Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2833897_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 148
I brev af 7. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 148:
Vil ministeren redegøre for, hvordan man i skotske børnehaver og skoler
hjælper de børn og unge, som i Danmark vil blive udredt af PPR og diag-
nosticeret i psykiatrien?
Svar:
Jeg har ikke mulighed for at redegøre detaljeret for, hvordan man arbejder
i skotske børnehaver og skoler.
Af hjemmesiden Education Scotland, der er det nationale organ for at un-
derstøtte kvalitet og forbedring af læring og undervisning i skotsk uddan-
nelse, fremgår dog
,
at børns rettigheder er fundamentale for Skotlands til-
gang til inkluderende undervisning, hvilket understøttes af lovgivning og
politiske tiltag. Disse tiltag
omfatter ”Curriculum
for Excellence”,
”GIR-
FEC (Getting it right for Every Child)” og professionelle standarder for
lærere.
Der fremgår tre hovedprincipper for den skotske tilgang, som er:
Alle, der arbejder med børn, har ansvar for at reagere passende til
deres behov.
Det er en fast del af den daglige rutine for lærere og kolleger, der
støtter børn i et uddannelsesmiljø, at genkende tidlige tegn på van-
skeligheder og tilpasse lærings- og undervisningstilgange.
Effektiv evaluering, planlægning, handling og gennemgang, som
er i overensstemmelse med værdierne og principperne i det skot-
ske Curriculum for Excellence. GIRFEC tilgang, det skotske Early
Years Framework and legislation.
Ifølge hjemmesiden The Scottish Government (www.gov.scot),
”Additi-
onal support for learning: statutory guidance 2017”,
som beskriver den
skotske lovgivning på området, herunder hvordan støtte gives til børn i
5. marts 2024
Sagsnr.: 24/04634
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om hvordan man i skotske børnehaver og skoler hjælper de børn og unge, som i Danmark vil blive udredt af PPR og diagnosticeret i psykiatrien
2833897_0002.png
Skotland, er det de lokale myndigheder, der har det primære ansvar for at
vurdere, hvorvidt et barn har behov for støtte. Disse vurderinger er base-
ret på, hvordan barnets udfordringer påvirker deres skolegang eller barnets
generelle helbred. Det vil sige, at støtte kan gives til barnet, hvis barnets
fysiske og/eller mentale udvikling er påvirket negativt, hvis barnet har et
handicap eller er påvirket af et familiemedlems handicap, eller hvis barnet
ikke kan opretholde deres sundhed uden hjælp fra lokale myndigheder, jf.
Children (Scotland) Act 1995.
Børn i Skotland har mulighed for at modtage en vurdering fra de lokale-
myndigheder, hvis forældre eller sundhedspersonale mener, at det er nød-
vendigt for at sikre barnets udvikling. De skotske myndigheder har fokus
på, hvordan barnets udvikling er, samt hvilke forhold der påvirker dette
og ikke på om barnet har en diagnose. Det betyder dog ikke, at et barn
ikke kan få en diagnose, da handicap i Skotland også omfatter mental syg-
dom og indlæringsvanskeligheder, jf. Mental Health (Care and Treatment)
(Scotland) Act 2003.
Hvis børn og unge i Skotland får akutte problemer, kan de få hjælp hos
”Child and Adolescent Mental Health Services” (CAMHS), der kan lave
en plan for, hvilken støtte barnet/den unge har behov for. Her er det en
mulighed, at barnet/den unge bliver tilbudt en udredning, men dette må
kun ske, hvis CAMHS mener, at en diagnose vil være til gavn for bar-
net/den unges videre forløb.
Viden kan bl.a. findes på disse links:
Child and Adolescent Mental Health Services (CAMHS): NHS Scotland
National Service Specification (www.gov.scot)
Supporting Children’s Learning: Statutory Guidance on the
Education
(Additional Support for Learning) Scotland Act 2004 (as amended): Code
of Practice (Third Edition) 2017 (www.gov.scot)
Children (Scotland) Act 1995 (legislation.gov.uk)
Mental Health (Care and Treatment) (Scotland) Act 2003 (legisla-
tion.gov.uk)
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2