange forskellige ting –
hvor både normeringer, uddannelse og ledelse er vigtige
elementer. Derfor er jeg enig i, at vi skal gøre en indsats for at
fastholde og uddanne flere pædagoger.
Jeg er med på, at andelen af pædagoger er faldet, men antallet er
steget som følge af den pædagogiske saltvandsindsprøjtning, der
fulgte med loven om minimumsnormeringer. Og det er trods
alt det vigtigste.
Side
9
af
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29.02.24 om, at der på en fjerdedel af stuerne i landets daginstitutioner kun er én uddannet pædagog
2834213_0010.png
Tak for ordet.
Side
10
af
10