Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
TALEPAPIRET KAN AFVIGE FRA
DET TALTE ORD
Anledning
Møde med Børne- og Undervisningsudvalget om opfølgning på sagen
fra Borup Skole på initiativ af M
Redegørelse for opfølgning på sagen fra Borup Skole til Børne- og
Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
M har taget initiativ til mødet
Ca. 20 minutter.
Der er afsat ca. 20 min. til spørgsmål og drøftelse
Torsdag den 22. februar kl. 10.15
11.00 i
Folketinget, lokale 2
133
TALEPAPIR
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0002.png
Disposition
Ansvaret og de formelle kompetencer i sagen
Ministeriets kendskab til og ageren ift. sagen
Overvejelser om behov for politisk opfølgning
Indledning
Tak for, at jeg må komme her i dag og give udvalget et indblik i
mine overvejelser om den sag, som har kørt i medierne vedrø-
rende krænkende adfærd på Borup Skole i Køge Kommune de
sidste par uger.
Som alle andre er jeg berørt over sagen på Borup Skole.
Jeg er både berørt af den alvorlige situation, som de børn, der
ifølge det oplyste er blevet udsat for grænseoverskridende ad-
færd, befinder sig i. Og af den utryghed og frustration, som det
medfører for elever og forældre på Borup Skole.
Alle børn skal kunne gå trygge i skole og ikke være bange for at
møde grænseoverskridende adfærd. Og forældre skal kunne
sende deres børn trygt i skolen i tillid til, at skolens ledelse sik-
rer et trygt og godt undervisningsmiljø og fører det nødvendige
tilsyn med eleverne i skoletiden.
Side
2
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0003.png
En så alvorlig sag giver selvsagt anledning til at overveje, om
dette er en mere generel tendens, og om der er behov for politi-
ske tiltag på området.
Inden vi går til den konkrete sag på Borup Skole, vil jeg starte
med kort at redegøre for ansvaret og de formelle kompetencer
til at træffe afgørelser i en sag som denne.
Jeg vil tage udgangspunkt i lovgivningen på undervisningsområ-
det, som jeg har ansvar for og berører kun i begrænset omfang
lovgivningen på socialområdet. Herefter vil jeg dele mine over-
vejelser med jer om, hvad jeg mener sagen kalder på politisk.
Ansvaret og de formelle kompetencer i sagen
På baggrund af den store mediebevågenhed om overgreb og
krænkende adfærd blandt eleverne i indskolingen på Borup
Skole, har Køge Kommune bedt Børne- og Undervisningsmini-
steriet om rådgivning og vejledning i sagen, og en stor gruppe
forældre har skrevet til mig om deres utilfredshed med skolens
og kommunens håndtering af sagen.
Som I alle ved, har vi en kommunal folkeskole. Det betyder, at
kommunalbestyrelsen
inden for rammerne af folkeskoleloven
og anden relevant lovgivning
har ansvaret for folkeskolen.
Side
3
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0004.png
Jeg har som børne- og undervisningsminister ressortansvaret,
men jeg kan ikke
selv ikke i de mest alvorlige sager
gribe ind
i forhold på de enkelte skoler eller i afgørelser, som kommunal-
bestyrelsen eller skolelederen på den enkelte skole træffer.
For at være helt tydelig, kan jeg ikke træffe en beslutning om, at
elever skal flyttes, eller at en skoleleder skal afskediges.
På den enkelte skole er det skolelederen, der har den admini-
strative og pædagogiske ledelse og står til ansvar over for kom-
munalbestyrelsen og skolebestyrelsen.
Skolelederen træffer alle konkrete beslutninger om eleverne på
skolen, og disse beslutninger kan ikke påklages til kommunalbe-
styrelsen. Heller ikke til skolebestyrelsen. Der er altså ikke kla-
geadgang over skolelederens konkrete elevafgørelser. Dette gæl-
der også skolelederens beslutning om ikke at anvende sanktio-
ner over for en elev.
Det gælder både iværksættelse af sanktioner som fx, at en elev
skal hjemsendes et par dage eller overflyttes til en anden klasse.
Og det gælder afgørelser om omsorg og støtte til de elever, som
det er gået ud over.
Side
4
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0005.png
Eneste undtagelse er afgørelser om specialundervisning, hvor
forældre kan klage til Klagenævnet for Specialundervisning, og
sager om mobning, hvor der er klageadgang til den Nationale
Klageinstans mod Mobning.
Relevant lovgivning i sagen
Ud over folkeskoleloven er der også andre regler, der kunne
være relevante i den konkrete sag på Borup Skole.
Det gælder bl.a.
undervisningsmiljøloven, hvor der er krav om bl.a. at udar-
bejde en handleplan, hvis der er udfordringer med undervis-
ningsmiljøet,
lovgivningen på det sociale område om fx underretninger og
Ankestyrelsens adgang til af egen drift at gå ind i sociale sa-
ger, hvor der er bekymringer vedr. et barn,
Ungdomskriminalitetsloven, som indebærer, at Ungdomskri-
minalitetsnævnet kan igangsætte forebyggende indsatser for
kriminalitetstruede børn og unge i alderen 10-17 år, der er
mistænkt eller dømt for personfarlig eller anden alvorlig kri-
minalitet,
forvaltningslovens regler om fx tavshedspligt,
Side
5
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0006.png
regler om tilsynet med elever i skoletiden,
og i særlig grad ordensbekendtgørelsen, der er udstedt med
hjemmel i folkeskoleloven. Den vil jeg sætte lidt flere ord på.
Ordensbekendtgørelsen/folkeskoleloven
Ordensbekendtgørelsen er en ramme for, hvilke sanktioner der
kan bruges, hvis skolens ordensregler og værdier overtrædes, og
skolelederen konkret vurderer, at der er grundlag for at iværk-
sætte en sanktion.
På alle skoler skal der være ordensregler for god adfærd på sko-
len. Skolens ordensregler og værdier fastsættes af skolebestyrel-
sen, og det er skolelederen, der håndhæver disse regler.
Når elever ikke overholder skolens ordensregler og værdier, er
der en række sanktioner, som kan bringes i anvendelse.
Skolelederen skal sikre, at der er proportionalitet mellem ele-
vens handling og sanktionen. Det betyder, at der skal ske en
samlet vurdering af, om de konkrete omstændigheder og den
eventuelle sanktion står i rimelig forhold til sagens grovhed, ele-
vens alder, forudgående samtaler, påtaler og advarsler og om
handlingen er begået uagtsomt eller med vilje.
Side
6
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0007.png
De mulige sanktioner omfatter bl.a. udelukkelse fra undervis-
ningen i op til 10 skoledage, overflytning til en anden klasse på
skolen eller til en anden skole.
Flere af jer har spurgt til mulighederne for netop at flytte en
elev, der i alvorlig grad har handlet forkert over for en anden
elev. Overflytning til en anden afdeling af skolen eller en anden
skole kan allerede i særligt grove tilfælde ske uden elevens eller
forældrenes tilslutning efter de gældende regler. For eleven må
dette ofte forventes at blive opfattet som en bortvisning fra
skolen.
Det er dog vigtigt at understrege, at man ikke kan overflytte en
elev
uden
et andet skoletilbud. Det skyldes, at kommunerne
ifølge grundloven og folkeskoleloven er forpligtet til at stille et
gratis skoletilbud til rådighed i folkeskolen for elever i den un-
dervisningspligtige alder.
Det betyder, at alle børn i den undervisningspligtige alder har
en ubetinget ret til et undervisningstilbud i folkeskolen, med-
mindre deres forældre ønsker, at de skal hjemmeundervises eller
skal følge undervisningen i en fri grundskole. Hjemmeundervis-
ning er en ret for forældrene og kan ikke pålægges forældre ved
Side
7
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0008.png
fx at fratage deres børn retten til at modtage undervisning i fol-
keskolen, hvis børnene er i den undervisningspligtige alder.
