Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2838730_0001.png
Ministeren
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
22. februar 2024
Sagsnr.: 24/06121
Medlem af Folketinget Lise Bertelsen (KF) har den 20. februar 2024
stillet spørgsmål nr. S 596, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 596:
Er det ministerens holdning, at elever med matematiske vanskeligheder,
herunder talblindhed, bliver tilstrækkeligt prioriteret og får den
nødvendige støtte?
Svar:
Skolen skal grundlæggende tilgodese alle børns læring og trivsel. Det
gælder også elever med matematikvanskeligheder. Et godt grundlag i
matematik er noget af det vigtigste, elever får med sig fra skolen. Derfor
skal skolen sikre, at elever med matematikvanskeligheder understøttes på
lige fod med elever, der oplever lignende udfordringer i andre fag.
Regeringen præsenterede i oktober 2023 et kvalitetsprogram for
folkeskolen, som aktuelt forhandles med folkeskoleforligskredsen.
Udspillet lægger bl.a. op til, at de elever, som har størst udfordringer med
dansk og matematik, skal kunne modtage intensive undervisningsforløb
nogle timer om ugen. Regeringen har foreslået, at der afsættes 500 mio.
kr. årligt til denne indsats efter en indfasning.
Folkeskoleforligskredsen har besluttet, at der skal udvikles nye, slankere
læreplaner for folkeskolens undervisning gennem en
Fagfornyelse
. De
nye læreplaner skal blandt andet sikre fokus på fagenes kernestof,
reducere antallet af mål i de enkelte fag og herigennem skabe mere plads
til fordybelse i fagene. Intentionen med Fagfornyelsen er endvidere at
understøtte udviklingen af en mere varieret og motiverende
undervisning, der åbner elevernes blik for den matematik, som omgiver
dem på den anden side af vinduerne i klasseværelset. Dette skal blandt
andet ske gennem et udviklingsprogram, der igangsættes som led i
Fagfornyelsen, og som giver landets skoler øgede frihedsgrader og
muligheder for at gennemføre en mere varieret og motiverende
undervisning.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om hvilke initiativer ministeren vil tage på baggrund af Egmont rapporten 2023 vedr. matematikvanskeligheder for børn i grundskolen, herunder også i forhold til talblindhed
Desuden kan elever, studerende og kursister omfattet af den
specialpædagogiske støtteordning (SPS-ordningen), som har en
dokumenteret funktionsnedsættelse i form af talblindhed, få
specialpædagogisk støtte. Støtteformen vil typisk bestå af
studiestøttetimer ved en underviser på uddannelsesstedet, hvor der bl.a.
kan arbejdes med strategier til tal- og mængdeforståelse i forhold til de
konkrete opgaver på uddannelsen. På Børne- og
Undervisningsministeriets hjemmeside om Specialpædagogisk Støtte
informeres uddannelsesinstitutionerne om talblindhed, hvordan
funktionsnedsættelsen dokumenteres, og hvordan der søges om
specialpædagogisk støtte.
Derudover var matematikvanskeligheder, herunder talblindhed, også et
tema under forhandlinger af Ordblindepakke V i oktober 2023. I aftalen
fremgår det derfor, at Børne- og Undervisningsministeriet i foråret 2024
vil invitere til et seminar om resultaterne af det hidtidige arbejde med
talblindhed og matematikvanskeligheder med deltagelse af bl.a.
matematikvejledere, videnspersoner mv. Ministeriet er i gang med at
forberede seminaret, som skal være med til at gøre os klogere på
matematikvanskeligheder, herunder talblindhed, og drøfte, hvordan vi
bedst hjælper de elever, som har udfordringer i matematikfaget.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2