Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 182
I brev af 23. februar 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 182:
Vil ministeren redegøre for, hvordan man i dag sikrer, at skoleledelse og
lærere kender til relevante regler, redskaber og handlemuligheder i
forbindelse med sager om overgreb mellem børn og andre alvorlige sager
om mistrivsel, dårlig kultur og brud på ordensregler m.v. på skoler - og
mener ministeren, at der er behov for at sætte ind med bedre oplysning til
skoleledelse og lærere på dette område?
Svar:
Jeg har en forventning om, at alle skoleledere har kendskab til reglerne i fx
ordensbekendtgørelsen og undervisningsmiljøloven, herunder deres egne
rolle og handlemuligheder.
Som også redegjort for på udvalgets møde den 22. februar 2024, vil jeg
gerne afvente mit ministeriums opsamling af status på disse sager, herun-
der behovet for tiltag på baggrund af det generelle overblik fra bl.a. KL,
Danmarks Lærerforening og Skole & Forældre, før jeg træffer beslutninger
om, hvorvidt skolerne har behov for styrkede muligheder i denne type af
sager. En del af overblikket er, hvorvidt skolerne oplever, at de har nok
kendskab til de eksisterende regler. Det skal sikre et kvalificeret grundlag
at træffe beslutninger på.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. marts 2024
Sagsnr.: 24/06565
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er derudover ved at planlægge en
bredere vejledningsindsats rettet imod sektoren om fx lov- og regelgrund-
lag, skole-hjem-samarbejde og forebyggelse samt håndtering af udadrea-
gerende adfærd hos elever.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye