Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 149
I brev af 8. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 149:
I vejledningen ”Det gode samarbejde mellem privat-
og friskoler og den
kommunale forvaltning” står der specifikt om sårbare og udsatte børn føl-
gende: ”Det tættere samarbejde mellem aktører gør, at det blandt andet er
nemmere
for skolerne at kontakte de rette personer ”på kommunen”.
Også i sager med bekymringer, der endnu ikke er vokset sig store, men
hvor det forebyggende arbejde kan understøttes af råd og vejledning fra
kommunale tværfaglige ressourcepersoner.” Mener ministeren,
at det er i
overensstemmelse med ministeriets egen udgivelse, hvis en kommunes
PPR udelukker fri- og privatskoler fra det forebyggende arbejde?
Svar:
Først og fremmest kan jeg oplyse, at pædagogisk-psykologisk rådgivning
ikke er en organisatorisk institution i folkeskoleloven, og der er store lo-
kale forskelle på, hvordan kommuner organiserer og varetager deres pæ-
dagogisk-psykologiske rådgivning lokalt.
Frie skoler har krav på den pædagogisk-psykologiske rådgivning, der sva-
rer til den pædagogiske-psykologiske rådgivning, der skal ydes til folkesko-
ler efter folkeskoleloven. Efter folkeskoleloven skal der i forbindelse med
henvisning til specialundervisning foreligge en vurdering på baggrund af
pædagogisk-psykologisk vurdering. Denne forpligtelse gælder for både
elever i frie skoler og i folkeskoler.
De juridiske forpligtelser i forhold til pædagogisk-psykologisk rådgivning
af frie grundskoler omfatter en rådgivningsforpligtelse i tre situationer:
•
Skolekommunen er forpligtet til at yde frie grundskoler vederlags-
fri rådgivning i forbindelse med en anmodning om en pædagogisk-
psykologisk vurdering, hvis det må antages, at en elev har behov
1. marts 2024
Sagsnr.: 24/04873