Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 148
I brev af 7. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 148:
Vil ministeren redegøre for, hvordan man i skotske børnehaver og skoler
hjælper de børn og unge, som i Danmark vil blive udredt af PPR og diag-
nosticeret i psykiatrien?
Svar:
Jeg har ikke mulighed for at redegøre detaljeret for, hvordan man arbejder
i skotske børnehaver og skoler.
Af hjemmesiden Education Scotland, der er det nationale organ for at un-
derstøtte kvalitet og forbedring af læring og undervisning i skotsk uddan-
nelse, fremgår dog
,
at børns rettigheder er fundamentale for Skotlands til-
gang til inkluderende undervisning, hvilket understøttes af lovgivning og
politiske tiltag. Disse tiltag
omfatter ”Curriculum
for Excellence”,
”GIR-
FEC (Getting it right for Every Child)” og professionelle standarder for
lærere.
Der fremgår tre hovedprincipper for den skotske tilgang, som er:
•
Alle, der arbejder med børn, har ansvar for at reagere passende til
deres behov.
•
Det er en fast del af den daglige rutine for lærere og kolleger, der
støtter børn i et uddannelsesmiljø, at genkende tidlige tegn på van-
skeligheder og tilpasse lærings- og undervisningstilgange.
•
Effektiv evaluering, planlægning, handling og gennemgang, som
er i overensstemmelse med værdierne og principperne i det skot-
ske Curriculum for Excellence. GIRFEC tilgang, det skotske Early
Years Framework and legislation.
Ifølge hjemmesiden The Scottish Government (www.gov.scot),
”Additi-
onal support for learning: statutory guidance 2017”,
som beskriver den
skotske lovgivning på området, herunder hvordan støtte gives til børn i
5. marts 2024
Sagsnr.: 24/04634