Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2832399_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 149
I brev af 8. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 149:
I vejledningen ”Det gode samarbejde mellem privat-
og friskoler og den
kommunale forvaltning” står der specifikt om sårbare og udsatte børn føl-
gende: ”Det tættere samarbejde mellem aktører gør, at det blandt andet er
nemmere
for skolerne at kontakte de rette personer ”på kommunen”.
Også i sager med bekymringer, der endnu ikke er vokset sig store, men
hvor det forebyggende arbejde kan understøttes af råd og vejledning fra
kommunale tværfaglige ressourcepersoner.” Mener ministeren,
at det er i
overensstemmelse med ministeriets egen udgivelse, hvis en kommunes
PPR udelukker fri- og privatskoler fra det forebyggende arbejde?
Svar:
Først og fremmest kan jeg oplyse, at pædagogisk-psykologisk rådgivning
ikke er en organisatorisk institution i folkeskoleloven, og der er store lo-
kale forskelle på, hvordan kommuner organiserer og varetager deres pæ-
dagogisk-psykologiske rådgivning lokalt.
Frie skoler har krav på den pædagogisk-psykologiske rådgivning, der sva-
rer til den pædagogiske-psykologiske rådgivning, der skal ydes til folkesko-
ler efter folkeskoleloven. Efter folkeskoleloven skal der i forbindelse med
henvisning til specialundervisning foreligge en vurdering på baggrund af
pædagogisk-psykologisk vurdering. Denne forpligtelse gælder for både
elever i frie skoler og i folkeskoler.
De juridiske forpligtelser i forhold til pædagogisk-psykologisk rådgivning
af frie grundskoler omfatter en rådgivningsforpligtelse i tre situationer:
Skolekommunen er forpligtet til at yde frie grundskoler vederlags-
fri rådgivning i forbindelse med en anmodning om en pædagogisk-
psykologisk vurdering, hvis det må antages, at en elev har behov
1. marts 2024
Sagsnr.: 24/04873
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om ministeren mener, at en kommune må reducere den pædagogisk-psykologiske ydelse til fri- og privatskoler til udelukkende at dreje sig om udarbejdelse af en PPV m.v.
2832399_0002.png
for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
medfør af folkeskoleloven.
Skolekommunen er også forpligtet til at rådgive skolerne om til-
rettelæggelse og indholdet af undervisningen, hvis konklusionen af
en pædagogisk-psykologisk vurdering er, at der ikke bør iværksæt-
tes specialpædagogisk bistand.
Endelig er skolekommunen forpligtet til at yde skolerne rådgiv-
ning i forbindelse med en anmodning om en pædagogisk-psyko-
logisk vurdering, hvis en elevs skolesituation giver anledning til al-
vorlig bekymring, selvom eleven ikke har behov for specialpæda-
gogisk bistand.
Hvis kommuner vælger, at de medarbejdere i kommunen, der varetager
den pædagogiske-psykologiske rådgivning, også skal varetage andre opga-
ver som fx at rådgive de enkelte folkeskoler om at tilrettelægge et inklude-
rende læringsmiljø eller deltager i co-teaching, som er elementer, kommu-
nen ikke er forpligtet til ved lov, så er kommunen ikke forpligtet til at yde
den form for rådgivning til de frie skoler. Det skyldes, at der som anført
ikke er tale om pædagogisk-psykologisk rådgivning efter folkeskoleloven.
Der er forskel mellem de to skoleformer. I folkeskolen er man en del af et
samlet kommunalt skolevæsen, hvor nogle opgaver er lagt ud på skolerne
og andre i forvaltningen. Det er man ikke som fri- og privatskole, hvor der
til gengæld ydes et statsligt inklusionstilskud til fri- og privatskoler og stats-
ligt tilskud til specialpædagogisk bistand.
Inspirationsmaterialet, som spørgeren henviser til, er udarbejdet i samar-
bejde mellem Børne- og Undervisningsministeriet, KL og frie grundsko-
lers foreninger (Danmarks Private Skoler, Friskolerne og Foreningen af
Kristne Friskoler). Der er også udstedt en vejledning, som beskriver de
lovgivningsmæssige rammer, som fortsat er gældende (Link:
UVM Vejled-
ning).
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2