For at sikre alle børn retten til at modtage undervisning i folke-
skolen, skal elever tilbydes den fornødne støtte. Det kan fx
dreje sig om undervisning i specialklasser og specialskoler, på
behandlings- og specialundervisningstilbud eller i specialunder-
visningstilbud på børne- og ungehjem, alt efter barnets behov.
Det er derudover vigtigt at understrege, at det følger af den so-
ciale lovgivning, at i sager om vold og overgreb, har alle medar-
bejdere på en skole en skærpet underretningspligt.
Disse forskellige regler kan have været relevante i større eller
mindre grad i sagen på Borup Skole, men det vil
som nævnt
være skolelederen, der vurderer behovet for at anvende disse
muligheder.
Ministeriets kendskab til og ageren ift. sagen
Nu vil jeg sætte lidt ord på ministeriets viden om den konkrete
sag på Borup skole i Køge Kommune.
Side
8
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0009.png
Ministeriet har kendskab til sagen fra Borup Skole via henven-
delser fra Køge Kommune, brev fra en større gruppe af foræl-
dre, mediernes omtale, og så har jeg selv været i dialog med
Køge Kommunes borgmester Marie Stærke om sagen.
De ansatte på skolen og i kommunen kan i medfør af deres
tavshedspligt ikke udtale sig om, hvad der er foregået i de kon-
krete situationer, og om hvilke foranstaltninger skolelederen har
truffet beslutning om i forhold til de enkelte elever. Der ville
herved røbes fortrolige oplysninger. Det gælder også oplysnin-
ger om evt. sociale underretninger mv.
Det er derfor sparsomt med detaljerede oplysninger om sagen.
Jeg synes, at det er vigtigt for alle
både os politikere, forældre
og alle andre, der deltager i debatten
at være bevidste om at
passe på børnene og de hensyn, tavshedspligten er sat i verden
for at beskytte.
Jeg kan dog oplyse, at vi i Børne- og Undervisningsministeriet
den 14. februar fik et brev fra Byrådet i Køge Kommune med
en anmodning om hjælp til at vurdere kommunens håndtering
af sagen. Bl.a. om kommunen har overholdt lovgivningen og
inddraget de myndigheder, som er relevante i denne type sager.
Side
9
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0010.png
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har allerede i sidste uge
været i kontakt med kommunen og har vejledt om pædagogiske
tiltag og forpligtelser inden for lovens rammer.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har senest den 20. fe-
bruar holdt møde med Køge Kommune for at afdække kom-
munens ønsker og behov. På mødet deltog også Ankestyrelsen.
Køge Kommune har oplyst, at de på tirsdag vil søge politiske
opbakning i deres økonomiudvalg til at igangsætte en ekstern
undersøgelse i gang af sagen.
Jeg kan oplyse, at Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne på
baggrund af oplysninger i pressen har vurderet, at der umiddel-
bart kan være grundlag for at rejse en tilsynssag med kommu-
nen om kommunens overholdelse af lovgivningen. Ankestyrel-
sen vil dog afvente, om Køge Kommune iværksætter en ekstern
undersøgelse, før de tager endelig stilling.
Herudover kan Ankestyrelsen af egen drift gå ind i en sag, hvis
der er bekymring for et barn eller en ung. Det følger af Barnets
Lov. Jeg kan oplyse, at Ankestyrelsen med baggrund i denne
kompetence allerede i uge 7 tog kontakt til Køge Kommune.
Side
10
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0011.png
Børne- og Undervisningsministeriet vil i forbindelse med såvel
den eksterne undersøgelse som et evt. tilsyn fra Ankestyrelsen
bidrage i forhold til den lovgivning, der hører under Børne- og
Undervisningsministeriets ressort.
Ligesom vi også fremadrettet tilbyde kommunen vejledning..
Desuden er der mulighederne for vejledning via de sociale myn-
digheder også drøftet med kommunen.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil i det omfang, at det
er nødvendigt, sikre koordinationen mellem de relevante myn-
digheder, der kan bistå Køge Kommune med at håndtere og
stabilisere situationen på Borup Skole.
