Ministeren
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
22. februar 2024
Sagsnr.: 24/06121
Medlem af Folketinget Lise Bertelsen (KF) har den 20. februar 2024
stillet spørgsmål nr. S 596, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 596:
Er det ministerens holdning, at elever med matematiske vanskeligheder,
herunder talblindhed, bliver tilstrækkeligt prioriteret og får den
nødvendige støtte?
Svar:
Skolen skal grundlæggende tilgodese alle børns læring og trivsel. Det
gælder også elever med matematikvanskeligheder. Et godt grundlag i
matematik er noget af det vigtigste, elever får med sig fra skolen. Derfor
skal skolen sikre, at elever med matematikvanskeligheder understøttes på
lige fod med elever, der oplever lignende udfordringer i andre fag.
Regeringen præsenterede i oktober 2023 et kvalitetsprogram for
folkeskolen, som aktuelt forhandles med folkeskoleforligskredsen.
Udspillet lægger bl.a. op til, at de elever, som har størst udfordringer med
dansk og matematik, skal kunne modtage intensive undervisningsforløb
nogle timer om ugen. Regeringen har foreslået, at der afsættes 500 mio.
kr. årligt til denne indsats efter en indfasning.
Folkeskoleforligskredsen har besluttet, at der skal udvikles nye, slankere
læreplaner for folkeskolens undervisning gennem en
Fagfornyelse
. De
nye læreplaner skal blandt andet sikre fokus på fagenes kernestof,
reducere antallet af mål i de enkelte fag og herigennem skabe mere plads
til fordybelse i fagene. Intentionen med Fagfornyelsen er endvidere at
understøtte udviklingen af en mere varieret og motiverende
undervisning, der åbner elevernes blik for den matematik, som omgiver
dem på den anden side af vinduerne i klasseværelset. Dette skal blandt
andet ske gennem et udviklingsprogram, der igangsættes som led i
Fagfornyelsen, og som giver landets skoler øgede frihedsgrader og
muligheder for at gennemføre en mere varieret og motiverende
undervisning.