Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2774298_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 14
I brev af 16. oktober 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 14:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Kan vi blive frisat fra
frisættelsen?
Der er ingen retning
i det, man gør” bragt i Jyllands-Posten
den 14. okto-
ber 2023, og samtidig svare på, om ministeren har gjort sig nogle overve-
jelser om, hvordan vi undgår, at frisættelsen af folkeskoleområdet risikerer
at blive en spareøvelse, der rammer børn såvel som lærere, i kommuner
med pressede budgetter?”
Svar:
Forfatterne af kronikken i Jyllands-Posten
”Kan vi blive frisat fra frisæt-
telsen”
giver udtryk for at, at velfærdsaftaleforsøget på folkeskoleområdet
i Esbjerg Kommune har ført til lavere kvalitet. Forfatterne fremhæver
blandt andet, at man på flere skoler fraviger klasseloftet, reducerer time-
tallet og fjerner timer til understøttende undervisning uden at sætte en eks-
tra lærer i stedet.
Formålet med velfærdsaftalerne er via frisættelse fra statslig og kommunal
regulering at udvikle velfærden og skabe større handlerum for medarbej-
dere og ledere for at øge kvaliteten og nærværet i velfærden til gavn
for borgerne. Således er der med velfærdsaftalerne givet mulighed for, at
Esbjerg og Holbæk Kommuner kan fravige en række centrale krav i fol-
keskoleloven, herunder kravene til undervisningstidens samlede varighed,
klasseloftet og minimumstimetal mv. Frihedsgraderne er blevet givet med
en forventning om, at kommunerne bruger friheden til at prioritere og
styrke kvaliteten i velfærden til gavn for eleverne og deres forældre og ikke
til besparelser.
VIVE’s midtvejsevaluering
fra marts 2023 af velfærdsaftalerne på folke-
skoleområdet konkluderede på baggrund af førmålinger, at der kan være
potentiale for at øge kvaliteten for eleverne, særligt i forhold til elever i
2. november 2023
Sagsnr.: 23/19150
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til artiklen Kan vi blive frisat fra frisættelsen? Der er ingen retning i det, man gør bragt i Jyllands-Posten den 14/10-23 m.v.
udsatte positioner og trivsel generelt. Jeg ser frem til at læse den endelige
evaluering af velfærdsaftalerne, som forventes at foreligge ultimo 2024.
Regeringen har i oktober 2023 lanceret folkeskoleudspillet
Forberedt på frem-
tiden II,
hvor der blandt andet lægges op til at løsne markant på de nuvæ-
rende bindinger i folkeskolen. Det bunder i et ønske om, at beslutninger i
højere grad skal træffes lokalt på den enkelte skole, så man på den enkelte
skole kan tilrettelægge skoledagen ud fra skolens behov. De frihedsgrader,
som regeringen med folkeskoleudspillet
”Forberedt på Fremtiden II”
læg-
ger op til, er blandt andet foreslået på baggrund af de foreløbige erfaringer
fra Esbjerg og Holbæk.
Med udspillet foreslås det blandt andet at give skoler og kommuner per-
manent mulighed for at afkorte skoleugen og prioritere frigjorte ressourcer
fra den understøttende undervisning til andre aktiviteter i folkeskolen og
fritidstilbud. Det er en anden model end med velfærdsaftalerne, hvor der
ikke er bindinger på, hvordan ressourcerne anvendes, hvis det lokalt be-
sluttes at afkorte skoleugen. Den foreslåede model skal understøtte, at res-
sourcerne bliver i folkeskolen og fritidstilbuddene.
I udspillet har vi også lagt op til et serviceeftersyn af kvalitetstilsynet med
folkeskolerne. Henset til, at vi foreslår at lempe markant på de nuværende
bindinger i folkeskoleloven, bliver der i endnu højere grad behov for et
effektivt tilsyn til at følge op på, om børn og unge får den kvalitet i under-
visningen, som de har krav på.
En række af initiativerne i udspillet kræver ændring af folkeskoleloven,
som er forligsbelagt i folkeskoleforliget. Jeg ser frem til de kommende for-
handlinger om udspillet, herunder frisættelsen af folkeskolen.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2