Foreløbige overvejelser om behovet for politisk opfølg-
ning
Lad mig herefter komme med et par overvejelser om evt. poli-
tisk opfølgning. Lad mig starte med at gentage, hvad jeg alle-
rede har sagt offentligt. Der skal være plads til alle børn. Men
der skal ikke være plads til al opførsel.
Som jeg også har sagt i medierne, ønsker jeg ikke som automat-
reaktion at ændre regler for 1.300 folkeskoler eller sætte større
initiativer i gang på baggrund af enkelte sager. Det skal vi folke-
tingspolitikere generelt passe på med. Også i denne sag.
Side
11
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0012.png
Beslutninger træffes bedst tæt på borgerne, og sager skal hånd-
teres lokalt. For mig handler det derfor ikke om at træffe en
masse beslutninger inde på Christiansborg med en masse skal-
bestemmelser. Men at vi politisk overvejer, om vi har udstyret
skoleledere og kommuner med de rette redskaber til at håndtere
sager lokalt.
Jeg mener også, at Danmarks Lærerforenings nye undersøgelse
af vold mod lærere giver anledning til overvejelser, om der er
behov for styrket forebyggelse, og om der er tilstrækkelige
handlemuligheder på skolerne.
Undersøgelsen fra februar viser, at 37 pct. af de adspurgte læ-
rerne og børnehaveklasseledere i folkeskolen er blevet udsat for
slag, spark, skub eller spytklatter i løbet af det seneste år.
Det er årsagen til, at jeg har været i dialog med KL, om at
hjælpe med at række ud til et antal repræsentative kommuner og
efterspørge om sagen 1) er udtryk for en bredere tendens, 2)
om de savner vejledning i de regler, der allerede findes, og 3)
om de savner yderligere handlemuligheder fx i ordensbekendt-
gørelsen.
Jeg har også drøftet sagen med Skolelederforeningen og Dan-
marks Lærerforening.
Side
12
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0013.png
På samme vis har ministeriet på embedsmandsniveau været i di-
alog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen for at høre
deres oplevelse af problemet, herunder udbredelse, og om der
er brug for yderligere redskaber. På baggrund af den foreløbige
dialog kan jeg ikke konkludere, at der er en stigning i meget al-
vorlige sager. Forældreorganisationen Skole og Forældre har
oplyst, at de modtager ca. en alvorlig henvendelse om måneden
og ikke har oplevet en stigning i antallet.
Udover det mere generelle overblik vil jeg også godt se resulta-
terne af Køge Kommunes eksterne undersøgelse af sagen og
Ankestyrelsens eventuelle opfølgning herpå.
Det skal sikre et kvalificeret grundlag at træffe beslutninger på.
Når det er sagt, så tænker jeg, at ordensbekendtgørelsen kan
være et oplagt sted at kigge hen. Det ønske er også rejst under
de aktuelle folkeskoleforhandlinger om regeringens udspil til et
kvalitetsprogram i folkeskolen
og KL, Skolelederne, Dan-
marks Lærerforening, Skole og Forældre og Børne- og Kultur-
chefforeningen har tidligere også efterspurgt en revision af be-
kendtgørelsen.
Side
13
af
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren oversende sit talepapir fra mødet med udvalget den 22. februar 2024 om sagen på Borup Skole
2829989_0014.png
Der er allerede i dag en række sanktionsmuligheder i ordensbe-
kendtgørelsen, som jeg har redegjort for. Men noget af det, man
kan overveje er:
Om offerets perspektiver vejer tungt nok nu, når der træffes af-
gørelser
Om elevernes brug af sociale medier giver anledning til ændrin-
ger
Om muligheden for hjemsendelse er for begrænset
Men inden jeg indfører nye regler for over 1.000 folkeskoler, vil
jeg gerne have et mere solidt grundlag at stå på.
Tak for ordet.
Side
14
af
14