Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2832388_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 142
I brev af 5. februar 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Nick Zimmermann (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 142:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Mor til erhvervsskoleelev: Man skal
åbenbart være nepobaby for at have en chance for at blive snedker” bragt
i Politiken den 1. februar 2024 og i forlængelse heraf:
tilkendegive, om ministeren er bekendt med udfordringerne med at
finde lærepladser inden for snedkerfaget og oplyse, hvilke konkrete skridt
der tages for at sikre, at erhvervsuddannelser faktisk fører til relevant be-
skæftigelse?
redegøre for, hvordan ministeren og Børne- og Undervisningsministe-
riet vurderer og adresserer den oplevede manglende plads og ressourcer
på skoleoplæringsforløb på erhvervsskoler, som der beskrives i artiklen,
og hvilke tiltag der planlægges for at forbedre situationen?
kommentere på, hvordan ministeren og Børne- og Undervisningsmini-
steriet sikrer, at erhvervsskoler ikke opretter flere elevpladser end det rea-
listiske set er muligt at få lærepladser eller skoleoplæringsforløb til, og
hvordan ministeriet balancerer mellem udbud og efterspørgsel af faglærte?
tilkendegive, om ministeren mener, at det nuværende system potentielt
skaber en situation, hvor elever tages ind på erhvervsuddannelser, velvi-
dende at det vil blive næsten umuligt for dem at finde en læreplads
Svar:
Det er altid trist og beklageligt, når elever på erhvervsuddannelserne ikke
kan få en uddannelsesaftale. Det er derfor også beklagelig læsning, når der
i artiklen
”Mor
til erhvervsskoleelev: Man skal åbenbart være nepobaby for at have
en
chance for at blive snedker”
bragt i Politiken den 1. februar 2024 tegnes et
billede af, at det kan være udfordrende at få en lærerplads som møbelsned-
ker.
På de erhvervsuddannelser, hvor der vurderes at være en ubalance mellem
tilgang og mulighed for at få en læreplads, og hvor det fremtidige arbejds-
kraftbehov er faldende, dimensioneres antallet af pladser på uddannelsen.
1. marts 2024
Sagsnr.: 24/04219
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 142: MFU spm. om den manglende plads og ressourcer på skoleoplæringsforløb på erhvervsskoler m.v.
Dimensioneringen skal også fremme en kultur på lærepladsområdet, hvor
elever ansættes tidligt i uddannelsesforløbet og dermed har større sikker-
hed for at kunne færdiggøre deres uddannelse. På uddannelser, som er
dimensioneret, skal eleverne have en uddannelsesaftale med en arbejdsgi-
ver for at være sikre på at blive optaget på grundforløbets 2. del. Hvis
eleven ikke har indgået en uddannelsesaftale med en virksomhed, har sko-
len et antal kvotepladser, som elever uden uddannelsesaftale kan søge og
hvor eleven kan begynde i skoleoplæring, mens det lærepladsopsøgende
arbejde fortsættes.
Inden for snedkerfagene er der tre uddannelser: maskinsnedkeruddannel-
sen, bygningssnedkeruddannelsen og møbelsnedker- og orgelbyggerud-
dannelsen.
maskinsnedkeruddannelsen
vurderes der overordnet set ikke at være en læ-
repladsudfordring. Børne- og Undervisningsministeriets opgørelser viser,
at der ved udgangen af 2023 var 256 elever i oplæring på maskinsnedker-
uddannelsen, hvoraf 244 var i lære i en virksomhed, og 12 elever var i
skoleoplæring, hvilket er knap 5 procent.
bygningssnedkeruddannelsen
var der ved udgangen af 2023 464 elever i op-
læring, hvoraf 344 var i lære i en virksomhed, og 120 elever var i skoleop-
læring, hvilket er ca. 26 procent.
Møbelsnedker- og orgelbyggeruddannelsen
er som den eneste af de tre uddannel-
ser dimensioneret. Dimensioneringen er sket efter selvindstilling fra det
faglige udvalg for uddannelsen, hvilket betyder, at de faglige udvalg bestå-
ende af arbejdsmarkedsparter på baggrund af deres vurdering af efter-
spørgslen mv. har indmeldt den ønskede kvote for uddannelsen til Børne-
og Undervisningsministeriet.
I 2023 var møbelsnedker- og orgelbyggeuddannelsen dimensioneret med
140 kvotepladser, som er tiltænkt elever, der ikke har indgået en uddan-
nelsesaftale med en virksomhed.
På uddannelsen var der ved udgangen af 2023 292 elever i oplæring, hvoraf
196 var i oplæring i en virksomhed, og 96 elever var i skoleoplæring, hvil-
ket er ca. 33 procent. Der vurderes derfor at være balance mellem antallet
af elever i skoleoplæring og den kvote, som det faglige udvalg har ind-
meldt. Uddannelsens faglige udvalg, Snedkerfagets Fællesudvalg, oplyser,
at den gennemsnitlige andel tid i skoleoplæring i forhold til alle igangvæ-
rende aftaler er faldet fra 38 procent i 2020 til 23 procent i 2022.
Der er ingen elever i skoleoplæring på orgelbyggerspecialet.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 142: MFU spm. om den manglende plads og ressourcer på skoleoplæringsforløb på erhvervsskoler m.v.
2832388_0003.png
Skoleoplæring
Den oplæring, som foregår i skoleoplæringen, skal opfylde de samme krav
som oplæring i en virksomhed. Børne- og Undervisningsministeriet har
ikke kendskab til, at der er udfordringer med pladser og ressourcer på sko-
leoplæringsforløbene for snedkeruddannelserne.
Øvrige tiltag for at sikre flere lærepladser
Der er siden 2014 blevet indgået en række trepartsaftaler med arbejdsmar-
kedets parter med fokus på lærepladser. Daværende S-regering og arbejds-
markedets parter indgik i november 2020 en trepartsaftale om flere lære-
pladser og et entydigt ansvar. Aftalen har til formål at sikre, at elever på
erhvervsuddannelserne får et mere trygt og sammenhængende uddannel-
sesforløb gennem tidligere indgåelse af lærepladsaftaler, dvs. aftaler alle-
rede under grundforløbet. Et vigtigt greb er, at skolerne har fået et langt
større ansvar for at sikre lærepladser til eleverne. Derudover udmøntes der
med aftalen årligt 119 millioner kroner af midlerne fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag (AUB) til de faglige udvalg til indsatser og projekter,
som skal styrke det lærepladsunderstøttende arbejde, søgning og kvalitet
på erhvervsuddannelserne.
Regeringen er fortsat opmærksom på udbuddet og kvaliteten af læreplad-
ser. Senest har regeringen med
aftale om flere social- og sundhedsassistenter og
social- og sundhedshjælpere til vores sundhedshusvæsen og ældrepleje
fra den 26. ja-
nuar aftalt at indkalde arbejdsmarkedsparter til trepartsforhandlinger om
lærepladser på social- og sundhedsuddannelserne i efteråret 2024.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3